Tänkte väcka liv i den här tråden igen och se om det tillkommit några som byggt med Kustvillan, nöjda, inte nöjda?
 
Vi har byggt hus med Kustvillan (nyckelfärdigt) och precis fått huset slutbesiktigat. Kan inte rekommendera någon att anlita KV. Det har varit krångligt från början till slut. Tex en byggledare som inte gått att få tag på, materialleveranser som dyker upp halv två på natten (som kräver lossning och helt utan förvarning) samt generellt dålig service.

Bygget stannade helt oväntat av under 7 veckor där inga hantverkare dyker upp. Först när man jagat byggledare, säljare, vd återupptas bygget. Men utan någon kontinuitet, ibland dyker det upp snickare i 3-4 dagar, sedan är dom borta i 5-6 dagar. Känns inte som att det finns varken ambition att bli klar i tid eller någon som är intresserad av att ta ansvar. Man måste hela tiden tjata och dubbelkolla för det ska bli rätt.

När vi efter inflytt skulle montera in kamin visar det sig att KV konstruerat en takstol precis där skorstenen är tänkt att monteras. Det sjuka är att kaminen varit inritad av KV själva från dag 1 på alla handlingar/konstruktionsritningar. Man har förstärkt hanbalken samt dubblat takstolarna vilket gör att just denna punkt är den enda i huset där man inte får/kan montera en skorsten. Hyffsad miss.

Det finns fler exempel på deras okunnighet, men summa summarum brister dom i planering och organisation. KV erbjuder prisvärda byggsatser men ska inte hålla på med helentreprenader/nyckelfärdiga hus.

Och slutbesiktningen, ledde till en åtgärdslista med 82 punkter att förbättra...
 
  • Gilla
frexi och 7 till
  • Laddar…
Känner tyvärr igen det mesta du skriver. Dom har inte kunskap för att bygga hus verkar det som.
Så otroligt tråkigt när det blir så här, man har en dröm om ett nytt hus och ger Kv uppgiften att bygga och så gör dom det mesta fel från början till slut...plus att dom förnekar allt trots besiktningsprotokoll, tidsplaner mm
 
Jag har själv jobbat åt paralox, både med att bygga och lite montering. Detta var alltså när dom var ganska nystartade, då använde dom sig av en snickarfirma (som jag senare började jobba på) där alla var utbildade snickare. Fick senare höra att polacker monterade käkarna och mer och mer fel uppstår. De viktiga när man beställer ett hus (oavsett leverantör) är att man ständigt håller en kommunikation om vad som ska göras och när.

Strul finns de inom alla företag och mycket missar görs det, jobbade åt ett av Sveriges största byggföretag och där var de mer fusk och strul än hos en liten firma, minst skit har jag faktiskt hört om paralox/kustvillan. Jag håller dom absolut inte om ryggen då jag sa upp mig pga arbetsförhållanden.
 
Jag och min familj byggde vårt fritidshus med Kustvillan. När jag började min research efter företag sökte jag främst efter innovativ och energi/miljösmart byggteknik. Vi tyckte byggsystemet hade Sveriges bästa husskal (väggarna hos konkurrenterna jag tittade på var som pappväggar i jämförelse).

Proffsig vägledning, hög flexibilitet och enormt engagemang är mina sammanfattade erfarenheter av Kustvillan. Mina frågor var många innan/under bygget och där kände jag mig alltid trygg. Eftersom vi bor långt ifrån där vi bygger så var det bästa att vi hela tiden fick bilder/information om hur bygget fortlöpte.

Sedan kan man ju välja att anlita ett lokalt byggföretag som sätter upp skalet/andra moment. Du har ett eget val. Desto mer man kontrollerar själv desto mer kommer man ner i pris, vilket inte skiljer sig från någon annan aktör.

Ett husbygge fortlöper sällan utan ett enda bekymmer. Utmaningar kommer alltid att uppstå och då är tryggheten viktig att känna till företaget. Kustvillan fanns alltid där för mig oavsett tid på dygnet.
 
Vill varna för Kustvillan / Paralox som vi byggt med. Inte nog att huset blev närmare ett år sent, de ville inte heller betala avtalat förseningsvite. Även mycket annat gick fel och vi skriver om detta i vår blogg Hemresan.net

Mvh, Kalle Kiander
 
  • Gilla
Johanryd12345 och 2 till
  • Laddar…
Kalle_Kiander Kalle_Kiander skrev:
Vill varna för Kustvillan / Paralox som vi byggt med. Inte nog att huset blev närmare ett år sent, de ville inte heller betala avtalat förseningsvite. Även mycket annat gick fel och vi skriver om detta i vår blogg Hemresan.net

Mvh, Kalle Kiander
Hej Kalle, otroligt tråkigt att höra men jättebra att du går ut och varnar! Vi hittade faktiskt till dem efter att jag snubblat över din blogg (som är en jättefin inspirationskälla full med matnyttig information, tack!!) men efter kontakt med dem landade vi av tids- och kostnadsmässiga skäl på lösvirke vilket såklart nu med ert facit i hand känns skönt. Håller alla tummar och tår för att ni får rätten på er sida så att ni kan njuta av ert fina hus fullt ut utan något som ligger och gnager.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander och 1 till
  • Laddar…
Vi har har byggt ett hus i fjällen i totalentreprenad med dem, vi är verkligen nöjda både med huset, priset och byggprocessen.

Vi valde dem då de kunde erbjuda oss att anpassa och göra mycket som vi själva ville, vilket var en förutsättning i vårt fall. Sedan hade de absolut bäst pris i kategorin "rita-själv" Dessutom riktigt bra kvalitet på husskalet när vi jämförde med andra leverantörer.

Jag har oxå förstått de haft mindre bra byggare på vissa projekt, (som alla husföretag) men vi har hört av flera på senare tid som varit väldigt nöjda, och de barnsjukdomar de verkar haft mer av i början märkte vi inte av. Tydligt och klart, kalkylen stämde exakt med slutpriset. Så det problemet är iaf inte kvar. Vi är rätt insatta och har koll på dem och flera som byggt från start, så kände oss ändå trygga med vårt val, och vart de står idag.

Det var såklart vissa småsaker med bygget under resan, men så fort vi lyfte något så fick vi hjälp och det var aldrig några problem.

Så sammanfattat, vår familj kan bara rekommendera dem, speciellt om ni vill göra lägga lite energi på att göra ett eget hus, annars finns ju stora bolag med modeller om man gillar det bättre.

PS. han bloggaren hemresan verkar ju fått spader totalt. Sett han kommentera överallt, här i tråden även. Synd för dem att han säkert förstör så pass mycket, i dagens sociala medier samhälle lämnas lite utrymme åt källkritik. Men det finns väl skit-kunder precis som det finns skit-företag antar jag. :).
 
Hej M&A86!

Låter som ni haft ett lyckat husbygge. Bara att gratulera. Har dock svårt att förstå varför du vill frånta oss vår upplevelse av Kustvillan / Paralox. Skulle vi bara finna oss i en försening på ett år och själva bekosta bl a ett underkänt badrum? Jag har uttryckt mig 100% sakligt och låtit Kustvillan / Paralox kommentera inläggen i bloggen innan publicering. Alla rättegångsdokument är också publicerade, vad mer hade du önskat redovisat?

Vänligen, Kalle Kiander
www.hemresan.net
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 2 till
  • Laddar…
Jag blir lite misstänksam mot användare som är nyregistrerade och berömmer en tidigare kritiserad leverantör. Om man dessutom kastar skit på en uppenbart missnöjd kund blir i alla fall jag ytterligare misstänksam...
 
  • Gilla
karlbrutal och 7 till
  • Laddar…
E
Byurn Byurn skrev:
Jag blir lite misstänksam mot användare som är nyregistrerade och berömmer en tidigare kritiserad leverantör. Om man dessutom kastar skit på en uppenbart missnöjd kund blir i alla fall jag ytterligare misstänksam...
Det verkar vara återkommande i denna tråden. Kanske kustvillanhyllaren kan bjuda på lite bilder på sitt fantastiska bygge så vi slipper misstänka att han är ute och städar upp mindre smickrande recensioner för kustvillans räkning.
 
  • Gilla
Byurn och 1 till
  • Laddar…
M&A86:

Du har skrivit en referens, därmed vill vi att du fyller i profilen komplett, och korrekt. Informationen blir inte synlig för övriga medlemmar, bara för oss som modererar.

Om du inte kompletterar profilen, måste vi ta bort inlägget.

/moderator
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 1 till
  • Laddar…
M M&A86 skrev:
Vi har har byggt ett hus i fjällen i totalentreprenad med dem, vi är verkligen nöjda både med huset, priset och byggprocessen.

Vi valde dem då de kunde erbjuda oss att anpassa och göra mycket som vi själva ville, vilket var en förutsättning i vårt fall. Sedan hade de absolut bäst pris i kategorin "rita-själv" Dessutom riktigt bra kvalitet på husskalet när vi jämförde med andra leverantörer.

Jag har oxå förstått de haft mindre bra byggare på vissa projekt, (som alla husföretag) men vi har hört av flera på senare tid som varit väldigt nöjda, och de barnsjukdomar de verkar haft mer av i början märkte vi inte av. Tydligt och klart, kalkylen stämde exakt med slutpriset. Så det problemet är iaf inte kvar. Vi är rätt insatta och har koll på dem och flera som byggt från start, så kände oss ändå trygga med vårt val, och vart de står idag.

Det var såklart vissa småsaker med bygget under resan, men så fort vi lyfte något så fick vi hjälp och det var aldrig några problem.

Så sammanfattat, vår familj kan bara rekommendera dem, speciellt om ni vill göra lägga lite energi på att göra ett eget hus, annars finns ju stora bolag med modeller om man gillar det bättre.

PS. han bloggaren hemresan verkar ju fått spader totalt. Sett han kommentera överallt, här i tråden även. Synd för dem att han säkert förstör så pass mycket, i dagens sociala medier samhälle lämnas lite utrymme åt källkritik. Men det finns väl skit-kunder precis som det finns skit-företag antar jag. :).
Vilka har du pratat med som byggt "i början" och på senare tid? Du pratar om barnsjukdomar... fusk, slarv och ren okunskap är inte barnsjukdomar. Det är fuskbyggt och inget annat. Även en ovilja att lösa problemen, ovillig att föra en vuxen dialog.
Det Hemresan skriver om är helt deras upplevelse, och jag tycker det är bra att dom tagit striden för att få rätt. Vi och många andra som tyvärr byggt med kustvillan har inte orkat med det efter alla turer, hot och smutskastningar.
 
  • Gilla
TheOddOne2
  • Laddar…
Jag känner igen mycket av det fler skriver i tråden. Speciellt angående kontakt med säljare/projektansvarig, väldigt svåra att få tag på. Nu avtalade vi husskal ink montering och inte totalentreprenad. Sedan håller jag med om att det är dålig kommunikation. Speciellt vilka ansvarsområden jag som kund har samt vad de ansvarar för. Dålig leveransspecifikation, väldigt otydligt vad som ingår och inte. Jag har känt att jag har varit tvungen att hålla koll på allt dom gör på plats, se till att det inte ligger virke utomhus och fuktskadas etc.

Jag kan ändå rekommendera Kustvillan när ni ska rita eget hus, deras väggblock är jättebra. Men välj inte totalentreprenad, välj era egna snickare! Köp husskalet, prisvärt och bra.

Även om Kustvillan inte är perfekta på något sätt så gör kvalitativa och prisvärda husskal.
 
  • Gilla
helenfredin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.