Våra "skickliga" rörkrökare var litet väl kreativa på vissa sätt och lite för slöa på andra.

När de satt upp en utslagsback i groventrén "missade" de helt att ta bort täckplasten på stänkplåten så det tänkte vi oss att fixa själva. Bara att lossa skruvarna litet grand och skrapa bort den där gråa plasten.

- Trodde vi!

Visade sig att de borrat 16mm hål i väggen och petat in någon sorts grovgängad plastplugg i vilken det sedan sitter en mer normal skruv.

Kruxet är att i och med att vi blev tvungna att lossa elände så 1/Sprack den ena grova pluggen och 2/Masakrerade den andra det hål den var satt i (snedborrat!) så att det ändå inte går att återanvända.

Själva utslagsbacken rör vi inte men vi behöver få dit stänkplåten igen.

Men - Vad sjutton finns det för typ av plugg för dessa enorma hål? Vi kan inte flytta någonting i vare sig sida eller höjd så det alternativet faller. Mollyskryv vore ett alternativ men de finns knappelunda i storlekar av den här digniteten.

Vad gör vi?

(Med just detta. Sen har våra vänner också klippt sönder den nya tvättbänken med plåtsax, satt diverse grejor snett, satt saker otätt, monterat WC med så mycket silikon av fel färg att man vill blunda när man går på toan...) men nu försöker vi lösa en sak i taget. OCH vi vill ogärna släppa in denna rörfirma igen
 
S
Bild på pluggarna?
 
Ett alternativ kan vara ett par strängar monteringslim. Fungerar bra tills man vill ha loss plåten så det får man fundera på om man vill.
 
Krilleman
Ja en bild på spektaklet vore fint!

Och vilket material är väggen uppbyggd av i frågan?
 
Jag har använt en typ av plugg i aluminium som hade stora gängor på utsidan och maskinskruvgänga i mitten. Den pluggen drog man in i gipset utan förborrning men borde klara av att sitta i stora hål också. Fabrikat vet jag inte men gissar på ESSVE då pluggen kom från Karl Hedin.
 
Krilleman
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Jag har använt en typ av plugg i aluminium som hade stora gängor på utsidan och maskinskruvgänga i mitten. Den pluggen drog man in i gipset utan förborrning men borde klara av att sitta i stora hål också. Fabrikat vet jag inte men gissar på ESSVE då pluggen kom från Karl Hedin.
Du menar plugg av typen "driva". Nästan alla som tillverkar infästning har dessa i sitt sortiment.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/gipsankare-essve-driva-med-skruv-tf27-4-5x50mm-4st

Tre skruvar med tillhörande pluggar av typen "driva" för infästning i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag är fortfarande nyfiken på lite bilder!

Hålen i en utslagsback med stänkskydd brukar ju inte vara allt för stora från fabrik... :thinking:
 
Har du någon bild på vad ni försöker ta bort.
 
S sinuslinus skrev:
Bild på pluggarna?

Så ser den plugg som inte sprack ut.
 
  • Plastplugg med införd skruv på ett brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Lättbetong i väggen då antar jag?

Edit:
För denna bör inte sitta i gipsvägg (läste dåligt i ämnesraden - sorry :oops:)

Om ja, hur stort är hålet som blev kvar i väggen?

Ser ut som denna pluggen:

https://www.fischersverige.se/sv-se...g/turbo-laettbetongplugg-ftp-k/78414-ftp-k-10

p_p_ftp004_f_%23sall_%23app_%23v1.jpg



En M6 vikbygel kanske kan vara en hjälplig lösning på ditt problem?! (men inte helt rätt)
https://www.walraven.com/se/produkter/bis-vikbygel-3/
17mm hål krävs.

Men varför fanns det ingen kortling/träskiva som sig bör bakom utrustningen som ska hängas på väggen?

När det har krisat har jag satt upp tvättställ med M12-varianten till tvättställ med bulthål i enkelgips!!! Det är absolut inte korrekt, men det löste problemet för stunden.
 
Redigerat:
Således: Det rör sig om en ombyggnad och det gällde att byta ut en kran med duschslang mot en utslagsback. Väggen är byggd så från början - dvs bara gips. Och det har inte gjorts någon antydan eller ansats om att man skulle riva gipsen och sätta trä bakom. Därför - ingen kortling.

Sättlim var föreslaget. Problemet är bara att stänkplåten ar profilerad så att det skiljer c 5 mm mellan kanter och mitt. Kanten är bara c 5mm bred så det finns inte mycket att limma mot...
 
Väldigt grova plugg för att hålla en plåt.
 
  • Gilla
AhaOhio
  • Laddar…
A AhaOhio skrev:
Således: Det rör sig om en ombyggnad och det gällde att byta ut en kran med duschslang mot en utslagsback. Väggen är byggd så från början - dvs bara gips. Och det har inte gjorts någon antydan eller ansats om att man skulle riva gipsen och sätta trä bakom. Därför - ingen kortling.

Sättlim var föreslaget. Problemet är bara att stänkplåten ar profilerad så att det skiljer c 5 mm mellan kanter och mitt. Kanten är bara c 5mm bred så det finns inte mycket att limma mot...
Om limning känns ok i övrigt så är väl det problemet lösbart genom att först limma (eller plugga :) ) en bit board eller något med 5 mm tjocklek. Hellre skruva om lämpligt fästdon hittas men lim är bekvämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.