Min misstanke är att huset både är otätt och helt oisolerat. TS har ju inte postat någon information om hur huset är uppbyggt. Bilder på väggar, tak, fönster, grund etc så hade man kunnat uppskatta lite.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tycker ändå att med 114kvm i Skåne och en lite vassare luftvärmepump, så ska det funka.

Men borde kul att veta förbrukning mm.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
J Jensa86 skrev:
Tycker planlösningen inte ser så dålig ut för luft-luft enligt din ritning. Dock verkar den ju vara placerad helt fel i förhållande till planlösningen. Den borde ju sitta på samma vägg som utedelen och då så längt ut mot mitten som möjligt och sen manuellt se till att rikta luften mot vardagsrummet. Sen manuellt ställa up fläkten lite så den flyttar luften dit den behövs. Det kanske hjälper ganska mycket att bara sikta in luftflödet och öka hastigheten på den även där den är?
Detta togs upp i ett mycket tidigt inlägg utan återkoppling från TS.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Hur kör ni fläkten på värmepumpen? Vad är det för effekt/ålder på den? Vad är dyr elräkning? Känns som att Skåne är grönt gräs och sommar..

Skulle ändå satsa på en ny kraftig luftvärmepump.

Vi värmde vårt gamla hus med en sådan ned till -25gr.
Detta är en japansk värmepump (ivt, bosch, electrolux, sharp) som värmer +160 kvm om den är frisk och ren.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min misstanke är att huset både är otätt och helt oisolerat. TS har ju inte postat någon information om hur huset är uppbyggt. Bilder på väggar, tak, fönster, grund etc så hade man kunnat uppskatta lite.
1800-tal i skåne = korsvirkeshus
Därefter sönderrenoverat på 70-talet.
 
Om det är en vanlig 5kw så inte så mycket att komma med, visserligen Skåne, men 5kw vid +7, redan vid nollan så ger den. Kanske 3.5kw..sen rasar det alltefter värmebehovet ökar.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Känner igen allt som TS skriver.

Vi bor också i en gammal skånelänga, tillbyggd och renoverad på 80-talet. Direktverkande el.
Grundproblemet är dragigt och dålig isolering, samt inte minst sluten planlösning.

Vi bor i en gård på landet, och här är gnagare ett stort problem. De förvandlar alla 80-tals husbyggarstandarder till schweizerost. Helt värdelöst. 2-4 katter har vi alltid haft och det räcker inte för att hålla undan gnagarna.

Vi har också två kaminer, ett 80-talsschabrak och en fin gammal i gjutjärn. De första åren eldade vi så mkt vi kunde i båda. Det gav inget genomslag på elräkningen. Vi installerade en mindre LLVP 2007, (som dog 2013), som täckte 32 m2 vdgsrum fullt ut och 18 m2 sovrum till 50%. Jag är beredd att skatta dess bidrag till att sänka elräkningen med ca 1000 kWh/år. Det åts dock upp helt och hållet av temperatur- och komforthöjning i vdgsrummet, som tidigare var lite för svalt för att vistas i stillasittande ngn längre tid.

Sluten planlösning är ett jätteproblem med luftburen värme. Vår 80-talskamin har en "turboprop-fläkt". Dvs den låter som en Viggen på startbanan med full EBK på, och frustar ut varmluft med liknande kapacitet. I köket där kaminen står kommer temperaturen upp i >30C efter ngn halvtimmes eldning. I rummet jämte, dit fläkten blåser rakt in i dörrhålet (1x2m) kommer temp då upp i 25-27C, och i nästa rum är det ca 23C, och i nästa ca 20-21C. Alla rummen ligger i fil, inkl dörrhålen.
När man då slutar elda efter 30-60 min pga att köket är rena bastun, så faller temp lika fort som den steg när man började elda. Ska det märkas på elräkningen så måste man göra som när man vinterkampade i lumpen, dvs eldvakt 24/7. Samt ha många små kaminer jämnt fördelade i huset.

Den gamla kaminen, med väsentligt mindre effekt och utan fläkt, står i det 3:e rummet från köket. När man eldat hela dagen konstant i den så var temp i det rummet i genomsnitt 25-27C, och i de två närmsta rummen, (ett på var sida), kanske 20-21C.

Kan ju tillägga att vi har FTX installerat, som hjälper till med luftcirkulation och spridning, dock är effekten av det uppenbarligen så marginell för värmefördelningen i huset att det kan bortses ifrån i praktiken.

Min erfarenhet av äldre skånska hus är att de är dåligt isolerade och dragiga. De upplevs inte som varma om man inte fläskar på uppvärmningen till ca 25C. (Detta gäller för stillasittande aktiviteter, samt hur pass frusen man är.)
Heltäckningsmatta är ett klart övervägningsbart budgetalternativ för upplevd värmekomfort.

För två år sedan installerade vi 3 LLVP som tillsammans täcker ca 120 m2, (av våra dryga 200 m2 uppvärmd yta), till 100%. Trots det är värmekomforten inte lika tillfredsställande som med individuellt ställbara element under varje fönster. Ljudkomforten är öht inte jämförbar, samt att för att utnyttja LLVP optimalt måste alla dörrar alltid stå på vid gavel.

På de två år som gått sedan installationen av 3 LLVP, vs direktel, så har de sänkt elförbrukningen med ca 5000 kWh/år.

Om man har pengarna, så är investering i vattenburet system tveklöst överlägset bäst. Men det är en saftig investering i ett hus med direktverkande el. Är det ett äldre hus på landet i Skåne, så är det tveksamt om man får tillbaka pengarna (värdehöjning) vid försäljning. Funkar förmodligen ekonomiskt hyfsat om man bor kvar länge.

Så, enl min erfarenhet är TS hus ett helt normalt Skånskt hus.
 
Låter helt galet otäta hus, den bästa investeringen måste vara att åtgärda detta! Med att titta med värmekamera nu på vintern, förmodligen mer isolering i taket mm.

Vad har du för förbrukning?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S SunToEarth skrev:
Råd från civilingenjör: Installation av bergvärme/jordvärme är det korrekta. Finns inte med gas i jordledningarna
bara vätska. Gas kan inte föra över energi. Installera vanliga vattenradiatorer, anslut bergvärmepump eller jordvärmepump(är samma pump). Brunnen kan inte sina pga bergvärme. Bergvärmepumpen är stor som ett kylskåp och bör placeras i huset eller i utbyggnad ansluten till huset.
Bara för att du skrev råd från civilingenjören så vill jag påpeka att gas visst kan överföra energi. Det är ju gas i värmepumpens krets ;) även om gas generellt sett har väldigt låg värmekapacitet.
 
A
Civilingenjören förstår inte att det köldmedel i vätskeform som är i rören iofs så blir deten viss entalpi övergång när vätskan övergår i gas därav beteckn8ngen direktförångning
 
Den så kallade civilingenjören härjar även i kommentarsfältet på NyTeknik. Kompetensen är generellt rellativt låg och han försöker få alla diskusioner att handla om att kärnkraft är hemskt. Osvsett vad artikeln han kommenterar handlar om.

Tidiga jordvärmepumpar hade i allmänhet direktförångning.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Stäng av elementen när ni eldar, eller installera rumstermostater.
Det finns många som fått högre elräkningar när dom eldar pga dålig isolering och kalldrag runt elementen.
 
Efter nattens storm med 20-25 sekundmeter ihållande hade vi 15 grader i vardagsrummet på nedervåningen kl 05.00 i morse, trots luft-luft igång i hallen, riktad mot vardagsrummet och 25 grader på temperaturen.

Ska bli intressant att se elräkningen för december.
 
iNHALE iNHALE skrev:
Efter nattens storm med 20-25 sekundmeter ihållande hade vi 15 grader i vardagsrummet på nedervåningen kl 05.00 i morse, trots luft-luft igång i hallen, riktad mot vardagsrummet och 25 grader på temperaturen.

Ska bli intressant att se elräkningen för december.
Hur mycket fläktar det inne vid blåsigt väder? Hos oss fläktar det på en hel del och innan vi gick över till vattenburet blev det märkbart kallare vid blåsväder.
 
Om temperaturen inne påverkas så mycket av att det blåser visar det ju att det snarare är isoleringen som är problemet, än värmesystemet. Börja där. Då får ni ju dessutom svalare inne på sommaren.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.