Jag har fått in ett anbud på fasadputsning med, som det verkar, material från Polen. Ytputsen är från något som heter Alpol. Är det någon som känner till detta fabrikat överhuvudtaget? Känns ju lite osäkert att gå på helt okända fabrikat.

Kan tillägga att jag tittat på byggnader som denna entreprenör har gjort och det ser ut att vara ett riktigt hantverk.
 
Det såg ju bättre ut... ;)
Verkar seriöst... har alla typer av bruk och system, men jag har inte sett dem tidigare!
Saknar produktblad och systembeskrivning för tunnputssystemen???
Tänk på att utlänska system är avpassade för utlänska förhållanden, det betyder att de kanske inte pallar den påverkan de får i Sverige, i första hand med hänsyn till frost... vem tar ansvar?
 
utlänska förhållanden kan också betyda att det är inte trähus som man använder putsen på men oftast sten/tegelhus. Är din hus av trä så skulle jag vara försiktig. Trähus i Europa är förhållandesvis sällsynta och ännu mer sällsynt är att putsa dom så jag skulle vara tveksam ang. deras erfarenheter av sådant. Angående frosten så brukar det bli kalla vintrar i Polen också fast något kortare ;)
gaia
 
Kallt, ja men kanske inte så mycket regn för att sedan slå om till minusgrader på kvällen, plus på morgonen med mera regn, för att sedan bli minus igen på eftermiddagen... osv.
Vädret vi har här på västkusten är ganska extremt ur den sypunkten, och Skåne ligger inte långt efter...
 
Han säger att de jobbat med fabrikatet i 5 år utan problem och att det till skillnad från t.ex. Sto:s "billiga" produkter är ren silikat istället för silikonharts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.