Hej!
Har en fråga som jag undrar om någon kan svaret på.

Håller på att söka bygglov för en tillbyggnad av ett uterum. Uterummet kommer att byggas ihop med ett förråd och den totala utan blir större än 15m2.

Fick påbackning från kommunen angående brandklassning.
Att byggnaden måste hålla brandklassning EI30.
Vad jag inte riktigt förstår är när förrådet innan inte håller denna brandklassning varför måste dels det nya uterummet hålla en högre brandklassning samt förrådet byggas om så det brandklassas högre.

När jag läste detta svaret har jag svårt att de hur några tillbyggnader av uterum går igenom?
 
wildeside
Det har med risk för brandspridning att göra och vid ny bygglovsansökan gäller dom nya reglerna.
Brandklassningen har att göra med brandspridningsrisken att göra.
Hur långt är det mellan byggnaderna/den tänkta tillbyggnaden?
 
Hade du tänkt dig samma verksamhetsklass i utbyggnaden som i det befintliga huset och att det inte är tänkt som olika lägenheter så behövs det ingen avskiljning mellan huset och uterummet. Lika lite som att du behöver en invändig avskiljning om du exempelvis väljer att bygga ut hallen med några m2. Och jag antar att du tänkt dig Vk3 (bostad) för båda. Och likaså att du inte tänkt dig att hyra ut uterummet.

Men om det är så att ditt hus med sin utbyggnad hamnar närmare än 8m från en annan byggnad så kommer saken i ett annat läge. Då måste du ordna avskiljning i väggen mot den andra byggnaden med EI30.

Edit: Ser nu att det är en mindre komplementbyggnad du tänkt bygga ut. Oavsett det så bör ovanstående resonemang gälla såvida att förrådet inte är ett garage för då är det en annan verksamhetsklass.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.