L Leif i Skåne skrev:
Det största felet är att all stående brädor saknar droppnäsa!
Alla brädor skall sågas i 18-20º i nederkant så vatten som rinner ner skall droppa från nederkant.
Är dom tvärt avsågade så sugs vattnet upp i fönstret.
Tyvärr är det en bortglömd kunskap hos unga snickare.
Här finns det nya forskningsresultat att det inte ska vara droppnästa och flera trådar som diskuterar dess vara eller inte vara, sök på droppnäsa panel.
 
idealet är ju att där skall var 200mm mellan ändträdet och mark eller altangolv så att det inte stänker upp på ändträdet när det regnar
när jag började min yrkesbana så skulle man ha 45 graders lutning och när jag slutade min karriär så skulle där vara 0 eller max 10 grader
t
 
Klossarna är musskydd. Dock så ser det ut som att panelen inte är säkrad överallt eftersom det ser ut som musskit på spikregeln iaf.
Tycker inte det ser ut som några rötskador på bild, men det är ju svårt att bedöma utifrån bara en bild.

Som sagt, ta loss ngn panelbräda utanför altanen, men på en vägg i samma väderstreck, och jämför hur det ser ut.

Om det inte är murket så skulle jag inte göra något, annat än att försöka hitta var gnagarna tar sig in bakom panelen och täppa till de/det stället.
.
Klossarna ger bara en visuell indikation på det som gäller för alla träfasader av lockpaneltyp, det kommer in vatten bakom brädorna och tyngdkraften får det att rinna nedåt. Detta gäller särskilt på den normala blåssidan. För mig innebär det sydväst. Fasaden åt nordost skulle kunna vara omålad då fuktbelastningen på den sidan är obefintligt, medan däremot sydvästfasaden snabbt detorierar.

Liggande offerbräda eller panelbrytning i fönsterbleckshöjd är två bra sätt att minimera arbete och kostnader för panelbyte/målning/underhåll.
 
T tergo skrev:
när jag började min yrkesbana så skulle man ha 45 graders lutning och när jag slutade min karriär så skulle där vara 0 eller max 10 grader
Ja, nuförtiden skall det gå så fort som möjligt. Det är skillnad på att såga 5 bräder åt gången mot en åt gången vid snedkapning.
När inte gamle Mäster med sin kunskap bestämmer längre, är det bara pengar som bestämmer.
Men kunden förlorar 20-30 år i hållfasthet.
 
Även olika färgsystem påverkar och hur arbetet utförs, så det finns många "om och men" som avgör hur hållbart något blir.
 
L Leif i Skåne skrev:
När inte gamle Mäster med sin kunskap bestämmer längre, är det bara pengar som bestämmer.
Men kunden förlorar 20-30 år i hållfasthet.
Det finns mycket sanning i det, men tyvärr också sådant som kan bli helt fel när man bara kör på utifrån lång erfarenhet.
Nya material, dagens kvalité på virke, etc, tillsammans med att nyare färger är nu miljövänligare och har andra egenskaper gör att man fortlöpande måste ta till sig nya arbetssätt. Ett exempel är målare som fick lära om när man gick från lösningsbaserat till vattenbaserat, hade en släkting som använda mycket grova ord om de moderna färgerna.;)
 
MultiMan
Jag både snedsågar till droppnäsa (som Leif i Skåne skriver om) och oljar, då slipper man problemet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag både snedsågar till droppnäsa (som Leif i Skåne skriver om) och oljar, då slipper man problemet.
Hur man behandlar med olja är utifrån vilken färg/ytbehandling man väljer. Men olja är ju det vanliga vid täckfärg, däremot så missar man kanske att vissa färgsystem har en metod med olja och sedan täckfärg där oljan ska läggas på max 24 timmar före målning och inte får torka till helt. Sedan finns det system där oljan ska torka in riktigt innan man grundar. Så det skiljer även mellan olika impregnerande oljor hur de ska användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.