Kanske en konstig fråga. Håller på att läsa på om hur man bygger väggar av olika material osv, för att få lite mer kött på benen. Inget projekt på G, men känner att jag helt enkelt vill kunna mer.

Nåt som inte riktigt fastnat än är när man använder sig av olika typer av ytter(och även inner)hörn. T.ex tapetrim, nocoat, aquabead och alla som finns där ute. Trodde först att det var mycket för att förstärka själva vägg"strukturen". Men det handlar egentligen mer om att hörnen ska stå emot mer stötar helt enkelt?

Kan nån ta mig igenom detta på ett pedagogiskt sätt? Suttit och kollat på videos när de sätter upp ytterhörn, och har läst om dem - men inte exakt när de skall och inte skall användas.

Go jul!
 

Bästa svaret

Då måste ha en regel i hörnet oavsett så dessa former av lister är bara för att förstärka gipset mot angrepp från ex barn, fruar, djur mfl som inte har käslan för hur mycket en gipsvägg tål. (Har absolut inget att göra med klantiga män som stöter till hörn med brädor, bord osv.) ;)

Normalt sä reglar man och på regelstommen sätter man sedan gips eller OSB /plyfa/råspont och sedan gips. I ytterhörnen sedan lämplig förstärkning beroende på vilken typ av skador man räknar med. I garaget satte jag en skoning i plåt, i huset självhäftande lister i plast med en tunn plåt i. Är det ett ställe som inte riskerar att skadas eller röra på sig kan man bara spackla.

Efter listerna spackla och slipa. Slutligen måla/tapetsera.
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Då måste ha en regel i hörnet oavsett så dessa former av lister är bara för att förstärka gipset mot angrepp från ex barn, fruar, djur mfl som inte har käslan för hur mycket en gipsvägg tål. (Har absolut inget att göra med klantiga män som stöter till hörn med brädor, bord osv.) ;)

Normalt sä reglar man och på regelstommen sätter man sedan gips eller OSB /plyfa/råspont och sedan gips. I ytterhörnen sedan lämplig förstärkning beroende på vilken typ av skador man räknar med. I garaget satte jag en skoning i plåt, i huset självhäftande lister i plast med en tunn plåt i. Är det ett ställe som inte riskerar att skadas eller röra på sig kan man bara spackla.

Efter listerna spackla och slipa. Slutligen måla/tapetsera.
Lite åt det hållet jag var inne på då. Så generellt kanske man kan säga att ytterhörn används mer i offentliga miljöer, och utrymmen som (som sagt) riskerar att få lite mer stötar. Och de behövs alltså egentligen aldrig inomhus i en vanlig bostad... Typ. Blivit lite klokare nu, tack!
 
Sätter sånna alltid på ytterhörn. Lättare att få till ett snyggt ytterhörn.
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.