Vi renoverar köket och skall köpa nya vitvaror. Vi funderar på att köpa Husqvarnas häll med två induktionsplattor och två vanliga plattor, är det någon som har erfarenhet av induktion och vet om det är så bra som det låter.

Vi har förstått att vi måste investera i nya kastruller men det är därför vi funderar på kombination av induktion/vanliga plattor, då slipper vi kassera alla gamla kastruller samt har ett alternativ om vi kommer på att induktion inte var bra nog.
 
Köp en häll med bara induktion istället... Det blir bara jobbigt annars... "Vilken kastrull funkar på den här plattan. j-klar... Den ligger ju i disken..."

Det funkar bra med Ikea 365 serien, så det behöver inte bli så dyrt.

/Jonas
 
Induktion är fantastiskt bra. Jag vill aldrig gå tillbaka till vanliga plattor.  ;) Jag hade inte köpt en häll med hälften induktion o hälften vanliga plattor.

Appropå att byta ut kastruller - det kan ju faktiskt vara så att dina kastruller klarar induktion idag - om en magnet fastnar på dem så klarar de induktion.
 
Självklart ska du ha bara EN typ av plattor! Varför ha två sorter?? Det blir oftast så att du sedan föredrar den ena sorten och det slutar med att du endast lagar mat på  dessa plattor, lite knasigt!  :D  Det är många som exempelvis köper en eller två gasplattor och resten keramik. Vad använder de? JO, bara gasplattorna och ångrar att de inte köpte alla plattor med gas!  :D

Induktionshäll har flera fördelar jämfört med vanlig keramikhäll; de reglerar värmen mycket snabbt (som gas) och plattan är inte varm när du tar bort kastrullen (=barnvänligt). Den enda nackdelen är just kastrullsortimentet, det måste du se över, men det är det värt!

Lycka till!
 
hej!
vi köpte AEG induktionshäll för ett halvår sedan. Hade en bra spis innan vi flyttade,men ångrar INTE att vi tog induktion. Snabbare o MYCKET enklare att rengöra. Har inte behövt stå o gnugga bort fastbränd mat på ett halvår nu! Ta bara induktion är även mitt råd! Hälften av våra kastruller fungerade utmärkt o såköpte vi till några på IKEA.
 
Hmmm, får man bryta in en runda här och fråga hur detta fungerar igentligen och varför måste man ha särskilda kastruller o stegejärn o sånt??
 
Tekniken fungerar så att hällen sänder ut ett "magnetfält" som värmer kastrullen utan att värma plattan. Eftersom tekniken jobbar med magnetfält så måste kastrullerna vara magnetiska. Allt annat förblir kallt, eftersom magnetfältet inte påverkar material som inte är magnetiska.

Ungefär... :surprised:

/Jonas
 
Vi älskar också vår induktionshäll. Vi kunde behålla en stekpanna och en stekgryta, resten av kastruller och pannor gav vi bort till de stenåldersmänniskor som fortfarande har vanlig spis ;)
Fördelen med att köpa nya kastruller är att man faktiskt bara köper de man behöver. Vi hade en hel del förut som vi aldrig använde. (Ärvda, ihoplagda från våra hem när vi blev sambos osv.) Nu har vi bara det vi absolut behöver och grytlådorna känns väääldigt stora numera.
Vilken fröjd det är att laga mat på hällen dessutom....ojoj, man styr ju helt och hållet hur mycket det ska koka!
 
Det lutar helt klar åt att vi skaffar oss en häll med enbart induktion, det verkar som att det är värt de drygt 3000:- extra den kostar.

Jag bara funderar på hur barnsäker den är, OK att plattan inte blir varm men kastrullen i sig blir väl varm? Dessutom kan ju barnen få tag i kastrullen och välta den över sig så det är väl säkrast med ett skydd framför hällen ändå?
 
Plattan blir visst varm....eller rättare sagt, kastrullen värmer upp plattan. Det är INTE så att man kan lägga en barnhand på direkt efter att man tagit bort grytan. (I alla fall inte om man använt plattan en stund.) Precis som du säger så är ju kastrullerna varma, så ett skydd framför skulle jag definitivt välja.
 
Lite gammal tråd kanske, men det är länge sen jag var här, och hittade den här tråden.
Induktionshäll är det bästa som hänt vår familj, näst efter barnen!

Funkar nästan som gasspisarna vi hade när vi bodde i Stockholm.

Värt varenda krona! KÖP KÖP KÖP!!!
 
Jag håller med om att induktion är ljuvligt, men jag måste säga att jag gillar inte alls ikeas kastrullserie! De tar betydligt längre på sig tid än våra andra kastruller! Därför står ikea-kastrullerna alltid kvar i lådan. Ingen annan som upplever det så?
 
Stämmer in i hyllningskören! Det går så otroligt snabbt (lite vådligt med glöggen dock som man ju inte vill ska koka... :) ) har till och med stoppat potatisen från att koka över enbart genom att sänka värmen!
 
Fick en demo av en induktionshäll men tyckte att det var ett irriterande, vinande/pipande ljud. Någon som har erfarenhet av det?
 
Surrande pipande blinkande....:D

Det är ju halva grejjen med induktion.....som en egen lite NASA kontroll...:D superhäftigt tycker jag speciellt om man drar på "P" (Powerboost eller nått) då vibrerar hela kastrullen....


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.