Gäller en fastställd detaljplan där det införts en bestämmelse som lyder " Oisolerade lider-garageutrymmen om 40 m2 får uppföras." Jag vet att det i DP får föreskrivas vissa krav men jag har inte funnit nån solklar källhänvisning till att detta krav kan ställas. Kanske kommunen inte vill ha bostäder i garaget?
 
L
S seniorkonsult skrev:
Gäller en fastställd detaljplan där det införts en bestämmelse som lyder " Oisolerade lider-garageutrymmen om 40 m2 får uppföras." Jag vet att det i DP får föreskrivas vissa krav men jag har inte funnit nån solklar källhänvisning till att detta krav kan ställas. Kanske kommunen inte vill ha bostäder i garaget?
Detta gäller Åland?
 
L Lärospånet skrev:
Detta gäller Åland?
Gammal länkmen svar ja. Åland följer dock svenska PBL med vissa undantag betr äganderätt.
 
L
Aha!

Jag kan då inte hitta något stöd för det i PBL iaf. Har du frågat din kommun?
 
L Lärospånet skrev:
Aha!

Jag kan då inte hitta något stöd för det i PBL iaf. Har du frågat din kommun?
Väck ej en björn...
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Lider betyder väl typ uthus. Så formuleringen måste betyda att man får bygga en oisolerad komplementsbyggnad på 40m2
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lider betyder väl typ uthus. Så formuleringen måste betyda att man får bygga en oisolerad komplementsbyggnad på 40m2
Det är ju precis det jag skrivit och som frågan gäller! Inte kul förvara t ex färg och dynor i oisolerat uthus/garage.
 
S seniorkonsult skrev:
Det är ju precis det jag skrivit och som frågan gäller! Inte kul förvara t ex färg och dynor i oisolerat uthus/garage.
Om det bara gäller förvaring av sådana "mindre föremål" kanske det går att, för säkerhets skull efter att lidret/garaget är färdigbyggt och granskat, bygga ett invändigt och isolerat förråd?
 
M Modig skrev:
Om det bara gäller förvaring av sådana "mindre föremål" kanske det går att, för säkerhets skull efter att lidret/garaget är färdigbyggt och granskat, bygga ett invändigt och isolerat förråd?
Just så, hela tiden min ide’ men jag tycker hela upplägget är märkligt. Förmodligen för att förhindra perm boende.
 
Precis, isolera delar av byggnaden, typ ett rum inne i byggnaden.
 
Går det inte att få igenom ett isolerat garage? Det hade funkat i Sverige. Isolering som mindre avvikelse ;)
 
  • Gilla
Kretius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.