Min blivande KA sa att man inte skulle avvika från lutningen 1:100 på markavloppet. Hur gör man om man bygger på höjd? skall man gå 1:100 från servisen (som kan ligga 2 meter under gatan) rakt in under huset för att sedan gå lodrätt uppåt till husgrunden (som kan ligga flera meter över gatan). Eller är det så att jag missuppfattat KA?
Kan man följa markens topografi på frostfritt djup vilket kan ge betydligt brantare lutning än 1:100?
 
1:100 är min fall på avloppsröret inget annat  ;) annars blir det svårt att bygga hus.
rogge
 
Nu var det väl så att lutningen kan bli mycket brantare än 1:100 om jag förstår Habbe!

På min kåk som också ligger en bit över gatan så drog vi avloppet men normal lutning, sedan så vi gatubrunnen så "stupar" min ledning rakt ner, se bild:
va_brunn_smal.jpg

Profil:
va_brunn_skiss.jpg
 
ByggaNytt skrev:
Nu var det väl så att lutningen kan bli mycket brantare än 1:100 om jag förstår Habbe!
Helt rätt uppfattat!

Hade inte ens tänkt tanken på "trappstegs-VA", men självklart borde det ju vara den bästa lösningen.
Är jag helt ute och cyklar med följande lösning?

VA_hus.JPG
 
Det som kan hända (sägs det) om man har för stor lutning, är att vattnet så att säga "rinner ifrån" de fasta partiklar som finns i avloppsvattnet. Då riskerar man att det hela separerar så att det fasta ligger kvar i ledningen. Då finns det risk att man får stopp.
 
Nu var det väl så att lutningen kan bli mycket brantare än 1:100 om jag förstår Habbe
1:100 är min fall på avloppsröret inget annat, annars blir det svårt att bygga hus.
rogge
(min fall) betyder att det är minsta lutningen på ledningen för att den ska vara självrensande. Slutsats är att större fall godkänns! Hur det görs är upp till en själv att bedömma, ni har väl bra lösningar som jag kan se.

rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.