Hey allesammans
Jag funderar på att köpa en lantbruksfastighet i Sverige. Tomten är väldigt stor. Tanken är att dela upp den som en villaområde. Fastighetstyp är taxeringsvärde under 1 000 kr (typkod 199). Undrar om man kan söka detaljplan för detta objekt ? Eller sån typ av tomt får man aldrig bygga på ?
 
L
Y Yasser skrev:
Hey allesammans
Jag funderar på att köpa en lantbruksfastighet i Sverige. Tomten är väldigt stor. Tanken är att dela upp den som en villaområde. Fastighetstyp är taxeringsvärde under 1 000 kr (typkod 199). Undrar om man kan söka detaljplan för detta objekt ? Eller sån typ av tomt får man aldrig bygga på ?
På jordbruksmark kan man visst få bygga normalt sett - men ett helt område med villatomter var ju verkligen inget litet projekt. Ligger den nära tätbebyggelse? Du skrev "tomten" men jag gissar att du menar att bygga på jordbruksmarken (tomten är ju mest trädgård och gårdsplan etc)?
 
  • Gilla
Yasser
  • Laddar…
C
Y Yasser skrev:
Eller sån typ av tomt får man aldrig bygga på ?
Grundprincipen är ju att det inte går att bygga bostäder på jordbruksmark. Men det förekommer så klart, i synnerhet om marken ligger i direkt anslutning till befintlig bebyggelse där infrastrukturen finns. Kolla översiktsplanen, området där vi tidigare bodde var t.ex. markerat som mark där man ville se en framtida utveckling bostadsområde.
Vad är väldigt stor? En väldigt stor lantbruksfastighet torde vara i storleksordningen 1000 hektar och uppåt. ;)
 
  • Gilla
Yasser
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
På jordbruksmark kan man visst få bygga normalt sett - men ett helt område med villatomter var ju verkligen inget litet projekt. Ligger den nära tätbebyggelse? Du skrev "tomten" men jag gissar att du menar att bygga på jordbruksmarken (tomten är ju mest trädgård och gårdsplan etc)?
Tack för förklaring . Ja precis jag meaner att bygga på jordbruksmarken. Ja det ligger nära tätbebyggelse.
//Yasser
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Y Yasser skrev:
Undrar om man kan söka detaljplan för detta objekt ?
Du kan göra ett detaljplaneförslag själv, och lämna in för granskning och godkännande till kommunens avdelning som hanterar sådana frågor, samhällsbyggnadskontoret eller vad det kan heta.
Men du behöver naturligtvis en kunnig konsult för att göra jobbet.
Konsulten skall naturligtvis ha betalt för jobbet.
Och sedan får du betala en planavgift till kommunen,
men den blir lite mindre om dit planförslag avslås :cool:

Detta sätt att få en plan färdig och fastställd tror jag är mycket snabbare än om man försöker få kommunen att göra hela jobbet själv.
Här, där jag bor, är detta sätt att skapa detaljplaner inte ovanligt.
 
  • Gilla
Yasser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.