Hade tänkt göra i ordning gillestugan min källare. Huset är byggt 1969. Golvet i källaren består av betongplatta på ca 10cm med armering med singel under.

Tanken är att jag skulle bila bort plattan, 30 kvm, gräva ur så jag får plats med 200mm isolering under plattan som det ska vara vattenburen golvvärme i.

Nu undrar jag jag hur tunn plattan kan vara om jag armerar den?

Samt vilken funktion den nuvarande plattan kan ha i konstruktionen. Kan jag ta bort 30 kvm platta och gräva ur 200mm utan att husets väggar rasar in?
 
Betonggubbarna som gjöt i min källare ville inte gå under 8-10cm så det är nog ett bra riktvärde att hålla sig till. Ska du lägga in golvvärmeslang är det knepigt att gjuta tunnare för rören+ armering får knappt plats annars.

Lägger man bara ett lager armering har det ingen större betydelse för hållfastheten som jag förstår det - det handlar mer om att motverka sprickbildning. Ska man påtagligt öka hållfastheten måste man sätta armeringen i dubbla lager, bygga en "låda" av armeringen, och då blir betongen betydligt tjockare än 10cm.

Så länge man inte gräver under grundsulan brukar man väl säga att det är ok.
 
MathiasS skrev:
Lägger man bara ett lager armering har det ingen större betydelse för hållfastheten som jag förstår det - det handlar mer om att motverka sprickbildning. Ska man påtagligt öka hållfastheten måste man sätta armeringen i dubbla lager, bygga en "låda" av armeringen,   och då blir betongen betydligt tjockare än 10cm.
Nja, lägger man ett lager armering i botten så blir det väldigt mycket starkare än en helt oarmerad platta. Det är ju oftast i underkant betongen blir utsatt för dragkrafter när den belastas, så det är där armeringen gör mest nytta. I ett betongbjälklag kan det räcka med underkantsarmering ute i plattan, men i upplagen (ovanför väggar till exempel) blir det tvärtom, där blir dragkrafterna i överkant, så där lägger man överkantsarmering.
 
Då kan jag alltså bila upp golvet utan att vara rädd för att väggarna rasar in, bra!

Plattan ska alltså vara ca 100mm även i den nya plattan.

Då kommer min konstruktion se ut så här:

Klinkers
100mm Platta
100mm Frigolit
100mm Isodrän skivor
Markduk

Vad tror ni om det?


 
Det ser bra ut.
 
jon_h skrev:
Nja, lägger man ett lager armering i botten så blir det väldigt mycket starkare än en helt oarmerad platta. Det är ju oftast i underkant betongen blir utsatt för dragkrafter när den belastas, så det är där armeringen gör mest nytta. I ett betongbjälklag kan det räcka med underkantsarmering ute i plattan, men i upplagen (ovanför väggar till exempel) blir det tvärtom, där blir dragkrafterna i överkant, så där lägger man överkantsarmering.

Ok, inför mitt källarprojekt försökte jag samla lite info om detta och det var inte många som tyckte det hade någon större inverkan på hållfastheten. Speciellt försökte jag reda ut om det var värt besväret att armera extra längs med väggen där plattan riskerar att vila på grundsulan. Men det är klart att det är bättre med armering än utan.

TeamP: Du har väl inte missa trådarna med källarprojekten: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28585
 
MathiasS skrev:
Ok, inför mitt källarprojekt försökte jag samla lite info om detta och det var inte många som tyckte det hade någon större inverkan på hållfastheten. Speciellt försökte jag reda ut om det var värt besväret att armera extra längs med väggen där plattan riskerar att vila på grundsulan. Men det är klart att det är bättre med armering än utan.
Nu vet jag inte vad de menade, men det har en stor inverkan på hållfastheten. Om man jämför vad en 100 mm tjock fribärande betongplatta klarar om den är oarmerad respektive armerad i underkant är det stor skillnad. Däremot är ju inte kravet på böjhållfasthet särskilt stort i en platta på mark (om underarbetet är rätt utfört), så i det fallet blir det mest en krymparmering, så visst, därigenom har armeringen ingen större inverkan på en sådan plattans hållfasthet i praktiken. Ledsen om jag rör till det..
 
jon_h skrev:
Nu vet jag inte vad de menade, men det har en stor inverkan på hållfastheten. Om man jämför vad en 100 mm tjock fribärande betongplatta klarar om den är oarmerad respektive armerad i underkant är det stor skillnad. Däremot är ju inte kravet på böjhållfasthet särskilt stort i en platta på mark (om underarbetet är rätt utfört), så i det fallet blir det mest en krymparmering, så visst, därigenom har armeringen ingen större inverkan på en sådan plattans hållfasthet i praktiken. Ledsen om jag rör till det..
Inte rör du till det inte.

Slutsatsen är väl att du säger samma sak som dom jag lyssnat på även om ni säger det på olika sätt... :) Struntsamma, det är ju självklart att slänga i lite armering så det är ju inte mycket att grubbla över egentligen.

 
TeamPorsche skrev:
Då kan jag alltså bila upp golvet utan att vara rädd för att väggarna rasar in, bra!

Plattan ska alltså vara ca 100mm även i den nya plattan.

Då kommer min konstruktion se ut så här:

Klinkers
100mm Platta
100mm Frigolit
100mm Isodrän skivor
Markduk

Vad tror ni om det?
Isodränskivan är väl bara nödvändig om du har väldigt fuktigt?
 
Isodränskivorna ska ligga där som kombinerat kapilärbrytande/isolering skikt. Då kan jag gräva ur singlet som ligger under plattan nu. Verkar för övrigt torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.