Vi skall flytta till en villa med två lägenheter i, Den ena kommer vi att bo i och den andra kommer att vara uthyrd.
Det finns idag fiber till villan och de som bord där idag kör Telia för bredband och TV.

Vi kommer antagligen också att köra Telia.

Hur bör jag bäst dela upp internet till hyreslägenheten?

De skall ha tillgång till Internet och IP-TV genom "vårt" nätverk.

Jag kör en del UniFi-prylar på jobbet, Dessa verkar smidiga.
 
Det är sannolikt inte tillåtet enligt avtalet.
 
Telia har nog en egen lösning så ni kan ha varsitt modem/router.
 
Dra en nätverkskabel från din router till bostaden.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Det bästa vore om du kunde få två IP-adresser av Telia så lgh får egen extern ip och kör sin egen router.

Sen är det lite beroende på vilken fiberleverantör du har, om TV signalen går i egen port/VLAN eller hur det funkar i samma som Internetporten.

Hur har ni idag?
 
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
L
Grundproblemet är att Telias allmänna villkor inte medger att man lånar ut eller hyr ut utrustning som Telia äger oavsett om kabel dras eller wifi delas med hyresgästen.
 
Hur har lägenheten uppkoppling idag?
 
Med en trådlös AP går det kanske att köra på samma WIFI-nät i båda lägenheterna.
Det beror ju på hur väggen mellan lägenheterna blockerar signalerna.
Och bara för att man delar nät behöver man ju inte ge grannen tillgång till sina egna resurser.
 
E EyEr0n skrev:
Det får man, men att dra den via fönstret anser inte jag vara enligt praxis.
För jag antar att du menar lös patchkabel ut genom fönstret?
Nu var ju inte mitt råd till TS att dra en kabel ut genom fönstret, Nu råkade min gå just via fönstret eftersom det var det smidigaste sättet att dra den på under rådande förhållanden, ja det var en vanlig patch.
 
JanneJanne123
Jag personligen skulle vara väldigt ointresserad av att använda hyresvärdens infrastruktur för att komma åt internet. Detta mestadels av integritetsskäl då jag inte skulle vara så sugen på att allt jag surfar på skulle vara tillgängligt i hyresvärdens loggar (om det är påslaget).
 
Har bredbandsbolaget som leverantör (telenor nu egentligen) och får 2 st publika IP i media convertern. Har använt dem för att verifiera s2s VPN uppsättningar och den var igång en längre tid så det var nog en permanent lösning att man kunde få två.
Nu ville ni ju ha tv också och då blir det kanske svårare, brukar väl vara eget VLAN.
Om det bara var internet och ni två router till fibern så är ni separerade.

Men tillåtet är det nog inte...
 
S
Jag förordar alltid kabel. Litar du på grannen så drar du ner en kabel från ditt eget nätverk och kopplar den till en router där. Köp gärna en med 4 portar och trådlöst. (t.ex. ASUS RT-AC58U AC1300) Då får grannen ett eget separat nätverk och han kan dela resurser som t.ex. nätverksskrivare mm inom nätverket. Han kommer inte åt ditt nätverk om han inte kopplar in sig direkt på nätverkskabeln från dig.

Vill du förhindra att han ens har möjlighet att kunna komma åt dina datorer så måste du ha routern som separerar nätverken i din lägenhet. Då behöver grannen antingen ha en router till eller switch och accesspunkt hos sig.

Man kan även använda 2 accesspunkter (egentligen nätverksförlängare) för att brygga mellan lägenheterna och slippa kabeldragningen. Jag tycker dock det är billigare, lättare, stabilare och säkrare med kabel. Man behöver 15mm eller 16mm hål för att bekvämt kunna få igenom en RJ45 kontakt. Har du inget sådant borr så fundera på att köpa lösa kontakter och en tång. Då behöver hålet bara vara 8mm. Visst är det pilligt att få alla ledare rätt i kontakten, men det är inte överdrivet svårt.
 
C cullberg skrev:
Vi skall flytta till en villa med två lägenheter i, Den ena kommer vi att bo i och den andra kommer att vara uthyrd.
Det finns idag fiber till villan och de som bord där idag kör Telia för bredband och TV.

Vi kommer antagligen också att köra Telia.

Hur bör jag bäst dela upp internet till hyreslägenheten?

De skall ha tillgång till Internet och IP-TV genom "vårt" nätverk.

Jag kör en del UniFi-prylar på jobbet, Dessa verkar smidiga.
Har du pratat med Telia? Det kanske är möjligt med två abonnemang?

Jag personligen hade aldrig avtalat att jag skulle tillhandahålla internet och ip-tv till en hyresgäst...
 
L Lenza skrev:
Föreligger detta brott förekommer sannolikt även avtalsbrott mot t.ex. Telias allmänna villkor överträdas.
"...Fastighetsägaren får inte sälja, pantsätta, hyra eller låna ut eller
påannat sätt förfoga över fiberkabel, kanalisation eller
Kundplacerad Utrustning.
"

Därmed kan en leverantör utkräva skadestånd eller liknande för avtalsbrottet vilket även omfattar vårdslöshet dvs att man inte känner till att ens uppkoppling utnyttjas för brottslig aktivitet.
I den meningen står det inget om att dela Internet mellan två olika lägenheter som finns på fastigheten.

Om vi bortser ifrån avtalsdelen:
1: Det är alltid bäst med en fast kabel, det ger en stabilaren uppkoppling och snabbare responstider.
2: Om lägenheterna är inom samma elcentral, finns det nätverk över eluttaget. Jag har det för att få ut nätverk i stallet tidigare där jag hade lite test-servrar. Funkade betydlig bättre än WiFi
3: WiFi är det sämsta alternativet enligt mig, men om det är enda alternativet, köp inte någon billig konsumentprodukt, köp t.ex. https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/ . De har även long-range fiber som är dyrare men klarar längre avstånd.

Hur långt är det mellan?

/N
 
Tråden ordentligt rensad
Fokusera på TS fråga
/Mats
Moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.