Hej,

Allt tyder på att vårt avlopp som går till badrum och tvättstuga saknar luftning (rinner dåligt i duschen, som ligger före tvättstuga men efter badkar och handfat).

Funderar nu på om det finns alternativ som inte kräver att dra ett rör upp genom taket (eller väggen) och tänkte att det borde finnas typ en ”backventil” för avlopp som öppnas när det blir undertryck och stänger sig i övriga fall - så att luften inte tar sig in i huset.

Vad jag hittat så finns det något som heter luftningsventiler, är det korrekt uppfattat att dessa har sådan funktion?

Tanken är att sätta en förgrening i tvättstugan (som ligger sist på stammen) och där ha ett rör med nuvarande vattenlås och som används av tvättmaskinen och sedan ha ett rör bredvid för luftningsventilen.

Avloppsrör och förgrening i hörn av rum, potentiellt för luftningsventilinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medför dessa ”högt” ljud när de öppnas och stängs? Oftast är dörren stängd, så är säkert inget problem - men lika bra att fråga ;)
 
Man kan höra ett svagt slörpande.
(Elkopplingarna ser lite lattjo ut...)
 
J
Avluftningventil ska sitta sist på avloppsstammen för att fungera bra , kan i vissa fall sitta på annat ställe , men då ska det vara grova rör som skiten och vatten åker i och luft får plats samtidigt
 
Om du vill testa om en vakuumventil skulle göra någon nytta där så är det bara att ta bort spilltratten med tillhörande vattenlås och se om det rinner bättre i duschen.
 
  • Gilla
jojo123 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Om du vill testa om en vakuumventil skulle göra någon nytta där så är det bara att ta bort spilltratten med tillhörande vattenlås och se om det rinner bättre i duschen.
Det var ett förbannat bra svar!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Man kan höra ett svagt slörpande.
(Elkopplingarna ser lite lattjo ut...)
Ja - jag har noterat den men inte pillat med det ännu. Ser ännu roligare ut när man tar bort doslocket vill jag lova :) Tidigare ägare som inte haft vett nog att tänka till när de önskat fixa med el (= anlitat elektriker). Hoppas i varje fall inte en behörig utfört det där (och mycket annat i huset).

Inte omöjligt det getingboet blir ämnet i en tråd i elforumet inom en snar framtid
 
useless useless skrev:
Om du vill testa om en vakuumventil skulle göra någon nytta där så är det bara att ta bort spilltratten med tillhörande vattenlås och se om det rinner bättre i duschen.
Japp, det står på att-göra-listan innan inköp :)
 
Testat att ta bort vattenlåset och även om det inte ger bättre flöde i avloppet i duschen så sugs i varje fall inte vattnet ut ur röret längre så avloppsdoft kommer in i badrummet.

Köpte därför på mig en förgrening och en vakuumventil:
Hand håller ny vakuumventil och förgrening i VVS-installation, ej ansluten till befintligt avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock så fungerar det inte att trycka ner bef. rör som vattenlåset sitter på, det är för stort även fast jag mätte röret innan och köpte samma dimension (40 mm). Är det för att bef. rör har gångad koppling medan nya har muff?

Vilken del är det jag behöver för att lösa övergången från det nya till det gamla? Känner mig lite lost ...

Tack på förhand!
 
P patrikd84 skrev:
Hej,

Allt tyder på att vårt avlopp som går till badrum och tvättstuga saknar luftning (rinner dåligt i duschen, som ligger före tvättstuga men efter badkar och handfat).

Funderar nu på om det finns alternativ som inte kräver att dra ett rör upp genom taket (eller väggen) och tänkte att det borde finnas typ en ”backventil” för avlopp som öppnas när det blir undertryck och stänger sig i övriga fall - så att luften inte tar sig in i huset.

Vad jag hittat så finns det något som heter luftningsventiler, är det korrekt uppfattat att dessa har sådan funktion?

Tanken är att sätta en förgrening i tvättstugan (som ligger sist på stammen) och där ha ett rör med nuvarande vattenlås och som används av tvättmaskinen och sedan ha ett rör bredvid för luftningsventilen.

[bild]

Medför dessa ”högt” ljud när de öppnas och stängs? Oftast är dörren stängd, så är säkert inget problem - men lika bra att fråga ;)
Har du eget eller kommunalt avlopp
 
L larsson r skrev:
Har du eget eller kommunalt avlopp
Har gemensamt avlopp med ett 30-tal fler fastigheter idag - men de drar in kommunalt VA under 2019.

Nyfiken på hur detta är relevant? :)
 
P patrikd84 skrev:
Har gemensamt avlopp med ett 30-tal fler fastigheter idag - men de drar in kommunalt VA under 2019.

Nyfiken på hur detta är relevant? :)
Vid enskilt avlopp så måste det finnas luftning över tak för en riktig funktion på abloppet
 
L larsson r skrev:
Vid enskilt avlopp så måste det finnas luftning över tak för en riktig funktion på abloppet
Aha! Men då räknas det nog mer som kommunalt nu också för det är långt till tankarna dit avloppet rinner till, tänker jag ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.