Mikael_L
Många blandare har en ganska dyr insats som behöver bytas och det brukar inte kännas värt det om det är en äldre och sliten en.
Men ibland är det väldigt enkel konstruktion och billiga delar. Jag fixade engång en som bara behövde bytas en gummiskiva för typ 30 spänn i.

Kan det vara något i den stilen för denna blandare? , om den nu alls går att identifiera på en bild
Äldre sliten köksblandare med synlig märkning och röd samt blå markering för varmt och kallt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre, sliten badrumsblandare med synlig kalkavlagring och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är en mora blandare.
Du behöver en komplett överdel
Kostar typ 550kr
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK, en komplett (och dyr) insats. Ja då blir det blandarbyte, den är ju så gammal och sliten idag.

Tack för svaret.
 
Mikael_L
Sen när man funderar lite vidare på det så inser man ju vad mycket merjobb det också är att byta blandare.
Man ska lossa en massa kopplingar, som kärvar och bråkar och säkert går sönder, sen kapa rör och bocka och greja ...

Så, vad kan den här modellen av blandare heta, så man kan leta efter reservdelar?
 

Bästa svaret

ullberg
Låt vara att kroppen ser lite fmm:ig ut men på bilden ser man ju tydligt att det står ma (=mora armatur) så om det inte är en märkligt hopkok är det moradelar du söker. Läcker det ur pipen skulle jag byta kolv och ventilhylsa, till bad har jag för mig att det är 010-varianten som gäller. Det som kom upp när jag googlade: https://www.hornbach.se/shop/MORA-A...-010Ess-8937590/5110960/artikel-detaljer.html

Har för mig att det finns några varianter där man åker på att byta spak också, då blir det ju lite dyrare. Moras servicehandbok ger säkert svar om man bläddrar

https://docplayer.se/31743821-Servicehandbok-servicehandbok-final-indd-10-00.html
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Som jag skrev så behöver du en komplett överdel till mora.
Den heter komplett överdel
RSK nr 893 75 84
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Krilleman
F Frajjanspappa skrev:
Som jag skrev så behöver du en komplett överdel till mora.
Den heter komplett överdel
RSK nr 893 75 84
Är du säker på att en 020 passar på denna blandaren?!

Jag är lite tveksam. :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Frajjanspappa och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är du säker på att en 020 passar på denna blandaren?!

Jag är lite tveksam. :thinking:
Det är helt rätt att 010 är till tvättställsblandare. 020 är till köksblandare. Det går lika bra. Det är bara mer flöde i en 020.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En sån här, alltså.
[länk]
Den har ett annat formspråk, men det är kanske samma annars.
Den passar
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
ullberg ullberg skrev:
Låt vara att kroppen ser lite fmm:ig ut men på bilden ser man ju tydligt att det står ma (=mora armatur) så om det inte är en märkligt hopkok är det moradelar du söker. Läcker det ur pipen skulle jag byta kolv och ventilhylsa, till bad har jag för mig att det är 010-varianten som gäller. Det som kom upp när jag googlade: [länk]

Har för mig att det finns några varianter där man åker på att byta spak också, då blir det ju lite dyrare. Moras servicehandbok ger säkert svar om man bläddrar

[länk]
Nu har jag följt spåret efter bästa förmåga, genom moras servicehandbok, och deras egna sidar (MA-nummer) och också kommit fram till att just det RSK du har vaskat fram verkligen verkar vara den rätta delen.

Samt på sidan 30 (ungefär) i servicehandboken du länkat till hittar jag mekanvisningen. :)

Så kolv och hylsa för en 200-300 beroende på inköpsställe och sen lite meck så borde det där kunna bli fixat.
 
Just ventilhylsa och kolv har jag bytt på mina snart 20 år gamla blandare De blir som nya sen.
 
Mikael_L
Var det lätt?

Jag tyckte inte det verkade speciellt krångligt när jag kollade instruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.