Om några veckor kommer nya köket! Under den fula korkmattan som vi ska riva bort ligger nu råspont och vi ska lägga på ett nytt laminatgolv istället. Köksförsäljaren säger att jag ska lägga laminatgolvet först och ställa köket ovanpå. Dvs att det blir laminatgolv även in under alla skåp. Medan jag själv hade tänkt att ställa köket på råsponten och endast lägga laminatgolvet på den synbara ytan samt under kyl/frys och diskmaskin. Inte för att det ger någon hemsk besparing, men det kommer bli förb---at mycket lättare att riva bort om man får för sig att byta golv i framtiden. Erfarenheten säger mig att golvet kommer bytas ut före köket nästa gång...

Hur ska jag göra?
 
Lägg hela.
 
Jag tänker som du och lägger efter att köket är monterat. Golvet kommer att behövas bytas före köket.
/Dette
 
Och funderar du på att måla om fasaden så spelar det ju ingen större roll hur underarbetet blir, du ska ju säkert hur som helst måla om om ett par år.
 
Denna fråga tas upp nästan varje vecka.
Kanske dags att klistra en tråd som hanterar ämnet så vi slipper ha tio olika?

Anyways, lägg golvet sist.
-Flytgolv tycker inte om att ha tunga köksskåp på sig.
-Ekonomiskt.
-Om du lägger golvet först så kommer det springa en mängd skitiga byggjobbarskor kors och tvärs över det nya golvet innan köket är klart.
-Som du själv sa, golvet kommer garanterat bytas ut innan köket ska rivas.
 
Och fördelarna med att lägga dit golvet först är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.