Hej,

Jag har gjort en vattenanalys och det visade sig att jag ligger lite för högt vad gäller järn och mangan, jag behöver alltså ett vattenfilter.

I offerten jag fick står det att jag behöver:
1 st Filtersystemet är anpassat för 25 lit/min Mot järn & mangan - 13 500 kr
1 st Komplett Filterbädd Ferroline/Ferrolite - 5 000 kr
1 st Clack Automatic.Electr.TID Inkl Bypass - 6 500 kr

En totalkostnad på (ink moms) ca 31 000 kr

Min fråga är behöver jag allt detta? När jag går in på billiga-vattenfilter.com kan jag köpa ett vattenfilter för 7 900 kr, räcker det med det vattenfiltret? el kommer jag behöva köpa till fler saker för att det ska fungera?

Någon som har god insyn i hur vattenfilter fungerar? En djungel tycker jag..

Tack på förhand för svar!
 
Lite sent kanske, men posta analysen så utgår vi från den. Det finns många olika sätt att rena järn på, allt hänger på i vilken form järnet är i.
 
Skärmbild av analysresultat med vattenkvalitetsparametrar jämfört med riktvärden och mätnoggrannhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite sent kanske, trodde inte jag skulle få något svar :)
 
Du ska börja med att ta en ny analys. En analys som är ackrediterad och komplett.
Antingen via Alcontrol eller Eurofins. Dessa vattenanalyser ska man inte basera dyra filterköp på.
Men enligt analysen minst så är det tre saker man behöver titta på. Det låga PH, järn och mangan.
Det finns två sätt att gå, antingen syreaktivering med en ph justering, det gör att järn och mangan oxiderar och kan då renas med ett sedimentfilter typ sand. Det innebär dock att PH måste upp ganska högt. Alt. 2 är att rena i två steg. PH och sediment med ett filter och sedan jonbyte för resterande järn, mangan. Det sistnämnda kräver inte det högre pH värdet vilket gör det enklare att rena.

Men dessa prover är inget man ska basera en vattenrening av, det är fula fiskar som bara vill bota symtom. Man måste ha i baktanken att allt vatten innehåller arsenik, bly och uran. Även bakterier och kväveföreningar behöver kontrolleras. Dessa prover visar bara problem som syns, det är det som inte syns, luktar eller smakas som i slutändan betyder nåt. Hälsan framför allt.
Har man en komplett ackrediterad analys kan man implementera hälsan tillsammans med de synliga problemet och få en rening som verkligen täcker hela behovet.

Mitt råd är därför att ta en ordentlig analys.

Utgår man från provet så hamnar du runt 25-30 000:-.
Men du ska inte använda katalytiska massor typ birm, eller katalox. Greensand med kaliumpermanganat kan fungera, men det är inte nyttigt för miljön och löser inte ditt sura vatten. Blir även onödigt dyrt i många fall.

Med vänliga hälsningar Morgan
 
Skärmbild av en faktura med artikelnummer, beskrivning, priser och företagsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ett utförligt svar!

Jag fick denna offerten i direkt anslutning. Vad tycker du om den?

Tack för att du tar dig tid!
 
https://www.livsmedelsverket.se/glo...nn/rad-om-enskild-dricksvattenforsorjning.pdf

Här kan man läsa om vad man ska tänka på om sin vattenkälla. Det är ca 30 ämnen man bör kontrollera. Sen börjat man med att utgå från vilka behov man har som vattenflöde, tryckkärl, tillgång till avlopp el etc. Utifrån det så väljer man teknik. Oxidation, katalytiska massor eller jonbyte, det finns många sätt att rena järn på. Man vill ju ha ett så smidigt och kostnadseffektivt filter som möjligt med lång livslängd.

Ang. Filtret du fått offert på så ser det ut som en katalytisk filtermassa, troligen birm eller katalox. Man är lite hemlig med namnen och vill inte berätta vad man använder.

Du behöver dock även få upp ditt pH värde då det är lågt. Ditt pH är mycket lägre än vad provet visar då pH ökar under provtagningen. Och det gäller att utgå från rätt värde.

Men du ska börja med en ordentlig analys.

Det borde räcka med syresättning och sand med en lite pH topp på. Billigt smidigt och lite underhåll. Men detta måste du veta innan du köper ett filter, en analys visar det.

Sök på ackrediterad vattenanalys så hamnar du rätt. Eurofins eller Alcontrol INGEN annan.
 
Jag håller med mogge. Börja alltid med en ackrediterad firma för vattenanalys. Jag gjorde som du och började fel. Analysföretaget ska vara fri från bindningar till filterleverantör.
Efter nästan 70.000’kronor har vi fått till vattnet men då ingår en felinstallation av en Radonette. Rörmokaren installerade den i fel ordning.
 
Vill bara påpeka för att undvika förvirring att Alcontrol bytt namn till Synlab. Men man kommer rätt om man googlar Alcontrol
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Just, Synlab heter dom numera.
 
  • Gilla
Mikael_1965
  • Laddar…
Hej!
Någon som köpt filter av Callidus och blivit tvungna att använda er av deras samarbetspartner för att installera filter annars blivit nekad köp?
Känns rätt udda
 
Finns ingen anledning att köpa callidus om du orkar läsa på lite.
Kolla billiga-vattenfilter.com eller klimat-comfort.se
Samma grejer som callidus men billigare.
 
Hej!!
Jsg hwr orkat läsa i snart 1 år, har ett trångt badrum så jag hsr varit noggrann. Men egentligen var min fråga om man måste använda sig av en firma som är åf till Callidus för ett få KÖPA filtret? De vill inte sälja annars.
Lite kartell eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.