hej.

Jag håller på att sätta in en kamin i befintlig murstock. Stosen är inmurad och klar. På murstocken och bakom kaminen kommer jag att sätta en brandmursplatta på 5cm för att minska avståndet mellan kamin och vägg. (Se bild, inte samma kamin men plattan kommer att sitta likadant). Ingång till kaminen sker bakom med 150mm oisolerat rökrör.

Fråga:
rökröret kommer ju att gå genom brandmursplattan in i kaminen. Behöver hålet på brandmursplattan vara större än rökröket och i så fall HUR mycket större?

(Ja, det kommer en besiktningsman innan och kontrollerar och provtrycker innan vi kör igång den)


/J
 
  • Modern svart kamin med synlig eld, intill en ljusgrå murstock klädd med brandmursskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Brandmursplatta är väl klassad som brandsäker , men blir baksidan på kaminen varm så tappar du effekt om den sitter kloss mot baksidan
 
Tack svar.

Tanken är att den skall vara minst 50mm från baksidan av kaminen (min enligt beskrivning), men hade tänkt lite safe och köra 100mm mellan kamin och platta.

Men min fundering är rökröret som går igenom brandmursplattan, ska även det vara 50mm avstånd till brandmursplattan.. dvs ska jag göra diametern på hålet 100 mm större än rökrörets diameter?
 
J
Tittade lite på infot om den , icke brännbar , kan nog gå emot röret , röret ska ju gå direkt in i skorstenen och inget schakt ut genom en brännbar vägg , börja, med att göra hålet som röret , det är ju lätt att skära upp lite om det ser ut att bli brunt på mattan
 
Staffans2000
Har du en tegelskorsten bakom hela kaminen?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du en tegelskorsten bakom hela kaminen?
Japp, det är tegel samt någon slags betong utanpå.
 
J
J johnologi skrev:
Japp, det är tegel samt någon slags betong utanpå.
Då behövs ingen matta , ytan bakom är brandsäker
 
J jojo123 skrev:
Då behövs ingen matta , ytan bakom är brandsäker
Jo.. själva murstocken är ca 9 cm in i befintliga väggen så för att ”bygga” ut till samma så använder jag brandmursplatta. Ligger i dagsläget en gammal platta på 5cm o h kommer lägga på en ny snygg på 5 cm
 
J
Blir klart snyggare med en vägg som är jämn och inte hack i , så gör som du tänkt det blir bra
 
J jojo123 skrev:
Blir klart snyggare med en vägg som är jämn och inte hack i , så gör som du tänkt det blir bra
Toppen tack ... ja, man är ju även lite lat och undviker putsning mm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.