Håller på och ska dra om el i källaren på mitt 50-talshus. Kommer att dra elen utanpåliggande på betongväggarna i källaren. Funderar på vilken IP-standard som krävs och vilken kabel man ska använda ... Vissa kablar har skärm, ska den kopplas till jord eller ... (vet inte vad man skulle göra med den annars ...)

mvh
Rikard
 
Vilken IP du ska ha i olika rum beror helt på vilken användning det ska vara av rummen, det gäller samma regler oavsett omdet är i en källare eller i någon annan våning. I torra och dammfria utrymmen IP20 i våta utrymmen IP 44 det är väl i allmänhet dom IP-klasser som kommer i fråga i bostäder. Lite förenklat kan man säga golvbrunn IP 44.
Skärmen kopplas ihop med jorden
 
Ok - tack för dom svaren ... Är det kulo-kabel man ska använda eller ...?

mvh
Rikard
 
behörig elektriker skrev:
Skärmen (i nya kablar) kopplas ihop med skärm (i nya kablar) i dosor och till skyddsjord i centralen.

:surprised:

Var hittar du det?
I SS 436 40 00 hittar jag inget om det, bara i blå boken som inte gäller längre och där står det:

801.2 Skyddsledare, neutralledare och PEN-ledare i kopplingsutrustningar
Varje skyddsledare, varje neutralledare och varje PEN-ledare i in- och utgående
kablar skall ha sin särskilda anslutningsklämma. Isolerad skyddsledare och annan
skyddsledare, t.ex. biledare, som ingår i en och samma kabel får dock anslutas till
gemensam anslutningsklämma.
 
Är det din högst personliga tolkning då?

Paragraf 1 säger ju bara följande:

3 kap. Allmänna säkerhetskrav
Grundläggande säkerhetskrav
1 § En starkströmsanläggning skall vara utförd så, att den ger betryggande säkerhet under normala förhållanden, vid ett fel i anläggningen och vid rimligt förutsebar felbetjäning.

Och att nolla och PE skulle ligga ihop längre ut i anläggningen är ju högst otroligt om man gjort sin egenkontroll på ett riktigt sätt!

EUU rekomenderar i sin utbildning "Elsäkerhet 2004" att man lägger biledaren parallelt med PE ledaren för att öka på arean på PE-ledaren.
Endast vid tillfällen då man får störningar bör man dela på bi-ledaren och PE-ledaren!

Jag tycker att det verkar vara en rimligare tolkning än den du framställer!
 
Själv drog jag dit EKK i min källare, så slipper jag stöka med biledare.
 
Är det ok med EKK (har vattenkranar och golvbrunn i två av rummen i källaren ...

Vad är syftet med höljet/biledaren i tex EKLK ? Är tanken att vid mekanisk åverkan på kabeln så ska kortslutning mot jord uppstå ?

Om jag förtår diskussionen angånde biledare/PE (vilket jag antar är skärmen respektive "den gul/gröna jordkabeln") så ska man antingen koppla ihop dom i varje dosa eller i centralen samt i sista dosan i varje gren ... förstår inte riktigt varför man inte skulle koppla ihop dom i varje dosa ...

mvh
Rikard

 
EKK är ok i de flesta fall, i tex verkstäder där kabeln löper stor risk att skadas eller i störkänsliga miljöer används EKLK. I en vanlig villakällare är EKK utmärkt. EKLK är dock lite stelare och lättare att klamra snyggt. Någon här kan säkert den exakta texten i föreskifterna...
 
Nu har det tillkommit nya krav ... nu ska det in en dushkabin i ett av källarrummen. Vet någon vad som gäller då med avseende på IP-klass, kabelval och placering av eluttag ...

mvh
Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.