S serdt skrev:
Biltemas label off har jag provat på en del saker, och det har funkat oväntat bra.
Använde detta för att få bort klisterlappar från mina verktygslådor i ABS-plast (L-boxx). Och de blev jättefula av detta medel. Fläckigt ljusblå/blekt.

Någon som vet hur man kan återställa detta? Har testat värmepistol och interiörrengöring för bilar utan resultat??
 
F fangalid skrev:
Använde detta för att få bort klisterlappar från mina verktygslådor i ABS-plast (L-boxx). Och de blev jättefula av detta medel. Fläckigt ljusblå/blekt.

Någon som vet hur man kan återställa detta? Har testat värmepistol och interiörrengöring för bilar utan resultat??
Märkligt . Jag har har gjort precis samma sak, på med Label-off, ryckt etiketten på L-Boxxarna och sedan "torkat tort" med verktygs wipes. Upplever inte alls någon speciell flammighet eller färbortfall, snarare att det området är aningens aningens mörkare än övriga lådan, men det är ju mer eller mindre minroskopisk nivå
 
F Freee123 skrev:
Märkligt . Jag har har gjort precis samma sak, på med Label-off, ryckt etiketten på L-Boxxarna och sedan "torkat tort" med verktygs wipes. Upplever inte alls någon speciell flammighet eller färbortfall, snarare att det området är aningens aningens mörkare än övriga lådan, men det är ju mer eller mindre minroskopisk nivå
Intressant.
gjorde faktiskt en snabb koll häromdagen för att se om jag kunde lista ut problemet. Vet att det finns många experter här på forumet så drar mig lite för att skriva detta eftersom jag helt saknar kunskap om detta.

På wikipedia (dålig källa men) så kunde jag läsa att ABS-plast var känslig mot bland annat mineralsyror.

Sedan gick jag in på biltemas hemsida och försökte hitta någon innehållsförteckning på detta medel och såg att det fanns något som heter naphtha (petroleum), hydrotreated heavy. Mineral Spirits.

Om jag tolkar det rätt så är tex lacknafta eller bensin en "mineral spririt"? Och dessa i sin rena form borde också vara olämplig att använda till ABS-plast. Men är osäker på min översättning från biltemas dokument.
 
Mineralsyror är oorganiska syror (d.v.s. kolatomer ingår inte i molekylerna). Exempel på vanliga mineralsyror är svavelsyra, saltsyra, salpetersyra och fosforsyra. ABS plast verkar vara känslig mot dessa i koncentrerad form, något som knappast finns speciellt lätt tillgängligt för konsumenter.

Mineralsyror är inte kemiskt relaterade till "mineral spirits" som är en benämning på olika petroleumdestillat. I Sverige motsvaras "mineral spirits" väl närmast av lacknafta eller förtunning.

Label-Off innehåller inga mineralsyror vad jag kan se så de kan vi nog bortse ifrån. Däremot så innehåller den förutom någon form av petroleumdestillat även limonen och endel terpener. Att de senare möjligen skulle kunna skada ABS plasten är väl inte helt orimligt även om de antagligen inte ingår i särskilt hög koncentration. Även om inte plasten i sig tar skada så kanske de kan påverka ytan och bidra till att laka ur färgpigment vilket skulle kunna ge upphov till de missfärgningar som nämns.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Mineralsyror är oorganiska syror (d.v.s. kolatomer ingår inte i molekylerna). Exempel på vanliga mineralsyror är svavelsyra, saltsyra, salpetersyra och fosforsyra. ABS plast verkar vara känslig mot dessa i koncentrerad form, något som knappast finns speciellt lätt tillgängligt för konsumenter.

Mineralsyror är inte kemiskt relaterade till "mineral spirits" som är en benämning på olika petroleumdestillat. I Sverige motsvaras "mineral spirits" väl närmast av lacknafta eller förtunning.

Label-Off innehåller inga mineralsyror vad jag kan se så de kan vi nog bortse ifrån. Däremot så innehåller den förutom någon form av petroleumdestillat även limonen och endel terpener. Att de senare möjligen skulle kunna skada ABS plasten är väl inte helt orimligt även om de antagligen inte ingår i särskilt hög koncentration. Även om inte plasten i sig tar skada så kanske de kan påverka ytan och bidra till att laka ur färgpigment vilket skulle kunna ge upphov till de missfärgningar som nämns.[/QUOTE
jac jac skrev:
Mineralsyror är oorganiska syror (d.v.s. kolatomer ingår inte i molekylerna). Exempel på vanliga mineralsyror är svavelsyra, saltsyra, salpetersyra och fosforsyra. ABS plast verkar vara känslig mot dessa i koncentrerad form, något som knappast finns speciellt lätt tillgängligt för konsumenter.

Mineralsyror är inte kemiskt relaterade till "mineral spirits" som är en benämning på olika petroleumdestillat. I Sverige motsvaras "mineral spirits" väl närmast av lacknafta eller förtunning.

Label-Off innehåller inga mineralsyror vad jag kan se så de kan vi nog bortse ifrån. Däremot så innehåller den förutom någon form av petroleumdestillat även limonen och endel terpener. Att de senare möjligen skulle kunna skada ABS plasten är väl inte helt orimligt även om de antagligen inte ingår i särskilt hög koncentration. Även om inte plasten i sig tar skada så kanske de kan påverka ytan och bidra till att laka ur färgpigment vilket skulle kunna ge upphov till de missfärgningar som nämns.

Ja ni ser :) bortse från min text tidigare.

Imponerande kunskap här på forumet måste jag säga!
 
Lapparna på l-boxxen har jag kört med vanlig matolja.

Ta bort så mycket av lappen som möjligt, doppa en bit hushållspapper i vanlig matolja och gnugga (matoljan gör så att klistret inte får fäste igen på ett nytt ställe). När klistret är borta doppar man en ny bit hushållspapper i en vatten/diskmedelsblandning och torkar av, sen torka torrt.

Alltså, prova med vanlig matolja på instrumentbrädan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Bästa Rengöringsmedlet till bilinredning är Swarfega Black Box. Det är egentligen handrengöring, men är grymt på inredning. Fick tips om detta för många år sedan av en bilrekondare. Det är perforerade dukar indränkta i medel, skinninredning blir som ny, på textil går det t.o.m. Att ta bort olje eller fettfläckar på ljusa innertak. Lite dyrare, drygt 200:- för en burk men grymt! Har provat en massa liknande dukar av olika fabrikat då det är lite dyrt, men inget annat är i närheten
 
silikonentferner används till att tvätta bilar innan lack det löser även limrester
 
Aceton.
 
optimum
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Aceton.
Aceton på många sorter av plast eller målade ytor är katastrof.
Dålig rekommendation.
 
wildeside
Prova Remove finns på apoteket.
vårdcentralen tar bort limrester efter sår tejp m.m. fick jag lära mej.
Efter den insidenten provar jag alltid remov i första hand eftersom vårdcentralen vågar använda det på människor.
Har inte förstört något underlag för mej ännu.
Funkar inte det så får du prova något av dom vassare förslagen.
 
Frågeställningen är tio år gammal men det kanske vi inte ska låta hindra oss från att pladdra vidare....

Sonas flytande hårdvax funkar lysande på limrester och skadar inte underlaget....
 
F fangalid skrev:
Använde detta för att få bort klisterlappar från mina verktygslådor i ABS-plast (L-boxx). Och de blev jättefula av detta medel. Fläckigt ljusblå/blekt.

Någon som vet hur man kan återställa detta? Har testat värmepistol och interiörrengöring för bilar utan resultat??
Har ett set med kaffemuggar i plast från sjuttiotalet som vi vårdar ömt. Dock passade min pappa på att köra dem i diskmaskinen när han bodde i huset när vi var bortresta — resultatet var att de blev lite blekta i förgen och ytan kändes lite "pulvrig". Lyckades rädda dem genom att putsa dem med helt vanlig tandkräm!

Jag kan tänka mig att Autosol, polerpasta, brynpasta, fin rubbing eller tom tandkräm kan göra fläckarna mindre framträdande på dina L-boxar.

För limborttagning använder jag antingen kemiskt ren bensin eller Nitor "Lim- och klotterbort" och går grejerna in i micron brukar jag börja där. Ett kort pass (ev tillsammans med ett glas vatten för att skona micron om prylen med dekalen inte kan vattenfyllas) gör att man oftast relativt lätt kan lyfta av dekalen. Många limmer verkar vara av "smälttyp" och när de är varma är de också lättare att lösa upp kemiskt. Kanske kan varmluftspistol eller tom en hårfön göra samma nytta?

//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Har ett set med kaffemuggar i plast från sjuttiotalet som vi vårdar ömt. Dock passade min pappa på att köra dem i diskmaskinen när han bodde i huset när vi var bortresta — resultatet var att de blev lite blekta i förgen och ytan kändes lite "pulvrig". Lyckades rädda dem genom att putsa dem med helt vanlig tandkräm!

Jag kan tänka mig att Autosol, polerpasta, brynpasta, fin rubbing eller tom tandkräm kan göra fläckarna mindre framträdande på dina L-boxar.

För limborttagning använder jag antingen kemiskt ren bensin eller Nitor "Lim- och klotterbort" och går grejerna in i micron brukar jag börja där. Ett kort pass (ev tillsammans med ett glas vatten för att skona micron om prylen med dekalen inte kan vattenfyllas) gör att man oftast relativt lätt kan lyfta av dekalen. Många limmer verkar vara av "smälttyp" och när de är varma är de också lättare att lösa upp kemiskt. Kanske kan varmluftspistol eller tom en hårfön göra samma nytta?

//Ronnie
Tack för tipset, det ska jag prova! Hoppas att plasten är genomfärgad så den inte bara är målad för då blir det nog svårt att återställa
 
Jag har testat vamluftspistol och rapsolja. Funkade utmärkt på L-boxx.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.