Hej

Jag är i kökstankar och söker tips och råd inför möbleringen.
Nuvarande köket är från Ikea och nöjd men det är slitet som det är nu efter 11 år.

Kyl/frys till vänster om spisen.
Diskmaskin till höger om vasken.
Något annat väsentligt är det nog inte.

Planritning av ett kök med mått, inkluderar kyl, spis, diskbänk och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett modernt kök med inbyggd ugn och spishäll, kylskåp, diskbänk och vit inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för synpunker

Mvh
 
BirgitS
Vad är du missnöjd med i det nuvarande köket?
Jag menar att om du gillar allt som det är så finns det ju egentligen ingen anledning att ändra något. Det är ett litet kök och ska det fortsätta att vara så lite kan man inte göra så väldigt mycket annorlunda utan då blir det ju mer finlir som modernare belysning, inte snedkapat hörn och liknande.
 
Hej igen

När jag läser detta igen så ser jag att det verkar vara mitt nuvarande på bilderna.
Skisserna är mitt nytänka köksmöblemang.

Nuvarande köket är enklare uppbyggt likt en hästsko, inte lika modernt och smartare finesser som på skisserna.
Börjat sväla på visa ställen, framförallt luckor men också lite på stommar på en del ställen.


Det jag är ute efter är om köket verkar vara bra planerat eller om ni kan se några förbättringspotentialer :)

Tack
Jonas
 
BirgitS
Okej :)
Personligen ogillar jag hörnhällar eftersom vi är två i köket och med en hörnhäll blockerar en person både hela hällen och en bra bit av bänkytorna på sidorna om hällen. Dessutom förlorar man en hel del bänkskåp (bakom och på sidorna av spisen blir det tomrum), så jag skulle välja ett L-kök i stället med ett smalare skåp mellan ugnen och hällen, samt låta kyl&frys vara där borta där väggen slutar i stället för att ha ett liten bit tom vägg..
 
Har man plats så tycker jag ett paralellkök är bäst, helt utan hörn. Enkelt och praktiskt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skulle detta få plats?
Ritning av en lägenhetsplan med möbler och blåa markeringar som antyder föreslagen plats för tillägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska helst vara 120 cm mellan bänkskåpen, så du kan dra ut lådor på ena sidan och öppna diskmaskinen på den andra utan att det krockar med varandra. Mät och rita!
Rekommenderar inte hörnspis, den tar alldeles för stor plats och som BirgitS skrev så är det roligt att kunna vara fler i köket.
 
Tack :)
Intressanta förslag.

BirgitS: Ska ändra och uppdatera ritningen.
Hörnspis bort, hörnet kan då användas till rätt mycket annat som tar plats på djupet :)

Johannes: Har paralellt idag, med öppningen mot matbordet, spisen vid väggen från andra sidan duschrummet och kyl/frys längts bort mot matbordet, saknar helt överskåp idag,
Nuvarande Ikea köket finns inte, då dem har ändrat måtten.
Inte alls dumt att ha det så, men rätt less på denna lösning, vill ha lite mer "luft/öppet".

/ Jonas
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Väldigt lite information att gå på om vad du önskar få hjälp med. Stil på kök. Saknar du något. Budget. Hus/ lgh. Vad kan flyttas.

Här är mitt förslag. Trevligt att diska med utsikt. Köksö bord i ett. Social trevligt. Med spis på köksö. Umgås eller se på tv när du lagar mat på spisen. Titta ut när du tar disken. Ritad planlösning av ett kök med utsikt, inkluderar en diskbänk vid fönstret och en köksö med spis och sittplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Lägenheten är en brf-lgh med 40 m3 och 2,5 m i höjd, hörn lgh på andra våningen
Mitt emot entrén i hallen, är dörren ut mot balkong.
Samtliga fönster är 80-90 cm höga från golvet, tycker det känns lite lågt med vasken så lågt
ev. köksbänk som går över karmen på fönstret.

Ändrat mig ang spisplaceringen, anser att en etta på 40 m3 (lite sent påtalat, flåt) inte huserar mer än absolut högst två pers kontinuerligt, förlorar en hel del "öppen" bänkyta om man inte kör hörnspis :/.

Stommens förslag var intressant, vill ändå gärna ha kortväggen där bokhylla finns placerad, tänkt att ev ha en tv där, med soffa mitt emot och säng med bokhyllor i hörnet till vänster eller direkt till höger när man kommer in i rummet (fanns inte att sätta ut i ikeas program).

Vad tycker ni annars om placeringen vad gäller vitvaror som kyl/frys och ev. en diskmaskin (lyx kan jag tycka men smidigt).

Budgeten är kanske runt 40-50k:-, ska försöka få med så mycket belysning i lådor/skåp som möjlig för det underlättar, samt smarta lösningar, sprack budgeten nu måne?
Försöker få till lådor under köksbänkarna (finns sådan lösning), det underlättar med mycket förvaring.
Föredrar vit, cleant och rent, ska se bra ut inför en ev. försäljning (vet aldrig vad som händer), jobbar nämligen i en annan stad just nu.

Over and out, peace :)
 
Redigerat:
BirgitS
Z Zezoz skrev:
förlorar en hel del "öppen" bänkyta om man inte kör hörnspis :/.
Det här förstår jag inte för jag tycker det blir mindre bänkyta med hörnspis,förutom mindre förvaringsutrymme.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Lägg upp ett par bilder köket nu och på de övriga väggarna.
Höjd upp till föstrena i köket.

Har du möjlighet till utsug på fläkt eller är det kolfilter in i lgh på den?

Var ville du ha tv?

40-50k? Ikea vitvaror?
 
Diskmaskin är givet. Gör att du inte behöver lika mycket skåp för porslin den blir förvaring.
skit i sockel lådor. Inte värt det. Köksö= förvaring. Kyl/frys kombo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.