Hej! Första inlägg och hoppas på några goda råd. Försökte knacka ner kaklet i mitt kök ovanför diskbänk och fick med mig halva väggen och vass. Tanken är sätta upp gips ovh måla istället ha kakel men undrar lite hur jag ska göra med väggen. Ska jag köra någon typ av betongfix på eller går det sätta gipsskiva över tråkigheterna? Sitter även överskåp ovanför så är lite orolig försvaga väggen när vassen med puts ryker under?

Tacksam för kloka råd.
 
  • Delvis nedknackat kakel på köksvägg med synlig träregel och skadad puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad köksvägg efter borttagning av kakel med synliga kablar och rör, samt rivningsavfall och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där blir ju lite svårt att fixa till när köket är på plats - Skall kaklet bort och det skall bli en målad yta så tror jag att gipsputs är din bästa vän här.
Att klippa till en gipsskiva och få den formstabil mot ojämnt underlag med snyggt resultat för målad yta är smått omöjligt. Men det kan gå om man accepterar en kant mot slutet av köket att sätta upp den på ett par rediga klickar med kakelfix som fixering - Jag hade nog personligen inte gått den vägen...

Det finns inte många genvägar här och det där kommer att ta tid att fixa till - Riv ned allt löst material, spraya med primer för att binda ytan, blanda gipsputs till vispgrädde konsistens, slabba på och använd en rätskiva för att få en rak yta. Avsluta med vanligt sandspackel för att få en fin slät yta. Slipa, måla.

Nackdelen är att med köket på plats har du inte referenser att spackla mot och det blir väldigt svårt att få ytan jämn... Om det går så är ju en plan att försiktigt få bort kaklet så att delar av vass/puts stannar kvar och du har något som referens och egentligen bara lagar till skador enligt principen ovan.
Se till att maska av bänken ordentligt, tejpa golvskyddstejå så nära tidigare fog du kan, lägg underlagsmasonite på skivan och diskho och tejpa igen. Tejpa alla skarvar och kring hål. Forsätter du utan skydd mot bänken har du repor på både diskho och bänkskiva.

Kan bara önska dig lycka till - Hoppas ni inte skall laga julmiddag i det där byggprojektet!? ;)
 
Redigerat:
Tack för bra svar!

Inte julmiddag men nyårsmiddag är tanken haha.

Då får jag försöka knacka ner bäst det går, fylla upp och spackla under helgerna. Bänkskivan ska slipas också som tur är :)
 
Kanske ännu enklare att ta bort all puts, ståltråd och vass in till trät bakom och sätta plyfa för att sen gipsa på den?
 
  • Renoveringskaos med borttagen puts, exponerade träreglar och rörledningar i en köksvägg med verktyg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med bortfallande puts och exponerade träreglar och ståltråd, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut! Har du trä bakom så rensa bort allt - På med plyfa/OSB och sedan gips! Absolut en bra plan!
 
Du har en plankvägg med rörning (dvs vassmatta) och puts. Rörning plus puts var äldre tiders motsvarighet till gipsbekädnad som upphörde i slutet av 40-talet. Det är synd att ingen berättade för dig hur väggen var uppbyggd innan du började hugga ner kaklet. Att byta ut rörningen och putsen på en större del av väggytan i ett rum kan vara vanskligt. Att återställa väggen kan också vara svårt om man inte är en fena på att putsa. Jag skulle begränsa nedknackningen till ett absolut minimum och då också ta bort rörningen på denna del. Själva plankstommen är ganska slät så det bör vara möjligt att fälla in gips. Eventuellt krävs två gipslager. Puts på rörning är en jobbig men otroligt bra väggkonstruktion sett till dess egenskaper. Var rädd om den.
 
Tack för ditt svar Justus.

När jag började knacka ner kaklet var det satt på plywood i ytterkant men kom efter några plattor in till putsen. Jag hade förmodligen inte påbörjat allting om jag visste hur väggen såg ut hela vägen... Men jag har hur som helst fått ner putsen och vassmattan in till träplankorna. Imorgon ska jag fälla in plywood mot plankorna i utrymmet och därefter gips.

Putsen är ju väldig smulig så jag kände lite oro att jag försvagade väggen ovanför, där överskåpen sitter. Men jag hoppas att den som satte upp köket tidigare har satt luckorna ordentligt i plankorna. Putsen fungerar väl mest som distans snarare än fäste för skruvarna.
 
Efter att ha bott 30 år i ett plankhus från -29 med putsade väggar skulle jag kunna skriva en roman om ämnet... Man lär sig snabbt att ha ett bra sortiment med olika långa skruvar för att kunna fästa upp saker. Hamnar man i skarven mellan två plankor så kan det gå åt mycket långa skruvar. Att kombinera plywood och gips så man får rätt sammanlagd tjocklek är smart. Vill du laga putsen intill ett ställe där du fyllt i med gips mm, så är det kalkputs som gäller.
 
Då förstår jag verkligen du lärt dig mycket under åren. Tack för du delar med dig.

Tycker du det finns en praktisk mening att laga putsen runt plywooden? Även då det inte kommer synas.
 
Ja, jag tror du begränsar framtida skador på det sättet. Du skapar en stadkant.
 
Aj då. Hoppades på ett annat svar :)
Då får jag ta mig ut till ett byggvaruhus och köpa kalkputs.
 
Ingen stor fråga, men eftersom du undrade...
 
Ja tacksam för råd. Kalkbruk verkar bara finnas i 20kg och jag behöver väldigt lite. Finns det någon typ av massa ,husfix eller dylikt, som kan fungera likvärdigt tror du?
 
Nej, det mesta i den vägen är nog cementbaserat. Det är ett vanligt problem. Man behöver bara lite grann, men tvingas köpa en hel säck och resten klarar inte lagring någon längre tid. Men det är inga stora pengar.
 
Kalkbruk är mjukt och husfix hårt så det funkar inget bra ihop, ungefär där är mina puts&brukkunsskaper uttömda.
Men 20kg kalkbruk är väl inga ohemula summor, lev med att slänga det som blir över (om ingen granne vil ha det)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.