På tidigt 90-tal var det populärt med draperier som hade stora "pärlor" i trä.. naturfärgat och mörkbrunt. När man gick igenom dom så rasslade det på ett särskilt sätt... Här i karlstad hade många frisörer och butiker sådana vid deras fikarum.
Vet någon om det går att hitta idag???

MVH //Ulrika
 
Jag vet att min mor och hennes vänninnor pysslade ihop sina själva, pärldraperier och pyssel var inne på 70-talet också.

/ama
 
Min f.d. granne hade dessa men med mycket mycket små pärlor. Påstod att mygg/flugor inte kunde ta sig igenom. Någon som känner till om påståendet är korrekt?
 
Vet inte själv om det är korrekt, men vi har också en granne med pärldraperi, och de säger samma sak, att mycket färre flugor/myggor kommer in i köket.

/EB
 
Det fanns väldigt fina på presentfabriken får jag lov att säga... ska ha ett par av dom i åtanke. Tänkte visserligen mer på sådana med lite större träkulor... gillar det rassliga ljudet.
Tradera och blocket är värt att kolla upp men helst vill jag ha tag i nya...
Tusen tack för länken iaf!!!

:)
 
draperi-200.jpg

Här kommer ett förslag på ett draperi från www.inreda.com. Inga träkulor i och för sig men tycker att det här draperiet är ett snyggt alternativ med transparenta pärlor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.