Hej!

Hittade denna tråd när jag skummade och wow, vilket tjusigt bygge. Alla detaljer och finishen ser verkligen bra ut. Man ser att det inte är snålat med vare sig tid eller energi.

Om du nu tagit en klunk mellan varje skruv så undrar jag hur många av de 500 timmarna du uppskattar som har gått åt till njutandet ;) Budgeterade du för öl? :D

Vi går själva i tankarna på hur och vad vi ska bygga, så det blev mycket inspiration här!
Stabilt att bygga med 145-reglar. Jag skulle nog föredra det över 95+45. Mindre skruvande och mer rejäl stomme. Vi bor ju dessutom varmt (Gotland) så köldbryggor är ju lite skit samma här.

Ser jag fel eller är det limträ i alla takbalkarna?

Jag skulle väldigt gärna också ta del av ritningar och materialspec/kostnad om du fortfarande vill dela med dig. Tänker att om man vet hur man vill ha det, och vet vad man behöver så borde det ju gå att förhandla fram ett bra pris på allt från nån av bygghandlarna i stan :D

Har du några planer om att dra ut vatten i efterhand? Vi har också funderat på det där med vatten eller ej. Drar man in VA så blir det ju lite andra krav från kommunen så vi funderade på att skippa det från början och sen dra det i efterhand, t.ex när barnen vill flytta ut eller dylikt!

Ha det
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
Hej!

Hittade denna tråd när jag skummade och wow, vilket tjusigt bygge. Alla detaljer och finishen ser verkligen bra ut. Man ser att det inte är snålat med vare sig tid eller energi.

Om du nu tagit en klunk mellan varje skruv så undrar jag hur många av de 500 timmarna du uppskattar som har gått åt till njutandet ;) Budgeterade du för öl? :D

Vi går själva i tankarna på hur och vad vi ska bygga, så det blev mycket inspiration här!
Stabilt att bygga med 145-reglar. Jag skulle nog föredra det över 95+45. Mindre skruvande och mer rejäl stomme. Vi bor ju dessutom varmt (Gotland) så köldbryggor är ju lite skit samma här.

Ser jag fel eller är det limträ i alla takbalkarna?

Jag skulle väldigt gärna också ta del av ritningar och materialspec/kostnad om du fortfarande vill dela med dig. Tänker att om man vet hur man vill ha det, och vet vad man behöver så borde det ju gå att förhandla fram ett bra pris på allt från nån av bygghandlarna i stan :D

Har du några planer om att dra ut vatten i efterhand? Vi har också funderat på det där med vatten eller ej. Drar man in VA så blir det ju lite andra krav från kommunen så vi funderade på att skippa det från början och sen dra det i efterhand, t.ex när barnen vill flytta ut eller dylikt!

Ha det
Hade jag räknat in ölen hade budgeten sprängts betydligt mer, det fick ingå som förmån :D

nae takbalkarna är 220 reglar, behövdes inte limträ på de korta spännvidderna.

Jag var tvungen att hålla nere kostnaden lite samt slippa gräva upp HELA tomten för att få in VA, så jag känner som du skulle barnen flytta in får jag lösa det då, det dumma med det är att då får man väl laldrig se ungarna, måste de komma in för att duscha så kan man säga hej :rofl: Alternativt när jag nån gång i livet får ekonomi och bygga ett garage (nära attefallaren) så drar jag fram Va till både garage & stugan samtidigt.

Jag ska leta upp de ritningar & kalkylen när jag hinner, ligger på en gammal hårddisk.
Återkommer om det.

Tack för titten, hoppas det inspirerat till nått :ok::coffee::beer:
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
VA är ett måste tycker jag, men har samma ångest som du! Måste gräva asfalt/plattor, var i kontakt med kommunen ang VA, Kostar 20’ i inkopplingsavgift! Trots att jag tar vattnet och mäter detta i villan! Räknas som lägenhet, samt mätaravgift, men i garaget kostar det inget alls!
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Nu börjar det likna något!
Känns skönt att se slutet.
Suget är stort att påbörja nästa projekt, men man MÅSTE göra klart.. annars blir det aldrig klart :)

[bild]
Sågade till lite smygar med fräst spår för Led listen.


Snidade till 2 fönsterbrädor i Ek med, vet inte om spåren hjälper mot imma på rutan eller är overkill,
hur som tycker jag det ser mer levande/snyggare ut
:)
[bild]
[bild]

Här med smyg & foder, enkla vita 56mm foder bara.
[bild]
[bild]

Limmade lite matta på loftet igårkväll, blev enkel mörkblå filtmatta för 49kr m2,
Hellimmade den, kladdigt och trångt under snedtaket.
Eftersom jag skall ha en säng i mitten och pga låga taket så kommer man mest
krypa däruppe, blev mysigt/varmt med en matta.


[bild]

[bild]

Tak & panelvägg på plats med, fick över ganska mkt spill av utomhuspanelen :p gratis är gott
Takbalken är samma olja som fönsterbänkarna, fast 2 lager så är mörkare.
[bild]

1 strykning kvar
[bild]

Lite helhetsbilder & tapeterna
[bild][bild]

[bild] [bild]


Kul att ni tittade in och läste lite (y) !
häftig tapet skall bygga i skärgården då hade ju den passat grymt, tack för en riktigt informativ tråd, jag byggde en 15m2 för 7-8 år sedan och har nog glömt en del.
 
Ekholmen söderudd Ekholmen söderudd skrev:
häftig tapet skall bygga i skärgården då hade ju den passat grymt, tack för en riktigt informativ tråd, jag byggde en 15m2 för 7-8 år sedan och har nog glömt en del.
Tack för fina kommentaren, jag var så sjukt tacksam för detta forum när jag började planera. Så försöker dra mitt strå till stacken med fakta och inspiration :D
 
Grymt snyggt bygge, kör med likadan kompressor, mycket smidigt att kunna bära med sig den överallt där man håller på, jag har dessutom en lång slang så man kommer åt in i minsta vrå! :)
 
Hej

Har börjat ta in offerter för att bygga en komplementbostad på gården, en kopia av huset, blir 4.5m högt samt 6.6m X 4.4meter.

Gjuten platta utan golvvärme, upprest med tak, fönster, dörr, takavvattning, 370’

Men då är det mycket jobb kvar inomhus!
 
I skrivande stund har jag lagt ner 104 000 på huset och då är det grävning, bärlager, kantelement, isolerad platta, stomme, takstolar, all isolering, banförtäckt tak, fönster, dörr, liggande panel & foder, färg, samt all el dragen invändigt och färdig plastat mm mm. Enl. min fina kalkyl ska det stå helt 100% klart för 150 000 :) Hoppas det håller.

Stommen är en 145mm stomme (145 isolering) och taket 220mm (luftspalt + 195 isolering)

Jättekul att läsa om hus ditt fina Attefallshus växer fram.
Jag ska också bygga ett fast som vinkelhus.
Ser att du har valt bärlina/limträbalk för att få öppet i nock.
Har du gjort en takkonstruktionsberäkning med hur mycket snölast mm som taket klarar eller godkände din kommun rakt av?
Har du lust att dela med dig av byggritningar för ditt hus?
Jag kan nog få en del bra tips därifrån.
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Du får rätt för det, en liten stege blev det :D

[bild]
Hej. Jag undrar hur färdigt resultat blev.
Vi är i slutfasen på vår attefallare och trappen är inte löst ännu.. ☺️
 
  • Attefallshus under slutfasen av bygget intill en sjö utan synlig trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.