Hej!

Gjorde ett husköp under hösten med tillträde efter nyår. Vi hade skrivit ett tilläggsavtal kring att ventilationen skulle vara fungerande vid tillträdet, vilket den inte var vid besiktningen. Det visade sig att felet var att köksfläkten (renoverat 2016) inte var kompatibel med befintligt ventilationssystem i huset, varpå säljaren nu köpt en ny fläkt. Det blev då ett stort vitt skåp istället för en tunn snygg rostfri fläktkåpa som det var innan, vilket förändrat hela intrycket i köket. Enligt säljaren var det bara den fläkten som passade för att ventilationen ska vara fungerande. Vad gäller här? Borde vi hävda att köket inte är i det skick vi köpte det i?
Viktigast är ju förstås att ventilationen fungerar, men känns samtidigt lite tråkigt att det inte blev lika snyggt.
Är det för övrigt ett problem (för huset) att ventilationen bevisligen inte fungerat sedan 2016?
 
Om förra fläkten var fel och den nya är den enda som passar till husets ventilation så finns det väl inte så mycket att göra...
 
Det är generellt ett problem med klausuler om att säljare skall vidta någon åtgärd, som i det här fallet. Mycket bättre att få ett prisavdrag, och fixa själv efter tillträde.

Då har man själv full kontroll över utförandet. Säljaren gör troligen den billigaste nödlösning han kan göra. eller ingen lösning alls. Och så står man där på tillträdesdagen, och kan möjligen försöka göra avdrag på köpesumman, anklagas för avtalsbrott om man inte vill betala fullt osv.

Vad gäller det tekniska problemet. Så gissar jag att det handlar om en "fläkt" avsedd att kopplas till någon form av värmeåtervinning. Där finns vissa standard fläktkåpor som passar. Men jag har för mig att det nu finns lite modernare fläktkåpor (mycket dyrare) som inte behöver skåp. Men lägg upp en tråd i ventilationsdelen här så kan du nog få bättre svar.
 
Ni har väl redan fått svaret i förra inlägget. Den här typen av klausuler i avtal är knepiga. Som redan sagts, det är mycket bättre att ni köper huset i befintligt skick och begär en prisreduktion för att fixa problem av något slag. Annars blir det nog så att säljaren löser detta till lägsta kostnad. Som det är nu har ju säljaren fixat problemet, så då får ni nog acceptera konsekvenserna. Det bästa är nog att ni själva senare löser problemet på ett sätt som ni tycker är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.