P Pappa1986 skrev:
Jodå, det finns. Om det är säljarens besiktningsman;)
Jo så är det ju. Tyvärr.
 
P Pappa1986 skrev:
Jodå, det finns. Om det är säljarens besiktningsman;)
Nja, snarare är det väl så att det finns väldigt många små anmärkningar, ingen som innebär något större fel i sig men med skrivelsen "ytterligare undersökning rekommenderas" i syfte att utöka köparens undersökningsplikt.
 
Nej. Syftet med dom skrivningarna är att friskriva besiktningsmannen från ansvar.
 
300.000 Kr är inte mer än vad många nya bilar kostar! En bil förlorar sitt värde efter att den körts ut från säljaren, medan ett hus oftast stiger i värde om det underhålls.
Skall TS bo kvar i huset är det väl inte några problem att lägga ett par 100.000 Kr på att renovera det och få tex kök och badrum till dagens standard, samt målat och fräscht i andra rum. Boendekostnaden blir låg och lättare att få till pengar för att göra annat.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Hur får man till ett badrum som ska uppfylla dagens krav för 20.000?
Det behöver inte uppfylla några krav alls. Om du köper ett sådant här hus får du strunta i det där med försäkring mot vattenskada och liknande och göra allting själv. Se bara till om du säljer att köparen skriver på ett papper att han är medveten om alla fulfix du gjort. Sedan det där med dolda fel, enligt rättsfall får man räkna med en del på sådana här hus.

Men att göra badrum själv med våtrumsmatta och byta golvbrunn går utmärkt. Skulle man inte orka går det ju att ställa in en duschkabin, ett utmärkt sätt att få ett torrare barum. Som någon sa, läcker inte taket går det att fixa precis vad som helst. Grävmaskin underlättar ju om man måste dränera om.

En annan bra sak på den här årsmodellen är att elda med ved. Panna eller kamin är sak samma men oj vad min vind såg friskare ut våren efter jag satte in kamin. Egentligen det enda man behöver göra med hus är att stoppa vattenläck, oavsett om det är rör som läcker eller tak eller dåligt dränage.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det behöver inte uppfylla några krav alls. Om du köper ett sådant här hus får du strunta i det där med försäkring mot vattenskada och liknande och göra allting själv. Se bara till om du säljer att köparen skriver på ett papper att han är medveten om alla fulfix du gjort. Sedan det där med dolda fel, enligt rättsfall får man räkna med en del på sådana här hus.

Men att göra badrum själv med våtrumsmatta och byta golvbrunn går utmärkt. Skulle man inte orka går det ju att ställa in en duschkabin, ett utmärkt sätt att få ett torrare barum. Som någon sa, läcker inte taket går det att fixa precis vad som helst. Grävmaskin underlättar ju om man måste dränera om.

En annan bra sak på den här årsmodellen är att elda med ved. Panna eller kamin är sak samma men oj vad min vind såg friskare ut våren efter jag satte in kamin. Egentligen det enda man behöver göra med hus är att stoppa vattenläck, oavsett om det är rör som läcker eller tak eller dåligt dränage.
Förstår inte varför man skulle strunta i gällande regler och lagkrav bara för att huset är billigt.
Hur som helst så måste man vara ganska händig om man ska renovera ett badrum och göra ALLA moment själv.
 
20 000 är kanske lite i underkant, men det behöver inte vara jättedyrt att bygga ett enkelt badrum med godkänd golvbrunn, godkända rör och våtrumsmatta.
Det är ju mest om man ska kakla som det ställs mer specifika krav på själva utförandet.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
useless useless skrev:
20 000 är kanske lite i underkant, men det behöver inte vara jättedyrt att bygga ett enkelt badrum med godkänd golvbrunn, godkända rör och våtrumsmatta
Beror ju på hur mkt man måste bygga om.
Tänker främst på VVS, el, konstruktion.
Sen att svetsa en plastmatta är inget jag råder en lekman att göra
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Beror ju på hur mkt man måste bygga om.
Tänker främst på VVS, el, konstruktion.
Sen att svetsa en plastmatta är inget jag råder en lekman att göra
VVS - vad är det du vill ändra? Reparera bara det som är skadat. Typiskt sett byte av blandare.
EL - tråda om och dra in jordtråd är ju inte direkt raketforskning. Skall dock göras av fackman. Byte av befintliga uttag och brytare klarar du skälv. Det som är aktuellt är kanske utökning av anläggningen med JFB och fler uttag vilket skall göras av fackman men det är inga enorma siffror.
Konstruktion - lämpligen ingenting. Har huset stått sedan 50-talet står det nog i fortsättningen. För att få ekonomi i sådana här hus får man anpassa sig till huset och inte tvärtom. Jag ser dock inga problem med detta.
Sedan vad gäller badrum går det ju att bara stoppa in en duschkabin. Fungerar det med. Byte av handfat, toastol och blandare klarar de flesta händiga. Allvarligt, klarar man inte lite fix skall man inte köpa sådana här hus.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
VVS - vad är det du vill ändra? Reparera bara det som är skadat. Typiskt sett byte av blandare.
EL - tråda om och dra in jordtråd är ju inte direkt raketforskning. Skall dock göras av fackman. Byte av befintliga uttag och brytare klarar du skälv. Det som är aktuellt är kanske utökning av anläggningen med JFB och fler uttag vilket skall göras av fackman men det är inga enorma siffror.
Konstruktion - lämpligen ingenting. Har huset stått sedan 50-talet står det nog i fortsättningen. För att få ekonomi i sådana här hus får man anpassa sig till huset och inte tvärtom. Jag ser dock inga problem med detta.
Sedan vad gäller badrum går det ju att bara stoppa in en duschkabin. Fungerar det med. Byte av handfat, toastol och blandare klarar de flesta händiga. Allvarligt, klarar man inte lite fix skall man inte köpa sådana här hus.
Du får det att låta väldigt enkelt..
Kommer det exempelvis rör ur golv ska dessa dras om från synlig kopplingspunkt. Inget en lekman och normalt händig person gör.
Bjälklag och väggar ska anpassas för dagens skivor och krav.
Har byggt badrum i 20 år, dock skulle jag aldrig ge mig på el, vatten samt mattläggning.
 
Någon undrade vilket hus det var. Jag noterade att frågeställaren hade Dalarna som hemlän och sökte då hos Hemnet på villor i Dalarna för 300.000 kr och hittade bl a ett hus i Ludvikatrakten med byggnadsår -53.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
R Rogero skrev:
Någon undrade vilket hus det var
Kul att leka detektiv ;)
Det finns också ett hus byggt -52 Vansbro för 295.000 kr.
 
useless useless skrev:
Ja, det finns ju folk som köper renoveringsobjekt för att det är kul (känner minst en i min absoluta närhet :whistle:)... Svårt att tjäna pengar på, men det finns ju å andra sidan ganska många saker folk gör på fritiden utan att dom tjänar pengar på det.
Jag gjorde samma sak. Köpte ett renoveringsobjekt ifrån 1750, och det är det bästa fritidsintresset jag har skaffat mig. Så mycket roligare än att sitta framför en tv som jag gjorde alldeles för mycket förut. Kostade 180 tusen, och skulle jag ha bott kvar i lägenhet (hade en relativt billig) så skulle de ha kostat mig 300 tusen på 5.5 år.

Så köpa ett billigt hus är nästan alltid billigare än lägenhet på bara något år, om man nu renoverar själv. Och nästan alla kan bara man vill. Själv skulle jag aldrig ta in en hantverkare.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Du får det att låta väldigt enkelt..
Kommer det exempelvis rör ur golv ska dessa dras om från synlig kopplingspunkt. Inget en lekman och normalt händig person gör.
Bjälklag och väggar ska anpassas för dagens skivor och krav.
Har byggt badrum i 20 år, dock skulle jag aldrig ge mig på el, vatten samt mattläggning.
Jag har dragit rör/slang för både värme och tappvatten. Varför skulle man inte klara det?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Du får det att låta väldigt enkelt..
Kommer det exempelvis rör ur golv ska dessa dras om från synlig kopplingspunkt. Inget en lekman och normalt händig person gör.
Bjälklag och väggar ska anpassas för dagens skivor och krav.
Har byggt badrum i 20 år, dock skulle jag aldrig ge mig på el, vatten samt mattläggning.
En kamrat drog både vattenrör och värmerör själv då han renoverade huset. Han förnyade precis hela rörsystemet. Resultatet blev fullgott..... men till saken hör att han har en släkting som är rörmokare som han kunde fråga av ibland då han blev osäker på hur han skulle göra.

Han drog också elektriciteten själv. Tog reda på gällande regler och praksis i branchen och drog allting i rör så att det skulle gå enkelt att ändra om någonting hade blivit fel. Enligt anvisningar av en bekant pensionerad elektriker.
Sedan kopplade han det mesta men lämnade locken öppna på dosorna.
Sedan kallade han dit en riktig elektriker som kontrollerade att allting var rätt gjort och rätt kopplat i alla dosor och skruvade på doslocken och kopplade in det nyinstallerade till centralen. Det blev några timmar elektrikerarbete att betala men det blev mycket billigare än att anlita elektriker till allt.

Allt virke till renoveringen hade han själv huggit i egen skog och kört ut och fått fraktsågat vid en liten cirkelsåg i en grannby.

Huset var illa röt- och mögelskadat nedtill efter att ha blivit omputsat nedtill med cementbruk så jag var där några dagar och hjälpte honom att kapa av och skarva spantret i väggarna och sätta in ny syll på tre väggar. Fjärde väggen klarade han själv och så skarvade han snedbrädningen och spikade på skiva och nät.
Jag var där ett par dagar och putsade med rent kalkbruk. Bruket blandade vi av sand från byns samfällda sandtag och av vanlig torrsläckt kalk som vi hade våtsläckt själva.
Som betalning reparerade han en del traktorredskap åt mig i sin verkstad. Timme mot timme.

Källaren gjöt han om med hemblandad betong som vi kärrade in och fyllde i formar av virke ur egen skog.

I tre fjärdedelar av huset byggde han helt nya bottenbjälklag själv men i köket anlitade han en byggare på skattebok så det skulle gå snabbt.

Det finns mycket som går om man är litet händig och har vilja och tid att lära sig att göra rätt...... och så behöver det finnas yrkesmän bland släkt och vänner så det finns någon att fråga om råd.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.