D danne_08 skrev:
Då hade jag kapat bort en kilformad bit av karmen så att brädan kan vinklas in på normalt sätt ock sedan limmat och spikat/skruvat fast biten igen. Borde vara enklare än att riva bort hela karmen.
Du är grym danne , riktiga fina förslag kommer du med. Ska ev. testa det ska se om de går med fogsvansen eller om sticksågen är bättre för det?
 
Det är ju en lösning att såga av och sedan laga karmen men jag hade också lossat den istället. Har du ändå foder demlnterade (som det ser ut på bilden) är det bara några karmskruvar att lossa. I så fall lägger du en golvbräda intill karmen i och markerar var den ska kapas innan du demonterar den.

Om du sågar så använd en fintandad fogsvans, så att det blir en fint snitt. Inte sticksåg.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är ju en lösning att såga av och sedan laga karmen men jag hade också lossat den istället. Har du ändå foder demlnterade (som det ser ut på bilden) är det bara några karmskruvar att lossa. I så fall lägger du en golvbräda intill karmen i och markerar var den ska kapas innan du demonterar den.

Om du sågar så använd en fintandad fogsvans, så att det blir en fint snitt. Inte sticksåg.
Okej, det låter väldigt enkelt enligt dig att lossa dörrkarmen, är det verkligen bara skruva ur o lossa? Är det inte svårt att få tillbaka den på exakt samma stället? Plus är det inte lätt att den kan "falla i bitar" ?

Är de vettigt att kapa dörrkarmen redan innan jag tar av den isåfall?
 
Allt är förstås relativt men inte svårare än allt annat du redan är igång med.

Jag gissar att det sitter karmskruv bakom de vita täcklocken som syns på bild. Vet inte om du är bekant med dessa men du behöver ett speciellt verktyg för att jobba med dem (googla). Det behöver man ändå ha som hemmafixare så köp ett om du inte har det. Finns som T-format handverktyg eller ett som du sätter i skruvdragare. Sen är det tre skruv i varje sidostycke som skruvas ut. Karmen bör vara ihopskruvad så att du kan lyfta ut hela och ställa åt sidan. När golvet är på plats skruvar du tillbaka i samma hål. Till sist får du skruva på karmskruvarnas hylsor så att allt hamnar i våg/lod (sök på montering av innerdörr så hittar du massor med guider).

Absolut enklast att i alla fall markera var du ska kapa medan karmen sitter. Lägger du en golvbräda intill så får du ju strecket på precis rätt höjd. Sen kan du kapa när karmen är av. Har man ett multiverktyg kan man med fördel såga på plats och använder då en spillbit golv som sågbladet får rida på.
 
  • Gilla
Drsnuggels
  • Laddar…
När det gäller lossning av dörrkarm..

Funkar det att återanvända borrhålen för karmskruvarna?
Bernieberg Bernieberg skrev:
Allt är förstås relativt men inte svårare än allt annat du redan är igång med.

Jag gissar att det sitter karmskruv bakom de vita täcklocken som syns på bild. Vet inte om du är bekant med dessa men du behöver ett speciellt verktyg för att jobba med dem (googla). Det behöver man ändå ha som hemmafixare så köp ett om du inte har det. Finns som T-format handverktyg eller ett som du sätter i skruvdragare. Sen är det tre skruv i varje sidostycke som skruvas ut. Karmen bör vara ihopskruvad så att du kan lyfta ut hela och ställa åt sidan. När golvet är på plats skruvar du tillbaka i samma hål. Till sist får du skruva på karmskruvarnas hylsor så att allt hamnar i våg/lod (sök på montering av innerdörr så hittar du massor med guider).

Absolut enklast att i alla fall markera var du ska kapa medan karmen sitter. Lägger du en golvbräda intill så får du ju strecket på precis rätt höjd. Sen kan du kapa när karmen är av. Har man ett multiverktyg kan man med fördel såga på plats och använder då en spillbit golv som sågbladet får rida på.
Tack för hjälpen Bernie, uppskattas! Jag kommer nog våga mig på det imorgon så får åka å kika på det där verktyget. Hittade bland annat ett T-verktyg för ändamålet, funkar väl om de inte är allt för jobbigt att handdra ut. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...r-och-tillbehor/verktyg-for-karmskruv-302043/

Jag har ett multiverktyg och har sågat av ena karmen redan med den då jag testade olika alternativ så jag gör det ev. på andra sidan också då det känns lite bökigt att dra in den där karmen i kapsågen.
 
D Drsnuggels skrev:
När det gäller lossning av dörrkarm..

Funkar det att återanvända borrhålen för karmskruvarna?


Tack för hjälpen Bernie, uppskattas! Jag kommer nog våga mig på det imorgon så får åka å kika på det där verktyget. Hittade bland annat ett T-verktyg för ändamålet, funkar väl om de inte är allt för jobbigt att handdra ut. [länk]

Jag har ett multiverktyg och har sågat av ena karmen redan med den då jag testade olika alternativ så jag gör det ev. på andra sidan också då det känns lite bökigt att dra in den där karmen i kapsågen.
Ja det går fint att sätta tillbaka i samma hål.

Handverktyget är bäst för justering, skruvdragarvarianten är bäst för att montera/demontera. Finns också på Jula för 40 pix, själv köpte jag båda.

Har du multiverktyg så använd det, blir perfekt resultat.
 
  • Gilla
Drsnuggels
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det går fint att sätta tillbaka i samma hål.

Handverktyget är bäst för justering, skruvdragarvarianten är bäst för att montera/demontera. Finns också på Jula för 40 pix, själv köpte jag båda.

Har du multiverktyg så använd det, blir perfekt resultat.
Grymt nu ska dörrar dras!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
D Drsnuggels skrev:
Grymt nu ska dörrar dras!
Rätt tänkt, det är inget att dra på!
Och mycket bättre än att gå och dra benen efter sig :)
 
  • Utskruvad skruvhål i en vitmålad dörrkarm med trasiga kanter och synliga träfibrer i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så täcklocken var bara för dekoration :)

Du får hitta hur karmen sitter fast. Syns ofta i spalten mellan karm och vägg. Om inte så känn med en vinkelhake eller något var det tar stopp i spalten.
 
Någonstans är karmen fäst, om inte med karmskruvar i hålen så är den väl spikad eller skruvad någon annanstans? En metod kan ju vara att - om fodret är borta - såga sig runt karmen med tigersåg för att hitta och kapa sådana spikar/skruvar, ta loss karmen, och senare sätta fast den igen men nu med karmskruvar i dessa hål som är till för dem.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Så täcklocken var bara för dekoration :)

Du får hitta hur karmen sitter fast. Syns ofta i spalten mellan karm och vägg. Om inte så känn med en vinkelhake eller något var det tar stopp i spalten.
Går inte hitta någon spalt mellan karm och vägg. Masonitskiva sitter som gjutet bredvid. Om jag skulle ta bort karmen , går det enkelt att installera en ny med karmskruvar ?

Hittade en film hos byggmax , installation av innerdörr.
. Musiken gör mig lugn men är det så enkelt som det ser ut om jag skulle riva ut karmen?

B b8q skrev:
Någonstans är karmen fäst, om inte med karmskruvar i hålen så är den väl spikad eller skruvad någon annanstans? En metod kan ju vara att - om fodret är borta - såga sig runt karmen med tigersåg för att hitta och kapa sådana spikar/skruvar, ta loss karmen, och senare sätta fast den igen men nu med karmskruvar i dessa hål som är till för dem.
B b8q skrev:
Någonstans är karmen fäst, om inte med karmskruvar i hålen så är den väl spikad eller skruvad någon annanstans? En metod kan ju vara att - om fodret är borta - såga sig runt karmen med tigersåg för att hitta och kapa sådana spikar/skruvar, ta loss karmen, och senare sätta fast den igen men nu med karmskruvar i dessa hål som är till för dem.
Finns inget foder utan bara karm. Väggen är dock som gjuten bredvid karmen. Är det bara att skruva i karmskruvarna direkt genom hålen in i reglarna runt menar du? Behöver man inte installera någon fin hylsa eller motsv för att skruva i dom i?
 
Ta ett gäng bilder från olika håll så man ser hur det ser ut. Utgick från att det var ett normalt montage men det finns skumma lösningar där karmen är integrerad i stommen i vissa elementhus exempelvis.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ta ett gäng bilder från olika håll så man ser hur det ser ut. Utgick från att det var ett normalt montage men det finns skumma lösningar där karmen är integrerad i stommen i vissa elementhus exempelvis.
 
  • Hörn av en vägg med synliga skarvar och spikar, behov av spackling och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad dörrkarm med flagnad färg och synliga spikar vid ett golvövergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada på träplint och botten av en vägg, synligt mögel och murket trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med sprickbildning nära dörrkarm och synliga spikhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hall med öppen dörr som visar en del av badrummet, korkgolv och synliga rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som hos mina svärföräldrar. Ingen traditionell karm utan någon historia som är integrerad i regelstommen. Men man undrar ju vad historian bakom täcklocken är?

Får man bort karmen och det finns bågot att fästa i bakom så går det att ptermontera med karmskruv (behövs ett 14 mm borr till karmen då också). Men jag blir tveksam till ingreppet om du har en specialare. Det skulle ju vara så lätt som det är med en vanlig karm. Det ska ju inte slut med att du rivit halva väggen, då är lösningen med sågning av en bit bättre (om nu den biten lossnar efter kapning...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.