Snyggt! Jo man får mer spelrum om man "tar bort" ett sovrum och att inte ha köksinredning på väggen mot biorummet blir ju luftigare också.

Men var det avsiktligt att sätta igen dörren från gamla tvättstugan till garaget? :)
 
Gammelnörden
Ja, jag tänkte att eftersom man måste gå genom garaget och ett förråd, för att kunna använda tvättstugan som groventré, så rationaliserade jag bort den till förmån för rymligare ytor och ett mer lättarbetat kök + matplats. Jag skulle ha ritat in ett tåligare golv i hallen så att den upplevs mindre som en "finingång" inser jag nu. :oops:

Det är lite knepigt med många små rum att få till rymligare ytor, alltid är det något som får ge med sig. Man får helt sonika välja vad som är viktigast utifrån hur man önskar nyttja sitt boende. Där är vi väldigt olika, så jag är fullt medveten om att mitt inspirationsförslag, utifrån hur jag skulle kunna tänka mig boendet, inte alls kanske passar TS önskemål och behov. :)
 
Gammelnörden
Nu har jag dubbelkollat alla mått och fönsterplaceringar utifrån den måttangivna planlösningen från TS och ritat typ TS förslag, med ett kök som jag tror är praktiskt och med tillräcklig förvaring. Vinkylen finns med jämte kyl och frys.:)
Planritning av en bostad med möblerad layout inklusive kök med vinkyyl intill kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett kök med vit inredning, integrerad vinkyl bredvid kyl och frys, samt ett matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av kök med integrerad vinkyl bredvid kyl och frys, vit matplats och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Oj vilka grymma ritningar, jag som tyckte jag jobbade så mycket med mina, dina har ju t.om blommor osv. Mycket glad över alla era svar. Vill bara flika in att anledningen till att jag flyttat dörren på badrummet på mina ritningar är pga att det är en av dom sakerna jag tycker sämst om dagens planlösning med att behöva gå över den alltid skitiga entré mattan när man ska gå på toaletten. Det är alltid barr och små grus osv där som jag måste gå igenom. Flytten av den dörren är ganska viktig för mig, sen måste den inte sitta snett så som jag hade tänkt men bort ur entrén skulle man t.ex dra upp den dit handdukarna är ritade på din ritning tror jag att man precis skulle klara sig undan smutsen. Min tanke med matbordet har ju varit att få flytta ut det till altan om jag skulle kunna få den isolerad så jag har inte funderat så mycket på var man ska kunna ha matbordet "inomhus" när jag har funderat på planlösning.
 
Gammelnörden
Jag ville bara ge dig möjligheten att se ett förslag med minsta möjliga insats, eftersom det blir mkt oavsett, eftersom i princip all interiör ska uppdateras som jag förstår det. :)
Personligen är jag inte helt såld på dörrar i hörn, kanske det här är ett alternativ? Det blir färre skåp/förvaring i köket men det är fullt fungerande... Ovanifrån-vy av en reviderad planlösning för en lägenhet med möbler och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en köksrenovering med vita skåp, trägolv, en matplats vid fönstret och blågröna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en uppdaterad interiörplanlösning för en köksrenovering med fokus på förvaring och funktionalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

edit: reviderad planlösning
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Har läst kommunens handbok om bygglov nu 2 kvällar i streck och så som jag tolkar det får man bygga ut 15kvm utan bygglov och man får ha ett skärmtak på 15kvm utan bygglov. Jag har knåpat ihop detta i paint nu ikväll med hjälp av Gammelnördens ritningar som underlag, vad tror ni om detta? Jag har ej varit i kontakt med kommunen och tagit reda på om jag tolkar deras handbok rätt.. men låt oss leka med den tanken iaf tills jag ringt och checkat. Brunt är trädäck. Ljusblått är fönster, mörkblått är en glasdörr. Ritningen är inte måttad utan jag ritade på fri hand och skrev kvm med text istället.
Översiktlig planritning skapad i Paint som visar en byggnads layout med markeringar för en 15 kvm utbyggnad och ett 15 kvm skärmtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Tänk på att du måste (om bygglov behövs, annars stark rekommendation) ha en ho i samma bänklängd som hällen och ha helst inte längre än 120 cm mellan två bänk/skåprader som används vid daglig matlagning.
 
Idag har jag spisen ungefär mitt emot badkaret på bilden, Det är trodligen den platsen som är bäst för ventilationsmässigt då den ventilationen går rakt upp idag utan böjjar. Men Vet inte hur det skulle bli att ha spis, där blomman på bänken är ritad och sen diskho där kylfrys är. Alla tre bänkarna blir ju korta ca 180 enligt mina ögon mått. ifall de där markeringarna symboliserar 60cm. Roligast själv tänker jag att det vore att ha diskbänken för fönstret och spis där diskho är på ritningen. Jag tror det mesta löser sig. Behöver bara ta hem någon expert för att kolla bärande väggar så jag kan börja slita lite i något sovrum.
 
BirgitS
Kan du tänka dig att ha dörren till tvättrummet närmast fönstret så att du får en lång bänklängd?
Man bör ju ha 80 - 120 cm bänkyta mellan hon och hällen så att man får plats med det som behövs vid matlagningen.

Om det går med fönstret så kan man förstås göra ett L-format kök, men att slippa hålla på att byta/förlänga imkanal och vatten/avlopp har ju sina fördelar också. Annars att ha en lång bänk med ho och häll mot biorummet, som Gammelnörden ritat in, är ju också bra.

Kan ju vara bra att ta med en måttsatt ritning till några köksfirmor och höra vad de har att föreslå.
 
Har pratat med lite olika snickare och ingen tror att väggen i mitt kök är bärande så det känns skönt att veta. Angående planlösningen har jag nog i stort sett bestämt mig nu. 15kvm skippar jag och ansöker om bygglov så jag slipper ångra mig i framtiden att det blev litet. Men sen tänkte jag att jag tar bort fönstret och dörren jag har i köket och öppnar hela den väggen.
Tror ni om det? Har inte bestämt mig för mått ännu på utbyggnaden tänker mig inget jätte stort men något större än 15 iaf.. Vet inte vad man vill ha 20-25?
3D-skiss av husplanlösning med dimensioner, visar kök och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hur långt bord ska utbyggnaden rymma?
Man räknar med 60 cm bredd per person så 6 personer på en sida av bordet kräver 360 cm plus åtminstone en halv meter för att gå förbi bordets gavel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur långt bord ska utbyggnaden rymma?
Man räknar med 60 cm bredd per person så 6 personer på en sida av bordet kräver 360 cm plus åtminstone en halv meter för att gå förbi bordets gavel.
Har inte koll på vad som är standard i hemmen idag. Tycker 6 personer per sida låter som ett ganska stort bord. De flesta jag känner har nog 3-4 stolar per sida. Jag är själv singel så har inte börjat använda matbordet ännu så jag har aldrig funderat över bordsstorlekar.
 
BirgitS
Ja, ett bord (eller två ihop) som rymmer 12 personer är mycket och bara intressant om man har väldigt många gäster samtidigt. Kan ju säga som så att där vi bodde förut hade vi ett vardagsrum som var mindre än 25 kvm och eftersom köket var litet ställde vi dit ett bord som var 240 cm långt (8-10 pers.) när vi hade flera gäster och soffgruppen fick bra plats ändå. Så 20-25 kvm för bara matplats blir ett matbord för väldigt många, typ 20 personer fördelade på ett eller två långbord beroende på rummets form.

Du kan ju se på din ritning att utbyggnaden nu är större än den rumsdel där soffgruppen är.
 
Då förstår jag hur du menar. 22kvm är utbyggnaden på den där ritningen. Min altan idag är 17.6kvm på min altan idag står det 2 bord och 18stolar. Det är lite trångt men det fungerar. De stolarna fylls bara upp 1-2 gånger om året. Men jag ser väll framför mig att utbyggnaden ska ha ett bord för upp till 6-8 stolar.
 
Man får inte bara byga ut 15kvm bara för det inte krävs bygglov. En bygganmälan som måste göras iaf är nästan lika omfattande som ett bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.