Hej,

Jag har nu gått igenom väggen med en regelsökare. (Stanley Fatmax 300).


Sektion av sekelskiftesvägg med kalkputs, hönsnät, vassmatta, träplank och vindpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen är klassisk sekelskifte med 1-2cm ojämn puts + Hönsnät/vass + tjockt träplank (hittar dock inga reglar. troligen som bild).

Döm till min förvåning att den ger lite skumma utslag för elledningar (blinkar AC) mitt i väggen, ingen kontakt på 100cm åt något håll. (Framsida eller baksida)

Några frågor.
1. Samma utslag när jag slår av huvudsäkringen. Mäter regelsökaren efter en jordning, eller hur fungerar den?
2. Finns det någon annan vettig metod?

Jag skulle inte vilja borra och prova... då en eventuell ledning borras av så vet jag inte ens var den skulle gå.
Byta regelsökare känns långsökt, för typ alla får urusla betyg..

Förslag?
 
Redigerat:
5
Det är inte så att du har inkommande matning som går där? Sitter centralen på samma vägg eller ovanför?
Bara en vild gissning
 
Det hela är lite konstigt. Centralen sitter i ett annat rum. (inte baksidan). Det som gör det ännu konstigare är när jag följer med regelsökaren så stannar signalen mitt i väggen och sen är det... tomt?
 
Det kan vara så att det sitter en kopplingsdosa därvid som har putsats/målats/tapetserat över hur de nu ser ut.. testa att knacka där signalen slutar o se om det låter ihåligt
 
  • Gilla
MDIST
  • Laddar…
Bra idé. Dessvärre ingen kopplingsdosa. (Regelsökaren ger utslag på cirka 1.20 cm ovan golv!)
 
Nu vet ju inte jag vilket årtal huset är ifrån..
Men gammal standard för strömbrytare är 1.20

Kan ju vara så att det nån gång byggts om och man helt enkelt fimpat den gamla elen
 
  • Gilla
MDIST
  • Laddar…
Låter som en vettig gissning. Lite fundersam hur regelsökaren fungerar, då den ger utslag även när strömmen är av. Den kanske letar efter jordning eller så..

..det känns som småaktigt, men jag kommer ha elektriker över snart. Lika bra att rådfråga denne, innan jag sätter borren i väggen.
 
Vad jag förstår de som kan man väl välja om man vill söka efter ström/järn/koppar?
 
Det står träregel, metalregel och elledning. Men jag vette tusan hur den mäter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.