Hejsan!
Jag är ny på forumet och nybliven ägare av min bostad. Vi har upptäckt vad jag nu förstår är mögel men först trodde var smuts i köket.
Det är tätningen som möglat sönder mellan bänkskivan och de nedersta kakelplattorna i köket. Jag tog bort en del för att se om möglet trängt in bakom plattorna men det var svårt att se så mycket. Tänkte i alla fall höra med er mer erfarna bostadsägare hur orolig jag bör vara för att det trängt under. Hur långt kan det då har trängt osv?
Jag hoppas att som värst behöva byta ut ett antal av de nedre kakelplattorna och tvätta bort möglet med gift bakom dem. För att sen sätta upp nya i deras plats (vi har reserv från när köket byggdes).
Skickar med lite bilder så kan ni se.
Är supertacksam för all input.
Jag är ny på forumet och nybliven ägare av min bostad. Vi har upptäckt vad jag nu förstår är mögel men först trodde var smuts i köket.
Det är tätningen som möglat sönder mellan bänkskivan och de nedersta kakelplattorna i köket. Jag tog bort en del för att se om möglet trängt in bakom plattorna men det var svårt att se så mycket. Tänkte i alla fall höra med er mer erfarna bostadsägare hur orolig jag bör vara för att det trängt under. Hur långt kan det då har trängt osv?
Jag hoppas att som värst behöva byta ut ett antal av de nedre kakelplattorna och tvätta bort möglet med gift bakom dem. För att sen sätta upp nya i deras plats (vi har reserv från när köket byggdes).
Skickar med lite bilder så kan ni se.
Är supertacksam för all input.
Sådant mögel är standard. Du kan bleka det lite med klorindränkt papper som du lägger plast ovanpå så att det inte dunstar bort direkt. Upprepa, upprepa... Annars. Skär bort så mycketsilikon du kan och på med nytt. gärna mögelresistent dito. Dvs. det tar lite längre tid innan det börjar mögla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 609 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 609 inlägg
Bakom kakelplattorna är det torrt så där växer det inget mögel. Det lilla vatten som blir liggande på fogen är inte tillräckligt för att blöta upp en stor väggyta.H henrikjon skrev:
I fortsättningen är det bra att torka av fogen efter matlagning och disk.
Hej igen!
Jag har börjat rensa ut det gamla siliconet men upplever det svårt att få bort allt till 100%, dessutom känns det onödigt att ta bort de delarna som verkar hälsosamma och ej mögelangripna.
Sätter det sig bra trots att det sitter lite rester och krafs inne i "glipan/skarven"? tvättar man med något speciellt? Och hur är det med att koppla det till de existerande som inte är angripna?
Inkluderar lite bilder som visar hur det ser ut efter min rensning.
Återigen, supertacksam för svar och hjälp. Jag är en IT-nörd med väldigt begränsad kunskap inom bygg och hem.
Jag har börjat rensa ut det gamla siliconet men upplever det svårt att få bort allt till 100%, dessutom känns det onödigt att ta bort de delarna som verkar hälsosamma och ej mögelangripna.
Sätter det sig bra trots att det sitter lite rester och krafs inne i "glipan/skarven"? tvättar man med något speciellt? Och hur är det med att koppla det till de existerande som inte är angripna?
Inkluderar lite bilder som visar hur det ser ut efter min rensning.
Återigen, supertacksam för svar och hjälp. Jag är en IT-nörd med väldigt begränsad kunskap inom bygg och hem.
Som IT-nerd har du nog läst för många internetinlägg där folk förklarar hur farligt allt är. För tillfället verkar Asbest och mögel vara hysteriligans favoriter. I morgon -vem vet? Din lilla missfärgning är fullständigt ofarlig! silikon är erkännt svårborttaget så du får ligga i, eller låta det sitta kvar.
Staffan
Staffan
Diskbänken viker upp en liten bit (0,5-2cm) i bakkkant, syns på en av bilderna i ditt nästa inlägg.H henrikjon skrev:
Behöver inte ta bort all silicon pga möglet, däremot kan det vara bra att ”rensa” hela sträckan för att kunna få det snyggt med nya siliconet.H henrikjon skrev:
Och tips när det kommer till applicering - fogspruta, skär pipen i vinkel, cirka 45grader, applicera silikone så att det biter på både kakel och bänkskiva. Duschflaska med Yes och vatten alternativt vilken rengöringsspray som helst om det krisar med yes.
Duscha på allt, duscha på fingret. Dra av med finger.
Såpvattnet gör att silikonet inte fäster på ytan och inte heller fingret.
När känner dig nöjd, låt det vara ifred tills det torkat.
Silikone är ett satans påfund om man inte vet hur man handskas med det på korrekt sätt.
Lycka till!
Duscha på allt, duscha på fingret. Dra av med finger.
Såpvattnet gör att silikonet inte fäster på ytan och inte heller fingret.
När känner dig nöjd, låt det vara ifred tills det torkat.
Silikone är ett satans påfund om man inte vet hur man handskas med det på korrekt sätt.
Lycka till!
Produkter som diskuteras i tråden