Jag har faktiskt påverkats av denna tråd. Jag har över huvud taget aldrig reflekterat över att skaffa mig en robot men dammsugningen är ett mycket försummat kapitel i min tillvaro. Det är ju 'nästan inte lönt' när man har en hårig hund som (merparten av året) springer ut och in. En robot är dessutom förbjuden när det gäller mina mattor. Men OM man rullar ihop mattorna - står då roboten där och stånkar och stångar mattkorven - eller viker den undan? Och övervåningen har inga mattor pga det starka österlenska solljuset så där skulle en robot verkligen göra nytta. Rutschar den ner för trappan? Måste man sätta hinder?

Jag har också fördelen av att bara ha skjutdörrar och inga trösklar.
 
Nej, du behöver inget hinder den känner att det kommer ett stup.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
I mitt tycke är dammsugarroboten en jättebra investering. Har en Neato Connect. Inte den billigaste men hör till de smartare. Ritar sin egen karta över städområdet med hjälp av laserskanning. Visar sedan var den varit och städat. Lätt att kolla var den inte kommit fram så att man kan anpassa vid behov.
Mattor är inget problem. Höga trösklar, mer än 3 cm, tar den dock inte utan vidare, men annars inget problem. Känner av att det finns en trapp och störtar inte ner. Ljudnivån är något hög så vi brukar låta den köra när vi inte är hemma. Stor fördel att kunna fjärrstyra start. Det man kan anmärka på är att damm behållaren är något liten. Måste tömmas ofta.
Lätt att avgränsa med magnetremsa (t ex vid julgranen). (I nyaste modellen behövs ingen magnetremsa utan man kan rita linjer på kartan).
Givetvis måste man ta bort laddsladdar och små leksaker. Större hinder kör den runt.
Vi brukar köra vår i två omgångar. Först flyttar vi på litet stolar och andra små möbler t ex stolarna i köket och matsalen så att roboten kommer åt under bordet. När den städningen är klar ställer vi tillbaka och kör en vända till.
 
  • Skärmdump av en smartphone som visar en digital karta skapad av en dammsugarrobot, med synliga städpunkter och hinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nu under juletider, sätter ni nån slags barriär/ram runt julgranen så den inte ska röja runt där bland julkappar och granmatta?
 
Corpes Corpes skrev:
Nu under juletider, sätter ni nån slags barriär/ram runt julgranen så den inte ska röja runt där bland julkappar och granmatta?
Man ritar in lite begränsningslinjer på våningskartan bara så håller den sig borta.
Neato D5 Connected, döpt till ”Rob”
App visar våningsplan med virtual boundary lines tecknade för robotdammsugaren Neato D5 Connected.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Finns samma funktion på Xiaomi Roborock?
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Jag är väldigt nyfiken på vilken robot klarar 3cm trösklar? Har ni verkligen mätt? Neato är vad jag vet bäst på trösklar och den är bara specad till 19 mm! (Edit: Roborock klarar 20mm) Lite skillnad mot 30.

Kan dock bara hålla med om vad någon tidigare sade, att den största fördelen är att man "tvingas" hålla golven "rena" från prylar, men får i gengäld så himla välstädat. Plötsligt så har du varken prylar eller mycket damm på golven för vad som känns är en väldigt liten tidsinvestering.
 
Corpes Corpes skrev:
Finns samma funktion på Xiaomi Roborock?
Yes, jag har ritat upp en zon runt granen som är no-go (väldigt grovt uppritad men det är ju bara tillfälligt..)

Grovt uppritad no-go zon på robotdammsugarkarta runt en gran för tillfällig undvikning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sandos skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vilken robot klarar 3cm trösklar? Har ni verkligen mätt? Neato är vad jag vet bäst på trösklar och den är bara specad till 19 mm! (Edit: Roborock klarar 20mm) Lite skillnad mot 30.
Jag får backa här. Min Neato connect klarar 20mm tröskel bra men inte 30mm!
Någonstans däremellan ligger väl gränsen. Men kan inte avgöra exakt på millimetern.
Om specen säger 19mm så stämmer det nog, men några mm till kan fungera. Beror nog litet på hur "halkig" tröskeln är.
 
engs
Hur funkar t.ex. Xiaomi Roborock om man har flera våningar och vill bära den mellan?

Har inte flera våningar men några trappsteg mellan äldre och nyare del. Tror jag läste nått om att den inte kan hantera detta utan ritar ny karta varje gång, och då blir det inte heller praktiskt möjligt att rita in no-go varje gång man flyttar den.

Edit: en till fråga, hur tolkas tröskelhöjd, är det en enskild höjdskillnad eller totalhöjd man menar. Dvs om den klarar mer om tröskeln är falsad (rätt ord?) dvs. kanske 30mm totalt men fördelat på två steg.
 
Redigerat:
Man borde ju kunna underlätta tröskelpassagerna genom att bygga ut trösklarna med t ex kvartsstavar på ömse sidor, fast det kanske inte blir så snyggt. Ett annat tips jag läste var att använda sig av plastskivor, typ golvskydd till skrivbordsstolar som man lägger ut över trösklarna inför städning. Sedan får man ju fråga sig hur mycket förarbete det är värt för att slippa dammsuga manuellt...
 
total total skrev:
Hur funkar dom med larm?
Inga problem, jag har kodat in husdjur livlig katt 5 kg för mitt larm, och det köper larmet. Flesta larm har väl att det går att "säga till" larmet att man har husdjur. Prövade dock inte utan kattläget, så det hade kanske gått utan, men det är väl säkras så slipper man falsklarm.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Någon som har ett IKEA kök med metod stommar och en Neato Dx variant? Hade en Neato Signature Pro förut (såld), men den fastnade under hörnen på köksön, kom precis under och körde nästan fast varje gång.
Även nyfiken på om någon har erfarenhet hur en nyare Neato hanterar putsade innerväggar utan golvsockel. Den gamla var lite väl våldsam och skrapade i väggarna ibland.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Inga problem, jag har kodat in husdjur livlig katt 5 kg för mitt larm, och det köper larmet. Flesta larm har väl att det går att "säga till" larmet att man har husdjur. Prövade dock inte utan kattläget, så det hade kanske gått utan, men det är väl säkras så slipper man falsklarm.
Man får nog kolla upp vad man har för larm. Jag har Visonic powermaster och där fick man välja till PIR kameror med eller utan husdjursanpassning, alltså var det inget man kunde ställa in i menyerna. Supporten sa att kunder utan husdjursanpassning har fått falsklarm pga roboten så dom fick helt enkelt köpa husdjursanpassade PIR:s.
 
Redigerat:
total total skrev:
Hur funkar dom med larm?
Det är inga problem.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.