Håller på att bygga mig en 25kvm Attefalls hus där 10kvm agerar garage/verktygsförvaring och 15kvm som gästrum. Vad bör jag ha för ventilation och värme? Jag har tänkt mig vanliga oljefyllda elradiatorer? Ventilation ?
Några tips och tankar?
 
Ventilation en pax fläkt kopplad till strömbrytare och friskluftsventil.

Värme säger jag en liten luft-luft värmepump om det ska vara uppvärmt permanent (även för underhållsvärme)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ventilation en pax fläkt kopplad till strömbrytare och friskluftsventil.

Värme säger jag en liten luft-luft värmepump om det ska vara uppvärmt permanent (även för underhållsvärme)
Okej, En pax fläkt i varje utrymme bara?
Om jag skall ha luft/luft får det ju vara en modell med 2st inomhusdelar vilket kan bli dyrt. Dessa små ytor som ändå är välisolerade borde väl enkelt och inte så dyrt värmas upp med radiatorer??
 
Du får 1/4 av värmeförbrukningen med värmepump. 2 innedelar skulle jag skippa. Låt väggen mellan rummen vara oisolerade så läcker en del av värmen genom. Hur mycket tänker du isolera?

Ja jag tänkte en fläkt för varje utrymme men att man inte kör dom konstant
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du får 1/4 av värmeförbrukningen med värmepump. 2 innedelar skulle jag skippa. Låt väggen mellan rummen vara oisolerade så läcker en del av värmen genom. Hur mycket tänker du isolera?

Ja jag tänkte en fläkt för varje utrymme men att man inte kör dom konstant
Okej, jag får tänka till med fläktarna lite. Kan alldeles för lite om det där.

Ena utrymmet är ju bla garage för fyrhjuling etc så vill ha innerväggen isolerad också.

Jag är med på att elförbrukningen är lägre med luft/luft pump. Men det skiljer också 20 000kr i investering om jag ska ha 2 innerdelar. Och med tanke på att det kommer mestadels vara underhålls värme bara så kommer det ta 10år minst innan jag är break even känns det som?

// Niclas
 
  • Gilla
fundersam63
  • Laddar…
En med dubbel innedel är inte det jag föreslår utan en mindre som kostar 12-15' och ha den i rummet. Men visst det är lägre investering med elradiatorer. Se då till att isolera ordentligt.

Vad du har för värmebehov och återbetalningstid på en värmepump går att räkna på om du beskriver mer i detalj hur du tänkt bygga och vilka temperaturer du vill ha
 
Vad händer om du tar en luft/luft i gästhus delen -> pax fläkt igenom innerväggen till garage/föråd -> där efter en pax fläkt ut i det fria?
Dvs att du tar värmen och ”dålig luft” skickar det vidare ut till garaget som värmer upp samt att det senare åker ut genom ytligare en pax fläkt i garage delen
 
  • Gilla
Nisse83
  • Laddar…
Då behövs ju bara en pax fläkt ut ur garaget och hål i väggen
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Vad händer om du tar en luft/luft i gästhus delen -> pax fläkt igenom innerväggen till garage/föråd -> där efter en pax fläkt ut i det fria?
Dvs att du tar värmen och ”dålig luft” skickar det vidare ut till garaget som värmer upp samt att det senare åker ut genom ytligare en pax fläkt i garage delen
Det låter ju som en vettig idé kommer det att komma ut tillräckligt med varmluft till garagedelen?
Jag tänker mig att nu under vintern hålla ca 12-15 grader i rummen för att behov av övernattning kunna skruva upp värmen snabbt. Isolering tror jag det blir 90+45. Det kanske är smartast med 1 luft/luft och sen nån form av ventil mellan utrymmena och sen en pax ventil ut? Känns bara overkill med en luft/luft för en sånt litet utrymme. Och bara ha ett hål i väggen som nån beskriver vet jag inte om det är så bra, det kommer ju vara en del mer fukt i garagedelen t.ex när fyrhjulingen körs in med snö på däck och plog ?
 
Såhär är min bild. Kör du en frånluft fuktstyrd PAX i garaget kommer inte fukten att gå in i bodelen utan luften sugs från bodelen via garaget och sedan ut.
Luftvärmepumpen värmer upp luften i rummet på nolltid.
Handritad skiss som visar luftflöde med PAX frånluftssystem i ett garage och bostadsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Såhär är min bild. Kör du en frånluft fuktstyrd PAX i garaget kommer inte fukten att gå in i bodelen utan luften sugs från bodelen via garaget och sedan ut.
Luftvärmepumpen värmer upp luften i rummet på nolltid.
[bild]

Toppen, ska kolla på det här och se om jag hittar en prisvärd värmepump. Ventilen in i bodelen är bara en vanligfrånluftsventil?
 
Friskluftsventil ;)
 
Ahh toppen ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Friskluftsventil ;)
Du som verkar mer insatt, skulle samma typ av setup funka om jag satte Oljefyllda radiatorer i bodelen som värmekälla?
Jag tänker att jag kanske börjar där ( för radiatorer har jag ) Så kan jag komplettera med en Luft/luft när jag ser vad hela kalaset slutar på i pengar.
 
Ja det är två skilda system så det funkar. Ett tips är att sätta friskluftsventilen bakom elementet så slipper man kallras. Men ändå åtkomligt så man kan byta filter
 
  • Gilla
Nisse83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.