Har kört med robot i många år nu. Många dyrare modeller också.
Nu senast blev det Julas variant. Den ersatte en S500 som jag inte alls var nöjd med.

Måste säga att Julas nog är den mest prisvärda jag har haft.

Startar min via Homey (IR) när larmet kopplas till på morgonen. Lite "förstädning" krävs för ett bra resultat. Dvs plocka undan saker från golvet.
 
Jag slog till på en Roborock S50, återstår att se om man blir nöjd.
 
Vi har en Neato D85 som fungerar riktigt bra, den har inga problem med mattor, förutom att det kan gå lite extra mycket ström på ryamattorna då den aktiverar sin mattfunktion. Klarar ganska höga trösklar (badrum) och fastnar väldigt sällan. Men om det ska bli riktigt rent så kan det vara klokt att sätta upp stolar på bordet etc. Låter dock en hel del, särskilt när den är klar eller ropar på hjälp. Till skillnad från många av dom runda så kör den lite mera metodiskt, och inte över samma ställe flera gånger i följd.
 
Du kommer bli nöjd! Min klarar trösklar och ”hårda mattor” inte sladdriga. Man får ju ställa upp stolarna i köket, samt ta bort sladdar på golvet osv. Men det är värt det.
 
Konstigt att den inte finns på Neatos hemsida? Är det en gammal modell?
 
Hur funkar dom med larm?
 
Kan verkligen rekommendera iRobot Roomba, funkar bättre än förväntat men glöm att köra under natten. Det som är viktigt är att ta bort laddsladdar för telefon och liknande och gärna köksstolar.
 
Har en neato botvac d7. Dyr. Men värt det. Den rullar enligt schema på dagtid. Går inte att köra när man är hemma pga ljudnivå.

Den tar överallt. Utom där man säger åt den att inte köra. ( görs med app i tfn) den mappar upp hela hemmet. Sen är det bara att dela in i zoner om man vill. Ex vis. Dammsug runt matbordet och hallen varje morgon kl 10. Sovrummet 2ggr i veckan, dammsug aldrig runt kattskålen. etc etc

Måste dock säga att den allra främsta fördelen med robot-ds är att man röjer upp hela tiden. Inga kläder eller lego eller annat på golvet, för då får man problem. Vilket gör att det blir städat varje dag (av oss människor) sen gör roboten rent, om ni förstår vad jag menar
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Har en Neato Botvac Connected som har levt med familjen i dryga 1,5 år. Tror jag gav 7500kr
Vi är jätte nöjda.
Underhållsmässigt tömmer man behållaren och rengör och byter filter, sido borste samt den stora borsten.
Den låter en del, kör den alltid på full effekt.

Vi stänger ofta in den i ett rum eller del av huset varje gång det behöver städas.
Då bär vi den dit och såklart även till andra våningen.
Sällan kör vi den via mobilen när vi inte är hemma.
Vi ställer oftast undan stolar och liknande så "Rut" slipper gå runt saker.
Rent städmässigt tycker jag det är helt okej. På vissa ställen kommer den inte åt, då får man köra en sväng med den vanliga snabeldraken ;-)
 
Intressant tråd! Jag har länge varit sugen på en robot (dammsuga är bland det tråkigaste jag vet!), men tänkt att det inte är någon idé med tanke på husets egenskaper med trösklar, mattor, stängd planlösning och annat.

Tråden innehåller ju många bra inlägg där folk beskriver hur nöjda de är, vilka modeller som är bra resp. dåliga...men inte mycket om det TS frågar (och jag undrar): hur era hem ser ut med avseende på robotdammsugarnas egenskaper.
 
  • Gilla
Corpes
  • Laddar…
Har 2 våningar. Höga trösklar (3 cm) inga mattor. Normalt möblerad. Soffa på ben.
Enda stället min robot får problem är runt alla ben vid köksbordet och så hörn då förstås.
Trappan får man damnsuga med den gamla.

Som tidigare sagts. Så länge man plockar och lyfter den mellan våningar de dagar den enligt schemat ska vara uppe respektive nere. Så är den klockren
 
Min fastnar överallt och låter som en moppe. Kör in och smäller i allt. Lägger jag den tiden på att passa den på städ så hinner jag förutom dammsuga även moppa och diska. Men det är iofs roligare att passa den lilla skiten än att göra det själv. Irobot roomba 606.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
rascalsrule rascalsrule skrev:
Trappan får man damnsuga med den gamla.
Va?! Fixar den inte trappan?! Uselt! :crysmile: ;) Skämt åsido...klarar den 3 cm höga trösklar? Det är ju rätt imponerande! Jag tror att det bara är våra badrum som har i närheten av 3 cm trösklar, så då borde det inte vara några som helst problem i övriga huset. (y) Nej, nu kom jag på att gillestugans golv är höjt också...så där är det nog nära 3 cm, men bara från ena hållet. Man kanske kan bygga en liten ramp mot tröskeln som en robot kan klara...:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.