Hej

Jag bor i en mindre bostadsrättsförening som har ett hus från 30-talet. En person har upptäckt att elen ej är korrekt kopplad till/i hans elcentral i lägenheten. Han säger att detta ligger på föreningen och ej på honom som lägenhetsinnehavare att åtgärda. Någon som har koll på hur det ligger till?

Mvh:Sebastian
 
BirgitS
Det är nog bäst att läsa stadgarna men vanligen är elcentralen och elnätet i lägenheten bostadsrättsinnehavarens ansvar.
 
  • Gilla
jaccmag0805
  • Laddar…
Detta regleras i föreningens stadgar och kan skilja mellan föreningar.
Så jag råder dig att kolla där.
 
  • Gilla
jaccmag0805
  • Laddar…
Det beror nog på hur stadgarna i föreningen ser ut. Alltså vad dom har bestämt i styrelsen vad föreningen står för och inte. I min förening så är allt innanför lägenhets dörren mitt ansvar, förutom värme system och fönster.
 
  • Gilla
SiggeEklund och 1 till
  • Laddar…
Praxis är att ledningarna fram till huvudbrytaren i elcentralen som är i lägenheten är föreningens ansvar. Dock så kan det stå annat i stadgarna.

Men om nu en boende upptäckt att något är felkopplat in i dennes elcentral så utkräv en detaljerad beskrivning. Fråga sedan på elforumet om denna så ska de nog kunna hjälpa till att avgöra korrektheten i dennes påstående.
 
  • Gilla
Björn G H och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att ledningen fram till centralen bör vara föreningens ansvar. Sedan lägenhetsinnehavarens ansvar. Men det kan ju som påpekars vara på andra sätt.
 
  • Gilla
jaccmag0805
  • Laddar…
I vår BRF:s Stadgar står följande;
Att Bostadsrättshavaren ansvarar för;
"säkringsskåp, samtliga elledningar i lägenheten samt brytare, eluttag och fasta armaturer"

Och vi har i mångt och mycket HSB:s "standardstadgar".
 
Om man läser TS tidigare trådar, så tror jag att detta handlar om en nyombildad bostadsrättsförening. Då har alltså föreningen nyligen upplåtit bostadsrätterna med bostadsrätt.

Då blir läget lite annorlunda vad gäller ansvarsfördelning. Om föreningen har upplåtit en lägenhet med fel, så kan föreningen vara ansvarig. Exakt hur man skall resonera när det gäller en nybildad förening i ett äldre hus, vet jag inte. Det är ju skillnad mot om det vore en nybyggd förening. I det nybyggda huset har ju medlemmen rätt att förvänta sig att ex. tapeter är korrekt uppsatta, att målning av snickerier är OK osv. Det gäller givetvis inte om man tecknar sig för en bostadsrätt i ett 100 år gammalt hus, även om föreningen är ny. Men jag skulle nog tro att om man tecknar sig för en bostadsrätt och "köper" den av föreningen, så har man rätt att förvänta sig att elcentralen är korrekt funktionsmässigt och framförallt säkerhetsmässigt.

Det vore ju också bra att veta lite mer VAD som är fel med centralen. Vissa kan ju försöka hävda att det är fel om lägenheten inte matas med trefas. Att det inte var normalt med trefas i äldre lägenheter "hör inte hit".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.