A
Jag tittar runt på olika fritidshus. Det är ett fritidshus som varit utannonserat länge som jag lagt märke till speciellt. Jag kan tänka mig att skicket avskräcker vissa köpare, men det finns även uppgifter i mäklartexten som gör att man känner sig osäker på vad man egentligen köper.

Vilka faror lurar för köparen och hur kan man eliminera dem?

Fastigheten är utannonserad med bla dessa uppgifter:

"Inga pantbrev kommer medfölja i köpet."

"OBS! Fastigheten är taxerad som 18180 kvm tomt. I annonsen angiven boarea om 3856 kvm tomt är enligt säljarens information. Vill man som köpare säkerställa informationen bör man utföra en uppmätning då avvikelser kan föreligga."

Servitut: Nyttjanderätt Hela Fastigheten
Pantbrev: 3 st, sammanlagt 132 315 kr
Fastighetstyp: Fritidshus
 
Bara allmänna reflektioner:
1. Att pantbrev inte medföljer ( är de i form av papper? ), gör att du måste pruta 132315:- på priset och lägga undan motsvarande summa på ett eget konto för den skull att någon pantbrevsinnehavare vill ha ut sin pant någon gång i framtiden. Är pantbrevsinnehavarna kända ? Långt ifrån ett idealt förhållande med pantbrev på drift, men möjligt att hantera.
2. Vad exakt står i servitutet? Vem har nyttjanderätt - någon utomstående ( ev. säljaren ) ? Kanske köparen ej köper fastighet utan bara ett hus "på ofri grund".
3. Hur kan boarean vara flera tusen m2 ? Är det någon form av kursgård eller hotellverksamhet?
4. Vad räknas som "tomt" ? Vad säger fastighetskartan ? Kolla med Lantmäteriet !
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att säljaren planerar att döda pantbreven? Det innebär ju då att vid belåning får du ta ut nya pantbrev till en kostnad av 2% av lånesumman. Värdet av befintliga pantbrev är alltså ca. 2600 kr. Jag vet inte varför säljaren inte vill låta dem leva, men det är ju ingen stor summa i alla fall.
Hur som helst får man ju vid övertagandet kolla så de verkligen dödas.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Förmodligen är det gamla 'analoga' pantbrev som ingen vet vart dom är? Vid såna fall brukar man väl ha en klausul i köpekontraktet att säljaren ska se till att alla pantbrev dödas?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
När man klickar på tomtkartan på Hitta.se i området ser man att det är många fastigheter med flera skiften. Denna är ett undantag. Kan alltså vara så att det finns ett gammalt papper som anger den gamla tomten före uppdelning av skiftet?

Ser ju även ut att rent geografiskt höra väl ihop med fastigheten bredvid, trots helt olika fastighetsbeteckningar, det kan vara något sådant som "spökar" också, att den som brukar åkern bredvid (som har ett bygglov för bostadshus 2017) har arrenderat denna fastighet och tex använt ladan eftersom inget sådant verkar finnas på fastigheten bredvid?
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Hm, enligt hittas karta är tomten bara 3085 kvm.

Om mäklarens uppgifter om 18180 kvm tomt kommer ifrån Lantmäteriet, är det det som gäller då?
 
harry73
Säljaren tänker stycka av en del av tomten och pantbrev kommer at knytas till stamfastigheten och inte den nya tomten.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Stickan56
A Allinug skrev:
Jag tittar runt på olika fritidshus. Det är ett fritidshus som varit utannonserat länge som jag lagt märke till speciellt. Jag kan tänka mig att skicket avskräcker vissa köpare, men det finns även uppgifter i mäklartexten som gör att man känner sig osäker på vad man egentligen köper.

Vilka faror lurar för köparen och hur kan man eliminera dem?

Fastigheten är utannonserad med bla dessa uppgifter:

"Inga pantbrev kommer medfölja i köpet."

"OBS! Fastigheten är taxerad som 18180 kvm tomt. I annonsen angiven boarea om 3856 kvm tomt är enligt säljarens information. Vill man som köpare säkerställa informationen bör man utföra en uppmätning då avvikelser kan föreligga."

Servitut: Nyttjanderätt Hela Fastigheten
Pantbrev: 3 st, sammanlagt 132 315 kr
Fastighetstyp: Fritidshus
Kan du inte fråga mäklaren?

Stickan
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Nja, jag tror att jag skippar denna fastighet. 18180 kvm tomt hade varit intressant, för då hade man kunnat strunta i byggnaderna som står på tomten, med stora renoveringsbehov, och satt upp ett Attefallshus i ett annat hörn och ändå fått plats att odla en massa saker. Men 3085 kvm, i bästa fall 3856 kvm, som det står dåliga byggnader på, då blir det inte mycket odlingsplats kvar.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stort potatisland i sikte ?;)
 
  • Haha
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.