Goddagens panelen!

Jag har några funderingar gällande vår kommande uppvärmning då vi ska bygga ut huset och önskar lite rådgivning. Jag hoppas någon har lust och möjlighet att svara och guida mig rätt i tanken.

Vi har idag ett tvåplans-hus. Källare och boplan. Vattenburet system (gamla radiatorer) med nyinstallerad bergvärme i december 2017 med en bergvärmepump som ska klara av vår kommande utbyggnad. Pumpen är en IVT PremiumLine HQ E11 på ca 10kw, cop 5,1. Huset är idag 70+70m2 och kommer bli ytterligare 70m2.

Det vi tänkt göra är att vi ska totalrenovera boplanet och bygga till en övervåning.

Vi har tänkt följande. Vi ska ha kvar vattenradiatorerna i källaren och ha golvvärme på första boplanet. Tanken är att lägga dessa på varsin krets så pumpen kan styra källaren och boplanet på separata kretsar.

Nu har vi dock fastnat lite i planering av uppvärmning på den nya övervåningen. Vi ska där ha ett större badrum och 3 sovrum. Helst vill jag ha golvvärme där uppe också för att slippa synliga radiatorer och för att det enkelt ska kopplas ihop med värmen från undervåningen. Då får vi golvvärme i boytorna och radiatorer i källaren som enkelt styrs från varsin krets i värmepumpen.

Sen tycker jag, som glad amatör, att det verkar blir rörigt med styrningen och få till ett smidigt uppvärmningssystem om vi ska radiatorer i källaren, sen golvvärme och sen radiatorer igen högst upp (+ev golvvärme i badrummet högst upp). Källaren vore skönt att kunna kontrollera på egen krets då detta är det kallaste utrymmet och jag skulle vilja kunna styra ut mer värme där än på övriga plan?

Som jag förstår det ska ju ett bergvärmesystem flöda fritt och inte strypas med termostater. Så hur löser jag i så fall regleringen på det övre planet vid behov. Värme stiger ju...

Vad tror ni? Vad är bäst?

Vore evigt tacksam för råd och dåd!
 
Att man inte har termostater betyder inte att vattnet ska 'flöda fritt'. Man stryper in varje del i systemet så att det blir rätt flöde och värmeavgivning.
Värpemumpen vill ha rätt flöde, inte fullt flöde. Anledningen till att man inte ska ha termostater är för att flödet då kommer att variera och tidvis riskerar att bli för lågt.
 
För att klara flöde och volum så kan man montera in ett utjämningskärl så vp har att jobba emot om värmesystemet är litet (Antal liter vatten) alternativ stängda ventiler/termostater
 
J
Fungerar pumpen laddomaten ( snurrar ) vid eldning ska det bli självcirk först innan pumpen startar på temp , i ändan på pumpen sitter en stor skruv , öppna och känn med en mejsel i hålet mot axeln , det kommer att skramla lite i handen men inget farligt , Det med att den bryter pumpen , svårt att säga men den ska gå så länge som det är varmt i panngodsett , över 72C
som är en vanlig temp på laddomater
 
Laddomat till bergvärme?
 
Vet inte om jag var otydlig i min frågeställning men jag var mer ute efter tips vad som är bäst i mitt fall och hur ni hade gjort vid ombyggnation :)

Men tack för visat intresse ändå jojo ;)
 
Jag tror det är en klok idé att ha två separata klimatsystem - Ett för källaren och ett för bostadsvåningarna. Värmepumpen kan visserligen styra fyra klimatsystem (tror jag...), men för varje system blir det ju ökad komplexitet och fler prylar.
 
Hur tänker du då? Jag är inte särskilt intresserad av att investera i ytterligare 1 värmesystem då vi redan tagit i och investerat i en pump som ska klara av ombyggnationen och kommande värmebehov.
 
'Klimatsystem' i det här sammanhanget handlar om att koppla in en kompatibel shunt till värmepumpen så att ni kan ha olika framledningstemperatur/värmekurvor i källaren respektive bostaden. Du behöver inte en till värmepump...
 
Ah, då är jag med. Tänkte du syftade på att t.ex komplettera med luft i källaren och pumpen till resten men nu är jag med. Då är jag inne på ""rätt" bana då.

Vad tänker ni om övervåningen? Vill gärna ha golvvärme även där men läser en del både för och emot.

Om jag sätter in golvvärme där kan jag då justera temperaturen vid behov utan att det blir "negativt" för pumpen?
 
Det ska inte vara några problem med golvvärme även uppe. Värmebehovet är förmodligen lägre än på mellanvåningen, men det tar man ju i beaktande vid dimensioneringen.
Justerar man in alla flöden ordentligt från början så ska man inte behöva justera temperaturen manuellt... Såvida det inte är nåt rum som inte används hela tiden som kan kanske vill kallställa av och till. Det är inte heller några problem för värmepumpen.
Problem kan man eventuellt få om om majoriteten av systemet har termostater som 'lever sitt eget liv'. Särskilt i kombination med ett relativt litet system.
 
Ok, tackar! Låter ju kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.