Ev. lite långt mellan spis och vask, men det har jag ju sagt förut. Jag gillar ju som sagt vasken vid fönstret MEN ett parallellkök skulle kunna ge plats för en fönsterdörr ut till eventuell uteplats. Jag tänker mig en fönsterdörr med glas nästan ända ner - det är trevligt att stå i hallen och se rakt ut till trädgården. Men jag har å andra sidan ingen aning om hur varken entrén eller trädgården ser ut och det var inte heller det ni frågade om :)

Man får inte glömma att:
1. Detta är ett jättekök och det kommer säkert att gå utmärkt att laga mat 3-4 pers samtidigt.
2. Så länge ni båda är nöjda och inga idiotmissar föreligger (vilket det inte gör i det här fallet) så är det nog bara att köra på. Det är ju erat kök!
 
Ja, nu börjar det verkligen se bra ut och mer funktionellt.
Fortfarande lite långt från DM till de skåp jag misstänker ni kommer använda till vardags. Har ni tänk att använda skåpen i barndisken så blockerar dm dem och så har jag haft och det var mycket irriterande. Vidare håller jag med om att ugnens placering är lite tokig precis innan för dörren.
 
Känner stark empati med "mannen". 8)
 
Min blivande svärmor har ett kök i den sistnämnda planeringen och jag måste säga att det är helt suveränt planerat. Det är trevligt att laga mat med ansiktet mot matbordsdelen och gästerna, samtidigt som man slipper stekoset och vid diskning tittar man ut genom fönstret. Ugn och mickrons placering kan jag dock hålla med er andra om att det kan skapa en del irritation. ;)

Jag kommer nog också försöka planera vårt kök på liknande sätt om möjligt, alternativt med en vanligt köksö.

Ang. ert val av luckor, så har vi Nexus fast i garderobsluckor i ek. De känns otroligt schyssta om man jämför med en del annat som ikea har försökt sig på i ek väg (syftar främst på billy bokhylla som ser så billig ut att vi efter monteringen ställd upp den på vinden). Dörrarna har en bra kvalitet och känns rejäla, så bra val!


 
Den sista ritningen på U-varianten ser jättebra ut tycker jag, även om jag personligen håller med "mannen i huset" ang. parallellkökets fördelar samt den fantastiska möjligheten till, det som jag själv saknar mest i mitt eget kök, nämligen en ordentlig fönsterdörr ut i trädgården direkt från köksdelen.
Men det beror ju iof. på vad som ligger utanför köksfönstret, väderstreck osv.

Egentligen lite OT, men det skulle vara kul att höra andras åsikter i frågan :), spontant tycker jag att det där med att det är en sån stor fördel att ha diskbänken placerad så att man kan se ut när man diskar är en smula "överreklamerat" ;) för hur ofta står man eg. och handdiskar numera med diskaskin och allt, det är ju oftast bara några småprylar/grytor som inte tål/ryms i diskmaskin det handlar om, inte som förr när man stod där i minst en halvtimme i stöten med ett riktigt "diskberg".
Jag funderar på om man inte har större möjligheter till lite kontemplation ;) samtidigt som man jobbar om man har den mest använda beredningsytan placerad under fönstret, eller vad tycker ni andra, står ni så mycket vid diskbänken så att ni tycker att utsikten den stunden uppväger allt kladd som blir på fönstret när man diskar de där grytorna och stek/långpannorna som inte går in i DM??

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.