I en liten by, där priserna på hus ligger väldigt lågt och huset uppenbarligen också behöver lite renovationer, är 300 000 kr "för lågt" för att köpa ett hus? Jag förstår riskerna och så vidare men även om jag fått en besiktning som var helt felfri så känns det fortfarande läskigt att köpa ett hus för en sådan låg summa, min hjärna säger liksom att det ska kosta mer att äga ett hus.

Hur fel tänker jag?

Edit: Hus från 50 talet förresten
 
Redigerat:
Beror väl på tomt, ålder på huset skick mm svårt att säga. Tänk på att uppvärmning kan vara en saftig post..
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Location, location, location. Flytta huset till Storstadsregion så ökar värdet omedelbart med 2 miljoner.
 
  • Gilla
Caxa89 och 4 till
  • Laddar…
Det beror väl som sagt på vilket skick huset är i.

Räkna med att det är kapitalförstöring att investera något större belopp i huset.

Om du ex. måste göra om ett badrum för 100 000, så ökar värdet på huset kanske i bästa fall med 10 - 20 000. Så alla renoveringar du gör, bör man se som en del av den månatliga boendekostnaden. Tänker du bo där i 20 år så är det kanske OK att renovera badrummet för 100 000, det är förbrukat ändå om typ 20 år. Men om du vill/måste flytta om två år så har du haft en rätt hög boendekostnad om du får sälja huset för 310 000 med nytt badrum.
 
  • Gilla
Nyfniken och 14 till
  • Laddar…
Å andra sidan, du riskerar bara 300 000. Inte kul om det visar sig vara dumt, men inte katastrofalt på något sätt.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Med den informationen du ger så ligger huset antagligen inte i något större samhälle, kommunikationer är bristfälliga eller finns inte alls, huset kanske har egen brunn o avlopp och är i äldre standard generellt.
Isåfall är priset rätt.
Kan du tänka dig att bo där och pendla till jobb så låter det absolut prisvärt. Kan du inte tänka dig bo där så kan du räkna med att andra tänker likadant, därav priset.
Priset styrs mycket av läget som flera andra nämnt.
 
Att köpa ett hus ska inte vara läskigt eller bidra till ångest. Så köp inte huset.
 
  • Gilla
Drsnuggels
  • Laddar…
harry73
Vad är prisnivån på samma hus utan renoveringsbehov?
Troligt bättre att köpa utan renoveringsbehov
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Gå in på Booli och titta på slutpriser på orten så får du koll på vad priserna ligger på.
 
  • Gilla
biggles34
  • Laddar…
Tänk på att om du har ett enskilt avlopp så måste du förmodligen byta p g a nya regler, utan "kontakter" rör det sig om 100 000 om det inte finns trekammarbrunn, annars kanske 60 000 om det bara är infiltrationen som måste åtgärdas.
 
  • Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Att köpa ett hus ska inte vara läskigt eller bidra till ångest. Så köp inte huset.
Alla hus har möjliga risker och tickande bomber. Jag tycker att det är bra att husköp bidrar till lätt/måttlig ångest då det många gånger bidrar till säkerhetstänkande och bättre efterforskning gällande huset. Då kan en bättre riskanalys göras.
 
  • Gilla
Alette och 3 till
  • Laddar…
Jag hittade ett "sådant" hus också för ett par år sedan.
Ett kanonpris tycktes det vara.
Låg mellan en 2+1-väg och en järnväg med höghastighetståg.
Decibel var bara förnamnet när tåget rusade förbi i 160-180 knutar
Marken i omgivningen var starkt förorenad av en gammal träindustri med anläggning för tryckimpregnering.
Hur detta hade påverkat denna fastighet framgick inte.
Djupborrad brunn som hade godkänt vatten. Inga farliga bakterier enligt protokoll.
Ägaren sa att pumpen hade havererat och måste bytas. Tror jag det, de ville inte att vi skulle få tillgång till vattnet innan kontrakt var skrivet. Det visade sig att grannen hade stora problem med vattnet p.g.a. stark svavellukt.
Någon kommunal inkoppling fanns inte att tillgå i området.
Nog var det "billigt" alltid, själva huset hade gått att få i ordning, men sen då?
Vem f-a-n vill bo så med svavelosande vatten, X2000, 24-meters timmertradare och allt därtill.
Tips: Leta efter de begravda hundarna, de finns nog där.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Sonen och hans hustru köpte ett hus för runt 450 000 för några år sen. I våra ögon rätt hyfsat läge, i en liten by nära en mindre stad. Ett väldigt trevligt hus från 40-50-talet. De har hittills byggt ut för att få ett fräscht badrum + ett sovrum till. De har också slängt ut oljepannan och satt in bergvärme. Kvar är renovering av köket. Tycker att de gjort ett bra val, då de fick ett gediget hus och kunnat lägga en del på renoveringar. Hittills inga hemska, dolda fel upptäckta. Det känns också bra att de tagit vara på ett äldre hus och fräschat upp det till dagens standard. (Tycker jag, som bor i ett hus från 1807.) Håller med de som tidigare skrivit här att priset hänger enormt mycket på läget, vilket är en fördel för oss som hellre bor på vischan.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 3 till
  • Laddar…
Ett hus utan besiktningsanmärkningar finns inte.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad är prisnivån på samma hus utan renoveringsbehov?
Troligt bättre att köpa utan renoveringsbehov
Om man inte VILL ha pengar över till renovering för att man tycker att det är kul och att man vill sätta en egen prägel. Men man får nog räkna med att bo kvar där sedan om man inte vill sälja med förlust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.