Hej!
Vi har asbest i tre linoleummattor och i kaklet i vår lägenhet från 1952. Vi har hört av oss till asbestsanerare som skriver att ett omfattande saneringsjobb behöver göras som kostar ca 70 papp.

Beskrivning:
”Har man asbest i kakel, fog, fix så behöver man knacka bort kaklet samt slipa väggen ner till betongväggen.
Ang mattan så om det är asbest i mattan eller limmet måste golven slipas helt rena ner till underlaget/betongen också.”

Sen att man inte kan bo där under tiden och att plastring och efterventilering krävs. Hela renoveringsbudgeten skulle försvinna för oss, så vi funderar på att:

1. låta linoleummattorna ligga (trots att de eventuellt är skeva). Kaklet måste dock rivas..
2. riva allt själva utan dessa försiktighetsåtgärder annat än ansiktsmask.

Vad föreslår ni?
 
Alt 2.
Såhär hade jag gjort ett rum i taget.
1-Köp en riktig mask och engångsdräkter samt en billig dammsugare som ni kan slänga sen.
2-Tejpa för ventilation och stäng för rummen ni sanerar ett i taget. Gärna med sluss.
3-När ni rivit klart börjar ni med att dammsuga och sen våttorkar ni alla ytor. Vänta ett dygn och våttorka igen.
 
Är det verkligen i mattan då ? Låter mer sannolikt att det finns i limmet för det förekommer ju. I vilket fall som helst så skulle jag ta bort det själv. Finns det i limmet så är det inget som sprider sig på nåt vis iallafall så rensar man ut mattorna och skrapar bort allting och samlar upp så har man nog gjort vad man kan.
Likadant med kakel och fix. Där kan det ju dock damma mer så där får man väl tänka sig för.
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Lite mer bör ni göra.

Plasta in definitivt. Med tät sluss. Ni är amatörer och kan inte tidsberäkna. Därför måste ni kunna ta er ut innan jobbet är klart.

Seriöst andningsskydd.
Allra minst en bra halvmask med riktigt bra dammfilter (filterna i bild är för kolväten).
Halvmask med dammfilter på arbetsbänk i verkstad med suddiga ritningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om halvmask, skyddsglasögon av koppmodell (40 pix på Jula), huva och heltäckande overall och stövlar.

En väldigt bra dammsugare kommer behövas. Hushållsdamsugaren kommer dö.

Innan ni tar er ut skall hela rummet dammsugas. Varje gång. När jobbet är klart. Dammsug och gå ut. Vänta ett par dar. Gå in, med skyddsutrustningen, och dammsug ytterligare. Om möjligt... stryk på någon slags primer för att binda återstående damm innan ni river plastningen.

Låter omständigt kanske men gör ni det enligt ovanstående så är det någorlunda säkert för er som inte skall ha asbestsanering som yrke.

Det finns skäl till att det är dyrt.

Yrkesmän skall ha helmask med friskluftintag och tätare klädsel. Samt bättre slussar och plastning än vad ni kan fixa med träribbor och maskeringstape.

Mvh Findus
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om ni skall göra det själv så hyr maskiner. Kolla med uthyrningsstället om de är OK för asbest (de kanske inte tillåter det), även en bra dammsugare kan ni hyra. Med en sanerfräs kopplad till en bra dammsugare. Så får du bort all kakelfix från en hel vägg på ett par timmar, och 95% av allt damm hamnar i dammsugaren, kan gå snabbare. Mattlim vet jag mindre om, men jag har sett proffs jobba med en maskin som går på hjul med en vibrerande bred mejsel som fläker upp mattan, de kunde få bort en hellimmad matta i ett rum på ca 20 kvm, på en halvtimme. Måste gå att hyra.

Sedan återstår ev, att fräsa bort limmrester.

Att knacka ned kakel går oerhört fort med en bra bilningsmaskin. Jag har alltid kört med billig maskin från Biltema/Bauhaus. När jag fixade vårt badrum, hade jag kört sönder min 250 kronors Biltema maskin, den fungerade bra för 15 cm betong, men dog när jag sedan borrade några plugghål i betongen. Jag hade akutköpt en Clas Ohlsson maskin för borrningen (de har öppet till 21 i Kista galleria). Den var senare helt värdelös att bila kakel med, tog ett par minuter per platta. Köpte en ny stor maskin för 500 på Bauhaus, med den fullkomligt sprutade plattorna bort från väggen, rev hela badrummet på mindre än en timme.
 
I icho skrev:
Alt 2.
Såhär hade jag gjort ett rum i taget.
1-Köp en riktig mask och engångsdräkter samt en billig dammsugare som ni kan slänga sen.
2-Tejpa för ventilation och stäng för rummen ni sanerar ett i taget. Gärna med sluss.
3-När ni rivit klart börjar ni med att dammsuga och sen våttorkar ni alla ytor. Vänta ett dygn och våttorka igen.
Billig dammsugare - det är verkligen är katastrofdåligt råd i detta sammanhang. Det enda den dammsugaren kommer göra är att sprida asbestfibrer överallt i utrymmet den står i. Helt fel.

Hyr istället den bästa dammsugaren du kan med rätt filter för detta och fortsätt sedan enligt listan + Findus goda råd.

Ok, trea på bollen. Tar en hundpromenad istället.
 
  • Gilla
Robblund och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade upp vad det skulle kosta att hyra maskiner till att slipa ett garagegolv med svartlim.
Saneringen av maskinerna efteråt skulle gå på mer än maskinhyran.
Tog in offert på att få det gjort av firma, blev några tusenlappar dyrare efter rot.
 
S
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Tillägg till overallerna.
Använd lite bättre engångsoveraller (finns hos lackfirmor) gärna med huva. Tejpa runt stövlar och handskar.

När ni skall ut genom slussen. Tag av overallen och släng i en papperskorg i slussen innan ni går ut.

Det är inte hundraprocentigt. Men merparten av dammet stannar innanför plastningen.

OT
Kände en grovis som asbestsanerade.

En gång trodde han att en sanering av ett rum skulle ta 2-3 timmar, så han plastade in sig med alla grejer utan sluss och satte igång .

16 timmar senare kunde han bryta förseglingen. Även om man bortser från nikotinabstinens (storsnusare), som jag inte har några begrepp om, och att han varit tvungen att pissa ner sig var han i dåligt skick.

Mvh Findus
 
Kanske inte funkar i en lägenhet, men läste om någon som offrade en billig dammsugare som man ställde utanför huset. Sedan förlängde man slangen och drog den in genom ett fönster och tätade genomföringen. På så vis spred inte dammsugaren runt fibrerna inomhus. Detta förutsätter väl kanske att man bor på landet och har ett visst avstånd till grannar.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Välj dammsugare med HEPA-filter, då prids inte asbestfibrer ut medans du dammsuger. Du kan också hyra en lufrenare som skapar undertryck i lokalen, luftrenaren ska då också ha HEPA-filter. När du väl sanerar kan du blanda lim och vatten och spreja på för att binda asbestfibrerna. Tänk på att skyddsdräkten ska vara typ 5-6, är det lägre så kan asbestfibrer tränga igenom dräkten.
 
E
Det finns så otroligt många fallgropar att gå i här både för er som bor i lägenheten och för dina grannar. Vad du än gör så känn dig riktigt säker på riskerna innan du drar igång något. När du väl börjat sprida fibrerna så ligger dom kvar tills det är sanerat. Alternativt någon andas in det.
 
Staffans2000
Alternativet är att göra som man gjorde innan internet fanns. Dvs. rev bort det man ville, och sedan var det bra med det. Men nu när varje person kan läsa sig till alla faror likt en alkoholist instängd i ett systembolag, står de livsfarliga materialen på kö. Innan mitt byggahusliv startade hade jag ingen aning om att jag varit dagligen utsatt för livsfara. Framförallt var dödshotet "svartmögel" en okänd fara för mig, trots att jag har rivit ett antal röt och mögelskadade badrum, fick varken jag eller mina jobbarkompisar några problem. Inte heller känner jag någon gammal rörmokare som har fått asbestskador, trots att vi alla rev rörisolering så att vi såg ut som pudrade semlor efteråt.

Ett alternativt tankesätt från:

Staffan
 
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Alternativet är att göra som man gjorde innan internet fanns. Dvs. rev bort det man ville, och sedan var det bra med det. Men nu när varje person kan läsa sig till alla faror likt en alkoholist instängd i ett systembolag, står de livsfarliga materialen på kö. Innan mitt byggahusliv startade hade jag ingen aning om att jag varit dagligen utsatt för livsfara. Framförallt var dödshotet "svartmögel" en okänd fara för mig, trots att jag har rivit ett antal röt och mögelskadade badrum, fick varken jag eller mina jobbarkompisar några problem. Inte heller känner jag någon gammal rörmokare som har fått asbestskador, trots att vi alla rev rörisolering så att vi såg ut som pudrade semlor efteråt.

Ett alternativt tankesätt från:

Staffan

Allt handlar om risker och % eller promille.
- Vilka genetiska risker för cancer har du?
- Hur ser dina levnadsvanor ut?
- Röker du?
- Alkohol konsumtion?

https://www.cancerfonden.se/om-cancer/vad-orsakar-cancer

Allt detta tillsammans med riskerna med asbest ger risken för DIG att få cancer. Större risk ju mer man utsätter sig för men det är ju fortfarande bara en risk.

Så om DU vill utsätta dig och dina nära och kära för ökade cancer risker står för dig.
 
A
Till TS:

Vad säger föreningen om asbesten?
Givet att asbesten ligger inom lägenhetens ansvar men om hela huset har dessa problem borde ju föreningen kunna upphandla någon firma och sponsra delar av saneringen. Det är ju en klar risk för alla som bor i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.