Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag värmer 180kvm med min luft-luft och den sitter placerad i källaren.
Intressant lösning! Hur gör du för att sprida värmen i huset?
 
Har inte läst alla inlägg men reagerar på en sak. Att ni ha fläktar som blåser värmen upp på övervåningen.
Naturligt stiger varm luft och ni har en trappa upp till övervåningen som är nära vp.
Kör ni fläktarna motverkar ni den naturliga konvektionen upp genom trappen men om ni körde dem åt andra hållet skulle ni hjälp till istället.
Är inte säkert det blir bättre men teoretisk ska det bli det i alla fall. Är det dragigt där upp så kanske det inte funkar.

I min sommarstuga har vi bara en gammal öppen spis och vi fick inte varmt i köket. Stugan är byggd med kök i ena änden, vardagsrum i andra med sovalkov i den ena pasagen och förvaring i andra.

Satte ett ventilationsrör från öppna spisen till kök och montera en liten datafläkt på 0,25A(har 12v).
Hade 22grader i vardagsrum och 12-13grader i kök. Starta fläkten och efter en timme hade jag 19grader i kök.
Sög den kalla luften från köket och blåste ut den i vardagsrummet vid eldstaden.

Har man låga dörrar kan man även sätta ventiler eller helt enkelt göra hål över dörrarna om det går att göra estetiskt bra samt att det inte blir något problem med ljud om man är känslig för det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Intressant lösning! Hur gör du för att sprida värmen i huset?
Innan vi gick över till bergvärme värmde vi NÄSTAN hela vårt hus (3 våningar, 183 kvm boarea) med en luftvärmepump. Gjorde inget särskilt för att sprida värmen men hade två elradiatorer också där det behövdes.

Ashög elförbrukning dock.
 
Glömde skriva en sak. Från hallen till anslutande rum är det öppet vid tak? Är det inte det och om innedel vp sitter över dörrkarmarna så kan det bli som en varm "bubbla" i taket vilket gör att fläkt varvar ner för att det är ju varmt och värmen stannar i hallen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hur är fönstren?
Är de otäta kan det göra mycket för inomhusklimatet att täta dom. Ett par rullar tätningslist kostar inte många kronor.
 
Z ZipLock skrev:
Intressant lösning! Hur gör du för att sprida värmen i huset?
Jag kör 23 grader i källarutrymmet.
Det blåser i princip rakt upp i trapphuset.
Från trapphuset rakt ut i det 50kvm stora lantköket.
Från detta öppna kök går en trapp upp på ett loft.
En annan halvtrapp leder upp i vardagsrummet.
Högtst upp ligger sovrummet som inte har några element och där är det svalt.
Det finns ett rum till där dörren jämt är stängd, där är det kallt.
Tvättstugan på köksplanet är också sval/kall.

Det har varit 3 milda vintrar och i kök och vardagsrum har det varit 17 grader.
Jag har kompletterat med eldning i en eller flera eldstäder när det varit som kallast.
Jag har inte ett optimalt värmesystem, men min kommentar avser att visa på att TS har något fel någonstans.
Mitt hus är i timmer med ca 100mm isolering och är varmt och skönt när jag eldar.
 
Vi har börjat kolla närmare på jordvärme nu i kombination med att se över isoleringen när taket ska läggas in i vår. Sambon vill inte ha bergvärme då han är rädd för sprickbildning som kan påverka huset och att vår brunn skulle sina. Någon här som har gjort övergång från direktel till jordvärme? Sambon menar på att det är bättre med gas i jordledningarna än med vätska. Försöker läsa på men det är svårt att veta vad som är bäst, alla vill ju såklart sälja in sitt eget system som det bästa. Någon som är kunnig på området? Vi har totalt 1400 kvm tomt och ungefär hälften av det hade gått att gräva ned ledning i. Tar en jordvärmeanläggning stor plats och går det isf att ha den i en separat byggnad eller måste den stå i samma hus den ska värma upp?
 
De tar väl inte mer plats än en bergvärmepanna? Är det inte samma grejer i princip?

Vi har en Nibe F1255-16 (bergvärme) och den är lika stor som vår gamla varmvattenberedare.
 
stefancrs stefancrs skrev:
De tar väl inte mer plats än en bergvärmepanna? Är det inte samma grejer i princip?

Vi har en Nibe F1255-16 (bergvärme) och den är lika stor som vår gamla varmvattenberedare.
I ett hus jag bodde i när jag var liten hade vi bergvärme och den anläggningen tog upp halva tvättstugan, men då hade vi ackumulatortank också. Vet inte hur nödvändigt det är. Pannan i sig är ju inte så stor, det är eventuell kringutrustning.
 
Jord och bergvärme är EXAKT samma maskin, tar upp plats som ett kylskåp. Tycker du kan be din sambo att ta av sig foliehatten. Bergvärmen tömmer inte någon vätska ur bergen och principen skiljer sig inte. Det är ett slutet system i båda fallen skillnaden är bara hur kollektorn ligger. Kyla ner strax under gräsmattan eller rakt ner i berget.
Köra gas i kollektorn är sämre eftersom gas inte kan bära lika mycket energi som en vätska. Däremot får inte vätskan frysa.


Om ni lägger om taket vill jag tipsa om att isolera med cellplast utanpå råsponten
 
  • Gilla
iNHALE och 1 till
  • Laddar…
iNHALE iNHALE skrev:
I ett hus jag bodde i när jag var liten hade vi bergvärme och den anläggningen tog upp halva tvättstugan, men då hade vi ackumulatortank också. Vet inte hur nödvändigt det är. Pannan i sig är ju inte så stor, det är eventuell kringutrustning.
Tror kombopannorna är vanligast idag. Då är det pump och beredare i ett, vår är 60cm bred och typ 180cm hög. Men visst, rör osv tar ju lite plats också.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jord och bergvärme är EXAKT samma maskin, tar upp plats som ett kylskåp. Tycker du kan be din sambo att ta av sig foliehatten. Bergvärmen tömmer inte någon vätska ur bergen och principen skiljer sig inte. Det är ett slutet system i båda fallen skillnaden är bara hur kollektorn ligger. Kyla ner strax under gräsmattan eller rakt ner i berget.
Köra gas i kollektorn är sämre eftersom gas inte kan bära lika mycket energi som en vätska. Däremot får inte vätskan frysa.


Om ni lägger om taket vill jag tipsa om att isolera med cellplast utanpå råsponten
Finns det någon risk att borra till bergvärme nära äldre hus?
 
Nej det är ingen risk mer än att det kan bli smutsigt. Och en kombipump typ Nibe F1255-8 så behövs inget externt förutom rörsystemet
 
Nej.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jord och bergvärme är EXAKT samma maskin, tar upp plats som ett kylskåp. Tycker du kan be din sambo att ta av sig foliehatten. Bergvärmen tömmer inte någon vätska ur bergen och principen skiljer sig inte. Det är ett slutet system i båda fallen skillnaden är bara hur kollektorn ligger. Kyla ner strax under gräsmattan eller rakt ner i berget.
Köra gas i kollektorn är sämre eftersom gas inte kan bära lika mycket energi som en vätska. Däremot får inte vätskan frysa.


Om ni lägger om taket vill jag tipsa om att isolera med cellplast utanpå råsponten
Gas i kollektorn (som kommer att fungera som en förångare i dessa fall) i en jord/bergvärme slinga är ju inta vanligt idag. och matchar dåligt med miljödirektiven från EU så det lär ju aldrig komma hända.
Kollektorn innehåller ju inte rent vatten utan har frysskyddstillsatser typ sprit.
Däremot kommer man få förluster i värmeväxlaren mellan gas och brine (i kollektorn) hur mycket beror på men det är så man konstruerar, dimensionerar och förlägger idag.

trotts investeringskostnaden att byta från elradiatorer till vattenburet så är det en väldig komforthöjande och i samband med värmepump energieffektivare åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.