Frågan är ju bara varför just JAG skallgåförst och betala för det...
 
För att du kan gå rakryggad till föräldramötet i förvissningen om att du kommer framstå som den miljömedvetne föräldern och en förkämpe för den yngre generationens väl och ve.

Att det kanske inte är sant spelar mindre roll. Det är det ingen av de andra som vet.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Frågan är ju bara varför just JAG skallgåförst och betala för det...
Knappar du in din inkomst på http://www.globalrichlist.com/ så kommer du med all sannolikhet få svaret att du tillhör den topp 1% rikaste i hela världen.
Om de rikaste i världen, d.v.s. vi, inte tar kostnaderna för att göra bättre val för vår framtid, vem ska då göra det? De allra fattigaste i Ghana, är det de som ska ta steget direkt från flipflops till Tesla?
 
  • Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Hur ser ditt körmönster ut? Vardagar, helger, semestrar?
Vardagar främst till och från jobb ca 6 km enkel väg samt diverse göromål efter jobb. Den delen skulle funka perfekt med en elbil. Sen blir det lite värre. Kör en del med släp samt har en båt som ska upp och ner några ggr per år. Bor dessutom där det (än så länge) är vinter under vinterhalvåret och vill helst ha 4-hjulsdrift och bra värme i bilen. Sen blir det en del längre turer bla till fjälls.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att du kan gå rakryggad till föräldramötet i förvissningen om att du kommer framstå som den miljömedvetne föräldern och en förkämpe för den yngre generationens väl och ve.

Att det kanske inte är sant spelar mindre roll. Det är det ingen av de andra som vet.
För vår del kändes det lite kul att familjens första bil blev en elbil. Då får barnet en chans att minnas eran med elbilar, om de nu inte blir en hit utan vi alla återgår till att köra på diesel i framtiden ;)
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Vardagar främst till och från jobb ca 6 km enkel väg samt diverse göromål efter jobb. Den delen skulle funka perfekt med en elbil. Sen blir det lite värre. Kör en del med släp samt har en båt som ska upp och ner några ggr per år. Bor dessutom där det (än så länge) är vinter under vinterhalvåret och vill helst ha 4-hjulsdrift och bra värme i bilen. Sen blir det en del längre turer bla till fjälls.
Ja, okej. Värmen har vi inte haft något problem med i vår IONIQ i alla fall. Tar någon minut innan det börjar värma på och uppfattar det som betydligt snabbare än en kall fossilbil. Räckvidden förkortas förstås, framförallt på korta sträckor där största delen av sträckan går åt till att värma upp. Har inte gjort så många långkörningar än i kylan så har ingen bra uppfattning om hur det påverkar där, men en 10% kortare räckvidd i motorvägsfart kan man kanske räkna med (plan mark i 100 km/h kanske motorn drar 15 kW och värmen 1–2 kW).
 
T tompaah7503 skrev:
Knappar du in din inkomst på [länk] så kommer du med all sannolikhet få svaret att du tillhör den topp 1% rikaste i hela världen.
Om de rikaste i världen, d.v.s. vi, inte tar kostnaderna för att göra bättre val för vår framtid, vem ska då göra det? De allra fattigaste i Ghana, är det de som ska ta steget direkt från flipflops till Tesla?
Jag har inte bara topp 1% högst lön i hela världen utan även när man tittar i min kommun och i mitt närområde, så nog har jag råd. Det var dock inte det som mitt inlägg handlade om, jag försökte bara spetsa till det. Frågan som folk ställer sig är nämligen om det lönar sig (ekonomiskt).

Jag har redan köpt mig en Hybrid då det inte finns någon elbil som uppfyller mina krav (eller jo det finns det men de är orimligt dyra, någonstans får man dra gränsen och närmare miljonen för en bil det betalar jag inte). Jag kan dessutom räkna hem den med de förutsättningar jag ställt upp, så det är inte något bekymmer för mig.

Problemet ligger snarare i att många köper en begagnad förstabil för runt 100kkr och en begagnad andrabil för runt 40kkr. Hur dessa skall ha råd att helt plötsligt köpa en elbil, det förstår jag inte. Som man brukar säga:
- "man måste ha pengar för att kunna tjäna pengar"
Och i detta fallet så tjänar man inte ens några pengar...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Vardagar främst till och från jobb ca 6 km enkel väg samt diverse göromål efter jobb. Den delen skulle funka perfekt med en elbil. Sen blir det lite värre. Kör en del med släp samt har en båt som ska upp och ner några ggr per år. Bor dessutom där det (än så länge) är vinter under vinterhalvåret och vill helst ha 4-hjulsdrift och bra värme i bilen. Sen blir det en del längre turer bla till fjälls.
Mitsubishi Outlander PHEV kanske? Inte så dyr och uppfyller din kravspec. Alla kortkörningarna gör du på el...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det var dock inte det som mitt inlägg handlade om, jag försökte bara spetsa till det. Frågan som folk ställer sig är nämligen om det lönar sig (ekonomiskt).
....
Problemet ligger snarare i att många köper en begagnad förstabil för runt 100kkr och en begagnad andrabil för runt 40kkr. Hur dessa skall ha råd att helt plötsligt köpa en elbil, det förstår jag inte.
Fair enough! Gick igång lite snabbt där, är tyvärr alltför ofta som folk klagar på att de inte har råd trots att vi har stort välstånd i Sverige. Det står många gånger dyra husbilar, skotrar och båtar på hemmets inventarielistor och vederbörande säger "jag har inte råd med en elbil". Sånt förmörkar mig en smula.

Förstår annars argumentet helt. Är ju själv en sådan som håller mig med begagnade bilar i 10-15.000 kronors häradet. Känns oöverstigligt att beställa en elbil för 350.000 kr även om jag egentligen hade haft råd med det. Är fast i tanken om hur mycket en bil kan kosta. Tror läget hade varit helt annat om jag hade varit "inne i nybilssnurran" med en 2-3 år gammal bil köpt ny som jag skulle byta in inom 1-2 år.

Har själv försökt få ner bil-milen istället, som ett miljöbidrag. Köpte elcykel så 32 km (enkel) resa till jobbet går på den. Bygger hälsa, kondition och ekonomi som ingen bil kan. Dåliga dagar får jag köra till bussen (ca 6 km till hållplatsen) och ta den istället, tidsmässigt går det på ett ut med cykelturen.

Halvan har dock beställt en elbil till firman, hon har mycket större behov av bil i arbetet. Vi kommer använda den privat en del också.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Såg denna länk i tråden om de halverade bidragen till solceller:
- [länk]

Det är tydligen inte för tidigt att köpa elbil, men man skall sälja den till Norge direkt för att kunna dra nytta av bidraget fullt ut...
Nej direkt kan du inte sälja den. Minst 6månader måste du äga bilen för att få bidraget på 60tusen. Byter bilen ägare innan dess brinner bidraget inne. Nya regler från i sommras.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
optimum
P para skrev:
Nej direkt kan du inte sälja den. Minst 6månader måste du äga bilen för att få bidraget på 60tusen. Byter bilen ägare innan dess brinner bidraget inne. Nya regler från i sommras.
Om man bara behåller bilen en kort tid borde det vara bevis för att man insett att det inte var en bra bil.
För inte kan det väl bero på att man vill lura till sig bidraget?

Naiva idioter som satt upp regelverket från början som inte fattar att folk kommer utnyttja kryphålen.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Nissan hade ju satt i system att sälja alla leasingbilar till Norge
 
optimum optimum skrev:
Om man bara behåller bilen en kort tid borde det vara bevis för att man insett att det inte var en bra bil.
För inte kan det väl bero på att man vill lura till sig bidraget?

Naiva idioter som satt upp regelverket från början som inte fattar att folk kommer utnyttja kryphålen.
Det är många som köper ny bil och har den bara 6-12månader. Även utan bidrag inblandade. Speciellt nya eftertraktade modeller med lång leveranstid. Då kan man sälja för samma eller nästan samma som man köpte för.
Jag gjorde det själv när audi q5 kom 2009. Hade den gratis 9mån/1000mil.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att du kan gå rakryggad till föräldramötet i förvissningen om att du kommer framstå som den miljömedvetne föräldern och en förkämpe för den yngre generationens väl och ve.

Att det kanske inte är sant spelar mindre roll. Det är det ingen av de andra som vet.
Det här är OT så sluta läs.
Jag minns ett föräldramöte i Södertälje dit jag, modern och ätteläggen åkte kollektivt. Mötet drog ut på tiden och vi behövde bilskjuts till stationen, ca 2 km, för bussarna inte passade med tågtiderna. Jag slängde ut frågan till församlingen vid mötets avslut och fick en tät tystnad till svar.
Till slut när mötet upplösts kom det en man med son som hade en Caddy med två passagerarplatser och erbjöd hjälp. Ungdomarna fick sitta bak i skåpet för att få plats men det gick. Nu är ungen vuxen och har fast jobb hos en institutionellt stabil arbetsgivare. Undrar hur många andra av klasskamraterna som har det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.