Hej

Någon som har en bra lösning att få till avlopp enligt rubriken?

110-avloppet som kommer från golvet (tvättstuga i källaren) och kommer att mynna i ett 600-skåp. Tänker mig utanpåliggande rör på vägg bakom maskinerna.

Räcker det med 40-rör ( 2 av 3 kommer gå samtidigt)?

Hade tänkt montera en spilltratt med vattenlås bakom varje maskin men kanske finns bättre lösningar.

https://www.vvsochbad.se/VVS-Tvaett...as--Spilltratt-med-vattenlaas-Vit-570307.html
 
Vi har tre tvättmaskiner kopplade till samma rör, tror det är 40mm. Har kört dem alla tre samtidigt utan att ha märkt av bekymmer, dock mynnar röret ut i en pumpgrop och inte en golvbrunn.
 
Så där av att ni inte behöver koppla dess till ett vattenlås.
 
Ser inte vad som är problemet, men vattenlås kan man göra av 4 st 90° krökar i valfri dimension.

Protte
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
A
110 avloppet hur högt kommer detta gå upp i skåpet och hu avslutas det?
 
Just nu är det typ 10cm under golvet i en ursparning( under ett plåt lock)
 
A
går det att sätta en golvbrunn där?
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Jag satte dit en gren på 110 röret och därefter 50mm rör. Den ena grenen går till en tvättmaskin och infälld diskho och tvättmaskinen är inkopplat på ett vanligt vattenlås för diskbänk Den andra grenen tar avloppet från den andra tvättmaskien.via ett vattenlås för tvättmaskin. Det har fungerat bra men jag kommer att byta till ett vattenlås för diskhon som tar mindre plats i skåpet där diskhon är monterad.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Golvbrunn får plats. Har ingen lust att gjuta igen gropen nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.