Hej, jag håller på att riva ut mitt kök som troligtvis stått på sin plats sen kåken byggdes 1961.
Mellan ena högskåpet och väggen sprang jag på isolering som i mina oerfarna ögon inte ser ut som vanlig mineralull.

Som ni förstår är oron asbest och jag har googlat en hel del för att samla fakta under kvällen och vad jag kan förstå är sannolikheten liten att det är asbets men jag vänder mig till er för förslag på hur jag ska gå vidare härifrån.

Materialet är orört och förblir så tillsvidare.

Tack.
 
  • Gamla isoleringsmaterial upptäckt bakom högskåp under köksrenovering, osäkerhet kring asbestinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på misstänkt isoleringsmaterial mellan köksskåp och vägg under köksrenovering från 1961.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
@Asbesträdd kan mycket om det här. Är du orolig, skicka till lab på analys, kostar i runda slängar 500.
 
Ser mer ut som stenull eller kanske något form av naturmaterial?
 
Det ser absolut inte ut som asbest. Liknar mest stenull.

Den där "väggen", är det möjligen en skorsten? I så fall kan det vara en brandisolering, som oftast är just mineralull. Jag har lite svårt att förstå varför man skulle isolera mellan ett skåp och väggen.
 
Tack för era svar.

Nej, det är ingen skorsten, bara en yttervägg.

Finns ett analysföretag här i området som jag tänkte kontakta, men vet inte ens hur jag ska gå tillväga för att få ut ett prov att analysera, har barn i lägenheten så jag vill se över mina alternativ innan jag gör nåt dumt.
 
Det sitter f ö en tilluftsventil från utsidan i skåpet, så jag antar att det är anledning till isoleringen.
 
Det ser ut som stenull, hade det varit asbest hade det varit gråvitt/brunt.
Edit: Du behöver inte analysera isoleringen, däremot skulle du bhöva analysera kakelfix+fog och eventuell plastmatta+mattlimmet under mattan.
 
Better safe than sorry, så en expressanalys senare visar att jag utan problem kan riva ut det.

Tack återigen för era svar!
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.