Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Vi ska bygga ett garage i sten, samt en carport, ca 30+24 m2. Garaget ansluter till både vårt hus och grannens, och vi har haft en konstruktör med brandteknisk certifiering. (Men detta gäller alltså inte konstruktörens kostnader, bara kommunens.)

Kommunen har tagit betalt:
2018-10-01:
  • Bygglov för nybyggnad av garage, carport och Bygglov 6683.00 kr
  • Kommunikation grannehörande 2184.00 kr
  • Kommunikation kungörelse 313.00 kr
2018-11-30:
  • Bygglov för nybyggnad av garage, carport och Startbesked 9173.00 kr
Sen även 1700 kr för en nybyggnadskarta som var tvungen att köpas för att rita ut byggnaden på.

På kommunens webbplats finns lite exempel på taxor, här är exemplen för garage 4000-7500 kr...

[länk]

Är deras avgifter rimliga? Kan man begära någon slags vidare specifikation eller granskning? Kan man räkna med fler avgifter för arbetsplatsbesök och slutbesked?

Har du sökt två lov?
 
Eftersom bygglov handlar om att stämma av med detaljplanen så borde det ganska lätt gå att tillåta och certifiera t.ex. arkitektbyråer att utfärda bygglov, (ung. som besiktning av bilar och hissar som redan sker idag) Då skulle garanterat priserna sjunka.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Väldigt bra idé. Redan i dag går ju en del planarbete ut på entreprenad.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag personligen vill inte att mina skattepengar ska gå till handläggning av någons bygglov.
20'000 kr är ju vad som normalt faktureras för en veckas arbete, 500 kr/h. Det känns ju väldigt ineffektivt om man lägger 1 vecka för att titta över ett bygglov.
 
  • Gilla
jigun
  • Laddar…
Nu har jag fått svar från kommunen. Anledningen till den höga kostnaden är dela att carport + garage (+ ett plasttak som vi ritade till på baksidan för att kunna ha verktyg och skottkärra under) gav många kvadratmeter.

Det andra är att det har avvikt från detaljplanen. Därför har det gått ut granngehörande till 5 grannar. Ingen information som jag fått, men när jag frågade en granne om jag kunde se brevet som de fått så ser jag där att vi bara får bebygga 25% av tomten, och detta blev 26,5%... Det var dumt att rita ut plasttaket! :p

Och sen sista anledningen var att vi behövde tekniskt samråd, vet dock inte varför. Kanske för att det är en sten-konstruktion eller för att det byggs ihop med huset, jag har ingen aning.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Kolla om de försöker sig på att baka in utstakningen i bygglovsavgiften. Det gör vissa kommuner trots att man inte får.
Eftersom garaget är mellan vårt hus och grannens garage behövdes inte utstakning. Tack för tipset ändå!
 
P Plutus skrev:
Eftersom bygglov handlar om att stämma av med detaljplanen så borde det ganska lätt gå att tillåta och certifiera t.ex. arkitektbyråer att utfärda bygglov, (ung. som besiktning av bilar och hissar som redan sker idag) Då skulle garanterat priserna sjunka.
Fast besiktning av bilar har liksom allt annat avreglerat ökat kostnaderna för konsument
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju tycka att kommunen kan återkoppla direkt med feedback att ni med liten marginal går över en gräns till en högre taxa.

Sådan feedback fick vi av vår kommun.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Tycker det är snudd på maktmissbruk att kommuner så godtyckligt kan ta ut i princip vilka avgifter som helst och att det skiljer så mycket runt omkring landet för samma sak. En viss kostnad kan jag förstå för att handlägga ärendet men resten borde täckas upp av de kommunala skatterna. Vad betalar vi skatt för egentligen ? Det är ju investeringar som görs som ger skatteinkomster och arbeten lokalt ändå så en stor del av pengarna kommer ju tillbaka.

I förarbetena till den lagstiftning vi har nu framgår det att allt utom tillsyn och rådgivning ska gå under självkostnadsprincipen. Hur den tillämpas är upp till kommunerna själva. Men alla kostnader som kan uppkomma vid plan, lov förhandsbesked eller anmälan räknas in i det.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Problemet med självkostnadsprincipen är att det finns ingen kostnadsbroms, så länge bygglovsavdelningarna inte går med vinst kan de anställa hur många som helst och bara höja avgiften
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
Avgiften ska ju motsvara det faktiska arbetet som kommunen lägger ner. Tim taxan just nu enligt SKL tror jag är 1050:-/h ska justeras till 1080 efter årsskiftet. Kommunen ska kunna redovisa den faktiska tiden för arbetet.
 
Tyvärr priserna inte rimliga, men inte så mycket att göra åt! Vi betalade 65’ i alla avgifter för bygglov mm när vi byggde huset
 
S Saintus skrev:
Det finns mycket kommuner sysslar med som inte är kärnverksamhet. Här handlade det om de godtyckliga nivåerna på de avgifter man tar ut och att de kan skilja så mycket mellan olika kommuner.
Ja det stämmer att mycket inte är kärnverkshamhet/allmännytta. Varför ville du då inkludera delar av bygglovskostnaden i skatteuttaget?

Slutar du tvätta fötterna för att din tandläkare betonar vikten av munhygien?
 
Det är godtycket och den orimliga tidsåtgången som är irriterande. Som jag nämnt tidigare tar Vallentuna 3500 kr om jag vill byta ut den gamla mot en ny modern. Som hamnar på samma ställe och med det gamla rökröret. Sotaren har dessutom godkänt det. Hur många minuter lägger kommunen på detta ärende? Max 5 minuter. Motsvarande åtgärd kostar ingenting i Järfälla!
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.