electroluxaren skrev:
att den inte hittar balans inför centrifugering kan ju bero på helt andra ting.
Ja, alltså, jag menade att det kan ha varit så att maskinen har fyllts på ett dåligt sätt, som gjort att den inte hittat balansen, vilket i sin tur lett till skador på axeln, som har skadat packboxen.

Men man lär väl behöva en avdragare för att få loss navet från axeln och då måste jag låna från farsan och då börjar det bli för jobbigt:)


Men att maskinen inte har ett andrahansvärde tycker jag är fel att säga, fungerande saker har alltid ett värde.

Hålla på att jaga rätt på en vettig maskin på Blocket är ju nästan jobbigare än att byta lagret tycker jag.
 
A
fast då vet man inte vad man får nu vet man vad man har om man byter på blocket motsv.

det skall inte ha någon betydelse hur du fyller maskinen, packboxen skall klara det.

däremot kan ju på en modernare maskin som har lagren ingjutna i plastbaljan sitta så dåligt att de går sönder för det och börjar lagren glappa kan ju inte packboxen ta upp spelet till trumaxeln
då kommer vatten in och börjar rosta.

ja du kan behöva en avdragare om lagren rostat fast på axeln eller de skurit fast.

balans-kontrollen görs av motorstyrnings kortet.
dvs mäter hastigheten på motorn varvet runt.
dåliga lager kan inverka.
mycket olika tvättsgods gör det besvärligt att hitta balans tex en badrock och en t-shirt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
DREJAR2020
  • Laddar…
Jo, jag tror att de gånger som det var svårt att hitta balansen så var det ett fåtal stora grejer, typ ett ensamt täcke bara eller nåt sånt, som inte "spred ut sig" utan låg som en klump.

Problemet är ju att vissa i familjen inte riktigt har nån känsla för hur såna där grejer fungerar, börjar det låta om maskinen så kan det dröja 2-3 veckor innan jag får veta om det och när jag försöker fråga hur det låter så blir svaren väldigt diffusa:) Men vill ju veta om det låter som nåt som skrapar emot, nåt som ligger löst och skramlar, nåt som sitter löst och glappar etc. Om det är metall mot metall, plast mot metall eller liknande. (Själv är jag döv sen 20 år tillbaka så jag kan inte lyssna själv, och det är fruktansvärt frustrerande kan jag säga:) )

Jag gör ett försök i eftermiddag att få loss lagerboxen utan avdragare, annars skruvar jag ihop grejerna och så blir det en ny maskin på mellandagsrean.
 
Jah har bytt lager på tvättmaskin (biltema kullager) det var 6år sedan och det håller än (inte min tvättmaskin utan en bekant).
Jag anser absolut att det var värt att byta kullager på den maskinen då jag gjorde det själv.
Jag bytte även packboxen (radialtätning) och tror jag gav 30kr för den.
 
Jag bytte lager på en LG vi har, den är från 2001 och är nog första modellen med motor i trumman. Aldrig nåt fel i övrigt. Lager och original packbox (special) från ebay 350kr och en dags jobb så var saken biff igen. Går nog 15 år till.
Lite kul var det ju också. Allt måste inte vara så politiskt korrekt heller. En ny maskin hade säkert varit enklare och mer smidigt men den går säkert sönder efter nåt år bara och går säkert inte att laga alls. Nuförtiden är det väl engångs allting.
 
Snackar man 350 och en dags nöje är det ju klart vettigt. Men jag förstår inte vad som skulle vara politiskt inkorrekt med att laga sin tvättmaskin, återbruk är ju högsta mode nu för tiden.
 
Jag har också en maskin med "Ingjutet lager i plasttrumman".
Är det ens möjligt att byta själv? Utan att byta plasttrumma?

Det är inte ofta jag är för statlig reglering men denna typ av IDIOTISKA konstruktioner med inbyggt åldrande borde förbjudas.
 
A
Tja det finns ju lager ofta till dessa i plast oxå.
Fast risken att förstöra plasten är ju inte obetydlig.
Sen finns ju de som inte ens går att dela baljan på.
 
electroluxaren skrev:
Tja det finns ju lager ofta till dessa i plast oxå.
Fast risken att förstöra plasten är ju inte obetydlig.
Sen finns ju de som inte ens går att dela baljan på.
Gammal tråd men råkade just ut för detta. Electrolux svetsad eller limmad plastrumma, går inte att öppna
 
Hur vet man att det är lagret? Det gnisslar och knorrar, lite gummiaktigt, när jag snurrar på min trumma. I övrigt fungerar den utmärkt.
 
Som regel för maskinen ett attans väsen när den centrifugerar.
 
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur vet man att det är lagret? Det gnisslar och knorrar, lite gummiaktigt, när jag snurrar på min trumma. I övrigt fungerar den utmärkt.
Gnissel o knorr kan vara något som ligger emot
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu har jag lossat gummibälgen och det är rätt mycket rostfärgad gegga på den. Ger det någon ledtråd?

Efter att ha googlat lite så verkar det ju inte omöjligt att plocka av fronten och dela på baljan som trumman är upphängd i så det får väl bli nästa operation.

Det blir till att hushålla med kläderna så att man har något att ha på sig i jul och nyår. ;)
 
A
Rosafärgade geggan är bara bakterier påverkar inte ljudet
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Rosafärgade geggan är bara bakterier påverkar inte ljudet
Kan ju passa på att fråga hur man tvättar för att inte de ska ansamla sig också.

Grannen har en identisk maskin, lika gammal (runt 10 år) som är sopren invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.