Hej!

Vi har köpt ett hus som har en infälld balkong längs med ena långsidan. Även nedervåningen är infälld och det saknas platta på mark under indraget (golvet på övre indragna balkongen vilar delvis på pelare på betongplintar).
Vi skulle vilja flytta ut en del av ytterväggen på den sida där den är indragen och på så sätt bygga bort balkongen men få ett större rum inomhus och som inte har lika mycket överhängande tak över fönstrena. För att väggen ska hamna på samma ställe som övriga sidor av huset ska den flyttas ca 1.3m ut. Hela långsidan på huset är ca 20m och vi skulle vilja flytta ut ca 12m av dessa.
Huset är ett sutteränghus med platta på mark och balkongen vi vill bygga bort delvis vätter alltså mot dalsidan. Plattan har ett lager sand på sig för att jämna ut, sen plast och cellplast (5cm) och golvspån.
Frågan är väl egentligen vilken typ av grundarbete som behövs för att kunna flytta ut en del av denna bärande yttervägge som takstolarna vilar på och hur man enklast (och billigast) går tillväga för att flytta ut ytterväggen. Om det är enklare så behöver vi inte flytta ut ytterväggen på nedervåningen.

På bilden nedan är väggen vi vill flytta markerad med rött och den nya tänkta väggen markerad med grönt. På bilden över bottenvåningen marker blått den del som kommer hamna under den nya delen av rummet på ovanvåningen och denna del saknar platta på mark. Bifogar även foto på utsidan och sektionsritning där man ser att bottenplattan inte finns under hela husets tak.
 
  • Ritning av hus med markerad yttervägg i rött som ska flyttas och den nya tänkta väggen i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över bottenvåningen i ett hus med markerade planer för utbyggnad, blått markerar utan platta på mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med infälld balkong längs en långsida, markerad med rött för påtänkt utbyggnad och grönt för ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett hus med markerade mått och vinklar samt anteckningar och ändringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfiken på om du gick vidare med detta då jag har liknande funderingar?
 
O one- skrev:
Nyfiken på om du gick vidare med detta då jag har liknande funderingar?
Hej! Planerar att utföra bygget nästa sommar.. men jag har skalat ner det till att bara bygga ut delen som är framför rummet längst till höger. Då kan jag lösa det genom att förstärka bärande balkar i väggarna och hålla uppe takstolarna med en metallbalk som jag kilar fast i takstolarna. På så sätt kommer takstolarnas vikt att vila på den ursprungliga plattan och utbyggnadens vikt kan tas av balkar som får sticka ut från huset, dvs jag kommer inte behöva gjuta något nytt fundament.
 
larsenglund larsenglund skrev:
Hej! Planerar att utföra bygget nästa sommar.. men jag har skalat ner det till att bara bygga ut delen som är framför rummet längst till höger. Då kan jag lösa det genom att förstärka bärande balkar i väggarna och hålla uppe takstolarna med en metallbalk som jag kilar fast i takstolarna. På så sätt kommer takstolarnas vikt att vila på den ursprungliga plattan och utbyggnadens vikt kan tas av balkar som får sticka ut från huset, dvs jag kommer inte behöva gjuta något nytt fundament.
Spännande! Har du tagit hjälp av en byggingenjör för att komma fram till hur du går till väga?

Mitt hus ser inte riktigt likadant ut, för det första är det ett tegelhus, sen har jag pelare längst fram under balkongen. Dessa pelare borde ha en bärande funktion o därför stå på gjutna betongfundament.

Kul om du uppdaterar tråden när du drar igång så småningom:)
 
O one- skrev:
Spännande! Har du tagit hjälp av en byggingenjör för att komma fram till hur du går till väga?

Mitt hus ser inte riktigt likadant ut, för det första är det ett tegelhus, sen har jag pelare längst fram under balkongen. Dessa pelare borde ha en bärande funktion o därför stå på gjutna betongfundament.

Kul om du uppdaterar tråden när du drar igång så småningom:)
Nje, inte riktigt, diskuterade med en erfaren snickare som hade gjort på de sättet tidigare i ett liknande fall.
Men det återstår ju att se hur mycket beräkningar de kräver i bygglovet..
Jag postar uppdatering, gör gärna detsamma om du kommer igång :)
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.