Langbein
För- och nack-delar jämfört med plast?
 
+Du ser igenom

-Det isolerar inte
-Det är tyngre

Personligen föredrar jag glastak.
 
+ Det är snyggare (I början)
 
oj..
Jo det är snyggare med glas men det måste väl underhållas? (putsas)
 
Langbein
lastkaj skrev:
+Du ser igenom

-Det isolerar inte
-Det är tyngre

Personligen föredrar jag glastak.
Isolerat, det är inte inglasat uterum, bara tak över halva altan
 
Jag läste en artikel i Gör så Här där de gjorde en uteplats med tak av Polykarbonat som är av genomskinliga takskivor som inte blir smutsiga och tvättar sig själva.

Enl artikeln kostade Polykarbonatskivor, aluminiumprofiler
och övrigt tillbehör kostar drygt 800 kr per m2 och beställs via din byggmaterialleverantör.
De heter Makrolon Longlife 6mm 68 x 305 cm. Finns andra med eller utan kanaler.

De säljs av Glasfiber och Plastprodukter AB

www.glasfiber.se

tel. 031-87 00 10



 
Det kan hända att jag är dåligt påläst på nyheter, men jag har en känsla att det blir små sprickor i denna typen av plexiglas. Fast det är helt klart läge att undersöka vidare.
 
Polykarbonat är inte plexiglas. Polykarbonat påstås ha längre livslängd, är mer temperatur oberoende.

Dessutom så är det mindre brandfarligt. Plexiglas (polyakrylat) är inte godkänt för offentliga platser (har det sagts mig) pga. brandfarligheten.
 
lastkaj skrev:
Det kan hända att jag är dåligt påläst på nyheter, men jag har en känsla att det blir små sprickor i denna typen av plexiglas. Fast det är helt klart läge att undersöka vidare.

Det är inte plexiglas. Som hempularen säger är Polykarbonat.
 
vid glastak är det bra att installera en "skuggardin" som dämpar instrålningen ... ibland kan det bli för mycket om man vill inte sitta med solglasögon på ;). Men det beror ju på i vilket väderstreck man placerar verandan
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.