Har någon ett förslag på vettig UPS för att klara min IP-telefoni en stund om huset blir strömlöst? Syftet är framför allt att villalarmet ska kunna ringa ut även vid strömavbrott. För att ringa själva kan vi ju använda mobiltelefon.

Det som behöver strömförsörjas är en fiberkonverter samt "telefoniadaptern". Jag vet inte hur mycket ström de drar, men det borde väl inte vara speciellt mycket? Säg att vi vill ha telefon i en timma eller så efter strömavbrottet (gärna mer förstås, om det inte drar iväg i kostnad).

Och ja, jag vet att man kan ha GSM-uppringare till sitt larm men nu har vi inte det och jag misstänker att UPS är billigare att komplettera med.
 
Har en APC BACK-UPS CS 350 till datorn, 850 kr
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010032966
Billigare än så kan du nog inte komma undan.

Men nu efter några år börjar batteriet ta slut
Och då krävs ett nytt för 312,50
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010032966

Så i längden är nog gsm ändå billigare.

Om inte förstås det är möjligt att stoppa in en större blyack i larmet och mata ip-telefonin och fiberadaptern via larmet.

Edit: APC BACK-UPS CS 500 är det jag har.
 
IoI skrev:
Och ja, jag vet att man kan ha GSM-uppringare till sitt larm men nu har vi inte det och jag misstänker att UPS är billigare att komplettera med.
En GSM-uppringare hjälper dock både mot srömavbrott och slöa SIP-servrar, vilket inte en UPS gör. IP-telefonin som levereras idag är långt ifrån så stabil som man skulle önska. Och vad händer om tjuven klipper fibern?
 
Jag har en APC CS350 till min larm ATA, switch samt fiberlåda, det funkar bra.
Har även satt en magnetkontakt i fasadmätarskåpet där fibern kommer in....
 
MG68 skrev:
Har även satt en magnetkontakt i fasadmätarskåpet där fibern kommer in....
Men det skall ju gärna fungera med själva uppringandet också, när väl tjuven hälsar på. Hur kul är det om SIP-servern är okontaktbar när tjuven gör inbrott (en någorlunda kunnig tjuv skulle t.o.m. kunna se till att den är okontaktbar m.h.a. en DOS-attack eller liknande)? Eller att denne gräver ett litet hål bakom skåpet i gatan och hugger fibern där?

IP-telefoni är helt enkelt allt för sårbar för att kunna förlita sig på i dessa sammanhang IMO.
 
Ja, fast om man kommer in på diskussionen om "den kunnige tjuven" så är allt möjligt, då har han en GSM-störsändare också.

Men visst, det finns en klar poäng i att ha dubblerade uppringningsmöjligheter.
 
Kunniga tjuvar osv tar vi i en egen tråd.

Den här håller vi till UPS frågan
 
Tack för tipsen så långt. Som en kommentar till "kunniga tjuvar" så har jag ett motiv till för UPS: Jag är intresserad av att kunna få brandlarm även om huset, eller delar av huset, är strömlöst (t.ex. om ett elfel, kvarglömt strykjärn etc gör att det börjar brinna och jordfelsbrytaren löser ut innan brandlarmet triggar).
 
IoI skrev:
Tack för tipsen så långt. Som en kommentar till "kunniga tjuvar" så har jag ett motiv till för UPS: Jag är intresserad av att kunna få brandlarm även om huset, eller delar av huset, är strömlöst (t.ex. om ett elfel, kvarglömt strykjärn etc gör att det börjar brinna och jordfelsbrytaren löser ut innan brandlarmet triggar).
Det får du ju även med en GSM-modul eftersom den har batteribackup.

Och ett motiv till för GSM. Om hela området blir strömlöst, är du säker på att du har kvar fiberuppkopplingen? Om Telias burkar också blir strömlösa, vad har du då för nytta av att din burk har ström? :)

Frågade nämligen dem som installerade fibern hos mig (eftersom jag ställts infor exakt samma problemställning) och de var ganska säkra på att det inte satt några UPS:er eller liknande på Telias sida.
 
mats_o skrev:
Kunniga tjuvar osv tar vi i en egen tråd.

Den här håller vi till UPS frågan

Och till den frågan hör väl UPS:ens för- respektive nackdelar? Och begränsningar?
 
Ups-ens för och nackdelar hör definitvt hemma här. Det är därför jag vill att vi håller oss till den biten
 
Om IP-telefonen har ett externt kragg skulle jag rekommendera att du driver den direkt från ett batteripack med rätt spänning. Då får du mycket högre verkningsgrad än om du tar omvägen via en UPS, och kan dessutom dimensionera stand-by-tiden själv enkelt.
 
Hur stor är risken/chansen att huset har strömavbrott samtidigt som andra ändan av fiberledningen *inte* har strömavbrott? Jag gissar att den situationen är rätt osannolik om det inte rör sig om en tjuv som bryter strömmen just till huset i fråga?

Jag är hyffsat säker på att även "server-änden" i telefonväxeln inte har någon UPS eller liknande för ADSL-modemen. (där pratar man inte om UPS på samma vis som hemmavid, där är istället alla prylar strömförsörjda med 48V DC eller ibland med 310V DC och man har rejäla batteripackar paralellt med nätagg/batteriladdare.
310V DC har fördelen att en vanlig dator kan köras rakt av på den spänningen (viss risk finns att två dioder i nätagget pajar men så länge man kör på DC och inte vänder stickproppen gör det inget om det blir kortis i de dioderna).

När det gäller en fiberlåda och en ip-tele-låda så kanske det är mycket billigare att ha batteribackupen på lågspänningssidan även där?

Om du har tur så går burkarna att köra på t.ex. 6-7 eller 12-14V DC, då är det bara att köpa billigaste motorcykelbatteriet på biltema för respektive spänning och en vettig laddare som ger rätt konstantspänning (6.9V för 6V-batteriet och 13.8V för 12V-batteriet är bra konstantspänningar för att hålla blyackar fulladdade). Vips så är problemet löst för ett par hundralappar och med 12V-alternativet så kan du lätt uppgradera till ett mycket större batteri och vid behov driva annan utrustning också :)

Du kanske redan har möjlighet att driva ip-tele-låda + fiberlåda från nån batteribackad spänning från larmutrustningen?
 
Jag funderar på att sätta en blyack på DSL modemet. Den går på 12v så jag tänkte helt enkelt köpa den minsta 12v acken på biltema för 60:-.

Behöver jag göra någon annan koppling än 12v laddare -> Blyack -> DSL? Borde man sätta några zenerdioder eller dylikt eller är det bara att köra?

Jag har en redan en APC 650CS på utrustningen i andra ändan men DSL utrustningen står i ett annat hus.
 
Acken kommer inte att leva så länge skulle jag tro. Den behöver laddas på rätt sätt och inte bara ligga under laddning hela tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.