Vattenburen radiator under fönster i ett rum med utsikt över snötäckt trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vattenburen radiator anpassad för pelletsuppvärmning i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal pelletspanna med anslutna rör och brännare, i ett pannrum som behöver uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag behöver råd angående val av värmesystem. Jag har köpt ett hus på 350 kvm. Den har en pelletspanna idag dock är det någonting fel på brännare den startar bara då och då, pannan är otroligt gammal. brännare är från 2009 dock. Värmesystemet är vattenburet. Jag har tagit in flera offerter för bergvärme dock var den en installatör som tyckte att bergvärme inte passade oss eftersom dem vattenburna radiatorerna var mest anpassade för pellets. Han försökte förklara att det hade att göra med hur mycket värme det kommer till radiatorerna dock hade jag svårt att förstå helt. Han menade att vi borde byta alla radiatorerna också för att bergvärme ska uppnå sin maximala effekt. Dock fick jag inte höra något sånt från dem andra installatörer.
Så nu är min fråga vad tycker ni ? Har någon av er haft liknande situation med radiatorerna eller vet ni vad han pratar om?
Dessutom undrar jag vad tycker ni borde jag installera en helt ny helautomatisk pelletspanna eller försöka investera på bergvärme?
 
Redigerat:
Krilleman
Bergvärme fungerar bäst när man matar ut låga temperaturer. I dessa lägen behöver du radiatorer dimensionerade för lågtemperatur-system.

Gissningsvis så har du tunna gamla element som vi ha hög temp i framledning för att inomhusklimatet ska bli bra från tiden man eldade olja.

Så den installatören som påtalade detta är duktig och trovärdig om det är på detta sättet.

Lägg upp lite bilder på dina radiatorer så får du bättre svar än min gissning!

Sen en annan viktig aspekt som många missar är om man har självdrag som ventilation i sitt hus. Den sätts ur spel när man inte längre värmer upp sin murstock.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Det är inte bara värmesystemet som är byggt för hög framledningstemperatur utan även sjäva huset brukar vara med självdrag m.m.

Jag gick från Pellets till Luft/Vatten. Jag hade veckoföråd och det fungerade problemfritt men det var ändå att jag var tvungen att fylla på och sota var 7 - 14:e dag.

Jag tycker man får ta det onda med det goda, Jag har inte lyft ett finger på 2½ år med LV-pump, men det är inte samma goa drag i skorstenen heller. Dock tar pannan inte upp mer utrymme än ett kylskåp så jag har således frigjort ett helt rum i källaren....
Mitt hus är från 1949 och det funkar bra, skulle det krisa får man ställa högre framledningstemperatur (på ekonomisk bekostnad på pannan måste stötta med El)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Bergvärme fungerar bäst när man matar ut låga temperaturer. I dessa lägen behöver du radiatorer dimensionerade för lågtemperatur-system.

Gissningsvis så har du tunna gamla element som vi ha hög temp i framledning för att inomhusklimatet ska bli bra från tiden man eldade olja.

Så den installatören som påtalade detta är duktig och trovärdig om det är på detta sättet.

Lägg upp lite bilder på dina radiatorer så får du bättre svar än min gissning!

Sen en annan viktig aspekt som många missar är om man har självdrag som ventilation i sitt hus. Den sätts ur spel när man inte längre värmer upp sin murstock.
Tack för ditt svar. Det var nog det installatören menade. Jag har lagt upp ett par bilder på radiatorerna och pannan. Räcker det med att bara byta radiatorerna om man ska installera bergvärme eller måste man på något sätt byta rören som går till radiatorerna det vill säga rören under golvet (hoppas du förstår vad jag menar) ? Angående ventilationen, om man har självdrag vad ska man göra för att man ska ha en fungerande ventilation om man inte värmer upp längre ? Och vad tror du är det bättre att satsa på en ny helautomatisk pelletspanna eller bergvärme och byta radiatorerna?Har ingen kunskap angående det här så förlåt om jag ställer dumma frågor :giggle:.
 
M masterjohn skrev:
Hej

Det är inte bara värmesystemet som är byggt för hög framledningstemperatur utan även sjäva huset brukar vara med självdrag m.m.

Jag gick från Pellets till Luft/Vatten. Jag hade veckoföråd och det fungerade problemfritt men det var ändå att jag var tvungen att fylla på och sota var 7 - 14:e dag.

Jag tycker man får ta det onda med det goda, Jag har inte lyft ett finger på 2½ år med LV-pump, men det är inte samma goa drag i skorstenen heller. Dock tar pannan inte upp mer utrymme än ett kylskåp så jag har således frigjort ett helt rum i källaren....
Mitt hus är från 1949 och det funkar bra, skulle det krisa får man ställa högre framledningstemperatur (på ekonomisk bekostnad på pannan måste stötta med El)
Tack för ditt svar. Vet du hur det går till om man vill anpassa huset för lågframledningstemperatur?Och vad brukar man göra man självdrag m.m? Tycker du att det skulle vara dumt att investera på en helautomatisk pelletspanna ur ekonomiskt perspektiv?
 
Det finns många sätt att anpassa huset för nytt värmesystem. Jag är dock själv förvånad över hur pass bra det fungerar ändå trots de nu rådande förhållandena. Min panna är går inte högre än ca 50 i framledningstemperatur och under 99% av året räcker det. Hade det varit ett stort problem hade man fått öppna upp så pannan spetsar upp med el så man får högre framledningstemperatur. Nu bor jag utanför Göteborg så det blir inte så kallt temperaturmässigt, dock rått och blåsigt så med tanke på ett oisolerat hus med gamla kopplade fönster och små element så fungerar det förvånadsvärt bra.

Största fördelen med pellets är att du behåller förutsättningarna som huset byggdes med (varm skorsten, självdrag m.m.) Sen är det en ren chansning huruvida vad som är bäst över tid. Vad händer med el/pelletspris över tid?? när jag skaffade pellets kostade en pall 1295:- och jag gjorde av med 6-7 pallar om året.

För mig fungerade anläggningen men krävde lite underhåll och var inte optimal (konverterad oljepanna) och jag frigjorde som sagt ett större rum i källaren så det var en stor anledning för mig att byta. Det tar dock ett antal år att ekonomiskt tjäna igen investeringen. Men enkelheten ökar med en modern anläggning med lösvikts-pellets som blåses in... Går ju även att komplettera med solpaneler, vilket fungerar rikigt bra för tappvarmvatten på sommarhalvåret...
 
Svaret är också lite beroende av vart i Sverige som du bor och hur radiatorerna är dimensionerade på bilderna ser de rätt små ut. Den effekt som radiatorerna avger är beroende av framledningstemperaturen så den rörmokare som rådde dig att byta dessa vid en konvertering till bergvärme har förmodligen rätt. Bergvärme fungerar bäst tillsammans med golvvärme enligt min erfarenhet så komfortmässigt tror jag att pellets är det bästa alternativet om du inte vill byta alla radiatorer också. Sen angående lönsamheten så är det lite av ett lotteri, men jag personligen tror att elpriset kommer att öka mer än priset på pellets under den närmaste 20 års perioden på grund av den kommande elektrifiering av bland annat fordonsflottan i Sverige. Så jag hadde satsat på en ny pelletsanläggning. (Eldar själv med mantlad pellets kamin medans grannen installerade jordvärme och min inomhuskomfort är bättre så han funderar på att uppgradera sina radiatorer, södra dalarna finns jag i).
 
  • Gilla
Doonk
  • Laddar…
T thpthp skrev:
har en pelletspanna idag dock är det någonting fel på brännare den startar bara då och då, pannan är otroligt gammal. brännare är från 2009
Du skriver inte vad du har för brännare eller panna, bara att pannan är gammal och brännaren är från -09.
Att brännaren bara går då och då behöver inte vara något fel. Utan kan betyda att brännaren är effektiv och snabb att värma upp pannan, som ett exempel.
Att byta till en nyare/modernare panna och eller ny brännare kan också vara ett alternativ. Att köpa en ny automatisk panna kan bli dyrt, beror på hur automatisk den skall vara och om det skall vara integrerad brännare eller en "lös" monterad på pannan. Är lite svårt att guida då vi inte vet årsförbrukning av pellets mm.
 
Byt till bergvärme så får du problemfri och arbetsfri uppvärmning. Sen kan du byta radiatorer vid behov det blir lite sämre verkningsgrad med nuvarande men är nog svårt att få det att löna sig att byta alla till större. För ventilationen är det bara att sätta en fläkt på skorstenen så är problemet löst på enkelt sätt.
 
Bäst är golvvärme, både till komfort, och arbetstemp, samt slipper elementen, men krävs såklart mest arbetsinsats, om inte det är renovering av golv på gång förståss.

Ja svårt val, låter hursom att pelletspannan är gammal och kanske oeffektiv/stora värmeförluster, samt att denna kräver renovering/utbyte, samt mer jobb.

BV är dyrare, men hög verkningsgrad samt latmanscomfort, kan åka bort utan strul mitt i vintern.

Hur mycket pellets går det?
 
De
R roli skrev:
Du skriver inte vad du har för brännare eller panna, bara att pannan är gammal och brännaren är från -09.
Att brännaren bara går då och då behöver inte vara något fel. Utan kan betyda att brännaren är effektiv och snabb att värma upp pannan, som ett exempel.
Att byta till en nyare/modernare panna och eller ny brännare kan också vara ett alternativ. Att köpa en ny automatisk panna kan bli dyrt, beror på hur automatisk den skall vara och om det skall vara integrerad brännare eller en "lös" monterad på pannan. Är lite svårt att guida då vi inte vet årsförbrukning av pellets mm.
R roli skrev:
Du skriver inte vad du har för brännare eller panna, bara att pannan är gammal och brännaren är från -09.
Att brännaren bara går då och då behöver inte vara något fel. Utan kan betyda att brännaren är effektiv och snabb att värma upp pannan, som ett exempel.
Att byta till en nyare/modernare panna och eller ny brännare kan också vara ett alternativ. Att köpa en ny automatisk panna kan bli dyrt, beror på hur automatisk den skall vara och om det skall vara integrerad brännare eller en "lös" monterad på pannan. Är lite svårt att guida då vi inte vet årsförbrukning av pellets mm.
Jag förklarade förmodligen dåligt. Det jag menade var att pelletsbrännaren inte startar hela tiden eftersom det är något fel på det. Det var någon som tittade på den men förstod inte varför den inte startar alltid som det ska. Så jag har i princip inte kunnat testa hur pellets fungerar eftersom jag köpte huset nyligen därför vet jag inte heller vad årsförbrukningen av pellets är just därför undrar jag om det är värt att investera i pellets?
 
Funkar pannan så gör det enkelt, köp en beg komplett brännare och provkör ett år. Kostar inte många kronor.

Gamla olje/ved pannor är bättre att konvertera än nyare oljepannor. Så fungerar själva pannan så räcker det. Min oljepanna var från 2002 och var för liten för att vara effektiv. Den hade för liten tank så den fick för korta körcykler.

Självklart är en ny, modern panna med bulkförråd avsevärt bättre men 1-3000 är ju onekligen mindre än 100.000 för ny anläggning
 
T thpthp skrev:
Det jag menade var att pelletsbrännaren inte startar hela tiden eftersom det är något fel på det. Det var någon som tittade på den men förstod inte varför den inte startar alltid som det ska.
Om du skriver vad det är för brännare du har så ökar chansen att du kan få hjälp med att få igång den. Får du det inte på detta forum så kan du få tips om andra där det endast "pratas pellets".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.