Skiss av en lägenhetsplan med möbler, nya balkonger och föreslagen väggändring markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en heminredning med möbler och figurer som representerar människor och en hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en hemombyggnation med kök, vardagsrum, sovrum och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, skiss på en planerad ombyggnation.

Någon som har några tips och idéer att tänka på hur man skulle kunna göra planlösning, alternativa idéer tänker jag på eller andra bra och ha saker. Även förslag på att slå upp andra väggar är också intressant. Det är en altan precis utanför där matbordet är.

Jag vet inga jättevackra ritningar :)
 
BirgitS
Om det är meningen att någon ska kunna titta på teve samtidigt som några sitter och pratar i det vänstra sällskapsrummet kan det vara bra med en dörr till teve-rummet.

Hur ser det ut idag och vad är det med dagens planlösning som du/ni inte är nöjda med och vad vill ni uppnå i stället?

Hur ska köksön användas?
Är det läge för kommentarer om köksplanering eller är det för tidigt?

Vilka bor där, barnfamilj, tonårsfamilj, singel, äldre par etc.?
Olika planlösningar brukar vara mer eller mindre bra för olika sorters boende.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är meningen att någon ska kunna titta på teve samtidigt som några sitter och pratar i det vänstra sällskapsrummet kan det vara bra med en dörr till teve-rummet.

Hur ser det ut idag och vad är det med dagens planlösning som du/ni inte är nöjda med och vad vill ni uppnå i stället?

Hur ska köksön användas?
Är det läge för kommentarer om köksplanering eller är det för tidigt?

Vilka bor där, barnfamilj, tonårsfamilj, singel, äldre par etc.?
Olika planlösningar brukar vara mer eller mindre bra för olika sorters boende.

Köksön ska laga mat på och det är dags för köksköp snart. Så gärna idéer kring det också!

Utflugna barn men barnbarn på gång och ganska ofta besök.

Vi har idag stängt mellan många av de delar som ser ut och vara öppet och det är ett ganska stort hus men vi har en övervåning och massa plats för förvaring och tv/sovrum så vi vill ha en mer öppen yta att umgås.
 
BirgitS
När barnbarnen blir några år blir det väldigt bra om de kan titta på teve och leka själva på där uppe medan alla vuxna sitter där nere och pratar, men då är det väldigt bra om det går att stänga till en dörr om oväsendet så planera för någon sorts skjut/vik/dubbeldörr mot hallen så att det för det mesta kan vara öppet men går att stänga till när det behövs.

Vore det inte bra att öppna upp ändå mer så att det går att ha ändå större matbord när det är många som kommer på besök eller lätt kunna flytta ihop båda sofforna och fåtöljerna till en mycket stor soffgrupp?

När det gäller köket bör det väl vara så pass långt mellan ho och häll så att det är bekvämt att stå och jobba där antingen ensam eller båda tillsammans utan att blockera hon och hällen för varandra. Jag tror det är svårt att få ett hörn med 60 + 60 cm att fungera. Rekommenderat mått för en rak arbetsyta mellan hon och hällen är 80 - 100 cm för 1 person och 100 - 120 cm för 2. Då får man plats med ingredienser, skärbrädor, fat och skålar men det blir inte så stort att man inte når över ytan. Diskmaskinen bör inte vara under denna bänkyta.

Om ni lagar mat tillsammans, fundera på om ni vill ha en extra liten ho i den yttre delen av kökshalvön där man kan hälla av pasta- och potatisvatten utan att behöva gå förbi (eller störa) någon som står mellan hällen och hon. Förstås bara om det går att få till avloppet på ett bra sätt.

Det är bra om det är nära mellan diskmaskinen och de skåp/lådor där de vanligaste glasen och tallrikarna ska stå och om en person kan tömma maskinen eller duka medan en annan lagar mat utan att man blockerar för varandra eller kolliderar alltför mycket.

Det bör inte heller vara för långt mellan kyl/frys och ett ställe där man kan ställa matkassar eller det man plockat ut ur kyl/frys. Motsvarande gäller för en ugn, man vill gå så kort bit som möjligt med den heta plåten/ugnsformen innan man kan ställa ner den.

Även om det är snyggt med samma parkettgolv överallt så är inte trägolv det bästa i kök, särskilt inte om man vill låta barnbarn leka i diskhon medan man lagar mat, eller när man blir gammal och fumlig.

Läs också på om vad Säkert vatten skriver om att göra kök vattensäkra. Det har kommit en del nya riktlinjer där som försäkringsbolagen brukar vilja att man följer.
 
Jag delade av vardagsrum/matrum med en vägg glasskjutdörrar av annan anledning när huset byggdes. Det visade sig väldigt praktiskt när familjen utökades med 5 barnbarn som frekvent besöker mig. Det innebar att vi vuxna tex kan sitta kvar i lugn och ro vid matbordet och de små kan titta på TV med avskärmat ljud eller spela/pyssla. I vardagslag är glasväggen inskjuten.
 
Tack båda för bra feedback.

Köksfeedbacken är jättebra! Jag ska se till att ha de i åtanke.

Jag tror det är ett bra alternativ att förstora rummen eventuellt kanske man ska ta bort en helvägg och ha en glasvägg som går att flytta undan alternativt helt enkelt ha en övervåning de får använda. Problemet blir kombinationen av att ha en stor öppen yta samt att få in ett "tv-rum" eller ställe där man kan vara samtidigt på samma våning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.